150 lat Lwa

(ip)
150 lat temu Emile Peugeot złożył do urzędu patentowego odcisk swojego znaku towarowego przedstawiającego lwa ze strzałą lub bez strzały.

 

O wykonanie znaku identyfikującego markę Peugeot zwrócono się do Juliena Blazera, złotnika i grawera z regionu Franche-Compté. Niedługo potem Lew pojawił się na piłach i laminowanych wyrobach nożowniczych, a wybrano go ze względu na skojarzenie z piłami Peugeot, bo - i tu

150 lat Lwa

trochę reklamy - ich zęby były odporne, jak zęby lwa; ich ostrza były elastyczne, jak kręgosłup lwa; cięły równie szybko, jak szybko skacze lew.

 

W miarę upływu czasu zmianom ulegał rysunek lwa. Z początkowego majestatycznego profilu zwierzęcia kroczącego po strzale skierowanej w lewą stronę pozostał lew bez strzały lub też - rzadziej - lew na strzale skierowanej w prawą stronę.

 

W roku 1882 modyfikacji ulega górna część grzywy lwa, zaś korpus stał się bardziej masywny. Lwa, który niebawem stał się jedynym znakiem towarowym Peugeot, odnajdziemy nie tylko na ostrzach pił, ale tez na młynkach do kawy z 1881 r. (ich produkcję rozpoczęto w 1840 r.), bicyklach z 1882 r., a później, od 1898 r., również na motocyklach.

 

Choć pierwszy seryjny samochód (typ 3) Armanda Peugeot pochodzi z 1891 r., dopiero w roku 1906 samochody seryjne ozdobione zostaną lwem na strzale. W 1910 r. firmy (Peugeot Frères i Armand Peugeot połączyły się tworząc przedsiębiorstwo produkujące samochody i jednoślady.

 

Obie współistniały do pierwszej wojny światowej, zaś ostatni samochód z tego okresu oznaczony znakiem Lwa i zaprezentowany na salonie samochodowym w październiku 1912 r. nosił nazwę BéBé Lion (zaprojektowany przez Ettore Bugatti).

 

W kolejnych produktach firma korzystała ze stylizowanych liter na górze osłony chłodnicy umieszczonych we wnętrzu tak zwanej "fasoli", powielonych niekiedy na chłodnicy - samodzielnie lub na tarczy.

 

W latach 20. lew był znakiem rozpoznawczym amatorów Peugeotów, którzy używali go jako ozdoby korka chłodnicy. W sprzedaży pojawiły się dwa rodzaje lwów instalowanych na chłodnicy - lew ryczący, autorstwa rzeźbiarza Marxa i lew gotowy do skoku stworzony przez Baudichon.

150 lat Lwa

 

Na bicyklach i motocyklach pojawiły się początkowo lwy na strzale na tle koła ze szprychami; później, w latach 20., powstał lew "bojowy" z głową skierowaną ku prawej stronie, zaś w latach 60. zastosowano liternictwo na listwie. Do narzędzi i urządzeń domowych stosowano lwa na strzale w tarczy lub - w przypadku młynków do kawy - na owalnej płytce.

 

Począwszy od października 1933 r., wraz z uruchomieniem tzw. linii aerodynamicznej w całej gamie (201 BR, 301 CR, 601 C, zaś rok później - 401) na szczycie obudowy chłodnicy pojawiła się głowa lwa. Pomysł przetrwał w postaci wizerunku aerodynamicznej głowy na modelach 402 (1935), a następnie 302 i 202.

 

Na Peugeot 203 w 1948 r. pojawi się Lew wyeksponowany na masce silnika o bardziej

150 lat Lwa

zdecydowanej sylwetce. Taki właśnie nowy lew zostanie również zastosowany w modelu 403. Oba ornamenty uznano jednak za zbyt niebezpieczne w razie kolizji stąd zniknęły one w 1958 roku.

 

W modelu 203 po raz pierwszy pojawi się lew herbowy regionu Franche-Compté i księstwa Montbéliard. Umieszczano go na pokrywie bagażnika do października 1952 r. Od września 1958 przeniesiony został na przód maski silnika, gdzie pozostał aż do zakończenia serii, w lutym 1960 r. W tym samym okresie lew herbowy stosowany był również na produktach Peugeot motocycle.

 

Taki sam lew, tyle że wpisany w niewielką tarczę, pojawił się również pośrodku osłony chłodnicy Peugeotów 403 produkowanych od kwietnia 1955 do 1966 r., zanim nie zastąpił go większy model zainaugurowany na Peugeot 404 w maju 1960 r. W latach 60. tarcza z lwem pojawiła się na wszystkich modelach Peugeot.

150 lat Lwa

 

Następnie jej miejsce zajął Lew (złocony lub chromowany) już bez obramowania tarczą. Po raz pierwszy ozdobił on we wrześniu 1968 r. model 504, później też 404, 204, 304 i 104.

 

Kolejna generacja Lwów konturowych, tj. w środku niewypełnionych, pojawiła się na Peugeot 604 sprzedawanym od września 1975 r., a następnie na 305 (listopad 1977 r.) i 505 (maj 1979 r.). W 1982 roku ten sam lew na czarnym tle ozdobił modele 205, w 1985 na 309, w 1989 roku na 605, w 1991 roku na 106 i w 1993 roku na 306.

 

Wprowadzonego na rynek w 1995 roku Peugeota 406 wyróżniał już bardziej zdobiony Lew. Niebawem przejęły go pozostałe modele z generacji "6". W 1998 roku powstał Lew stosowany po dziś dzień, który wystylizowany w ostrokąty zdobi przód i tył samochodów i skuterów Peugeot.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty