Akumulatory rozruchowe w samochodach elektrycznych. Tak unikniesz awarii

Mariusz Michalak
Mariusz Michalak
W przypadku niektórych modeli problem wynika ze sposobu wykorzystania akumulatora 12 V w instalacji elektrycznej samochodu. – W systemach niektórych producentów samochodów elektrycznych strategia ładowania akumulatora 12V nie jest jeszcze doskonała — mówi Nadine Dehnert, Design Engineering Lead w Clarios.
W przypadku niektórych modeli problem wynika ze sposobu wykorzystania akumulatora 12 V w instalacji elektrycznej samochodu. – W systemach niektórych producentów samochodów elektrycznych strategia ładowania akumulatora 12V nie jest jeszcze doskonała — mówi Nadine Dehnert, Design Engineering Lead w Clarios. Clarios
Niezależnie od rodzaju napędu – spalinowego czy elektrycznego – akumulatory rozruchowe są główną przyczyną awarii, szczególnie zimą, gdy silniki spalinowe wymagają od akumulatora większej mocy niż w lecie. Niskie temperatury wpływają na naturalny spadek pojemności akumulatora, zwłaszcza jeśli jego kondycja została nadszarpnięta pod wpływem wysokich temperatur w lecie. – Aby uniknąć awarii w nadchodzącym okresie, warto zadbać o swój akumulator rozruchowy — radzi kierowcom Felix Lukow z firmy Clarios.

Dlaczego akumulatory 12 V w samochodach elektrycznych tak często ulegają awarii?

Dzieje się tak dlatego, że akumulatory 12V w samochodach elektrycznych pierwszej generacji osiągnęły koniec zakładanego okresu eksploatacji, wynoszącego cztery do pięciu lat i wymagają wymiany. W przypadku niektórych modeli problem wynika ze sposobu wykorzystania akumulatora 12V w instalacji elektrycznej samochodu. W systemach niektórych producentów samochodów elektrycznych strategia ładowania akumulatora 12V nie jest jeszcze doskonała. To często skutkuje głębokim rozładowaniem akumulatora, gdyż pobór mocy przekracza jego pojemność. Jeżeli akumulator nie zostanie potem prawidłowo naładowany np. gdy samochód długo stoi bez zasilania lub gdy akumulator 12V nie jest wystarczająco doładowywany przez akumulator wysokonapięciowy w trakcie jazdy, ryzyko awarii wzrasta. Poprawa strategii ładowania akumulatora 12V przez producentów, lub zastosowanie większych akumulatorów, mogłoby znacząco zmniejszyć lub nawet całkowicie wyeliminować ten problem.

Aktualizacje systemu zużywają mnóstwo energii

Inną przyczyną awarii mogą być regularne aktualizacje oprogramowania w samochodach elektrycznych. Proces ten zużywa energię z obwodu 12V, co może nadwyrężać akumulator.

Dlatego bardzo ważne jest regularne sprawdzanie kondycji akumulatora w specjalistycznym warsztacie. Szczególnie w okresie zimowym.

Kilka wskazówek dla kierowców

  • Zimą samochód lepiej parkować w garażu, aby uniknąć nadmiernego obciążenia akumulatora.
  • Ogrzewanie przed jazdą w samochodzie elektrycznym należy włączać tylko wtedy, gdy jest on podłączony do stacji ładowania. W większości przypadków ogrzewanie jest zasilane z gniazdka, co w konsekwencji oznacza, że mniej ogrzewania będzie potrzebne podczas jazdy. Często wystarcza też włączenie bardziej efektywnego ogrzewania foteli i kierownicy. Zmniejszy to obciążenie akumulatora wysokonapięciowego.
  • Należy jednak uważać: w niektórych modelach energia do zasilania ogrzewania jest nadal czerpana z akumulatora 12 V. Gdyby ten akumulator uległ rozładowaniu, zanim akumulator wysokonapięciowy zostanie całkowicie naładowany, nie będzie można wysunąć wtyczki od przewodu ładowania, ponieważ ta funkcja jest zasilana z akumulatora 12 V.
od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty