Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

40 lat Volkswagena Golfa

(ip)
Volkswagen świętuje 40-te urodziny najpopularniejszego europejskiego samochodu w historii: Golfa. Do dnia dzisiejszego sprzedanych zostało ponad 30 milionów egzemplarzy tego bestsellera, który od zawsze był odzwierciedleniem postępu technicznego.

Niezależnie czy silnik z turbodoładowaniem, z bezpośrednim wtryskiem, napęd elektryczny czy hybrydowy plug-in, ABS, ESC,

Fot: Volkswagen
Fot: Volkswagen

XDS czy 4Motion, automatyczny tempomat, funkcja awaryjnego hamowania w mieście, funkcja stabilizacji przyczepy czy hamulec multikolizyjny, automatyczna klimatyzacja, system nagłaśniający Dynaudio, ekran dotykowy z czujnikiem zbliżeniowym czy reflektory diodowe, Trendline, Comfortline czy Highline, GTI, GTD czy GTE – Golf zawsze był tym modelem, który rozpowszechniał najważniejsze technologie i trendy motoryzacyjne naszych czasów.

Pierwszy seryjny Golf zjechał z taśm produkcyjnych w Wolfsburgu 29 marca 1974 roku. Po kilkudziesięciu latach dominacji Garbusa z umieszczonym z tyłu silnikiem, rozpoczęła się nowa epoka: epoka zamontowanego poprzecznie z przodu silnika i napędu na przednią oś. Zaprojektowany przez Giorgio Giugiaro i zespół Volkswagen Design, Golf I, jako następca wyprodukowanego w ponad 21,5 mln egzemplarzy Garbusa, miał kontynuować pełną sukcesów historię ówczesnego najpopularniejszego samochodu na świecie. I to się udało. Już w październiku 1976 roku zakłady Volkswagena opuścił milionowy Golf. W 1976 roku do podstawowego modelu dołączył pierwszy Golf GTI, w 1979 – Golf Cabriolet i w 1982 roku – Golf GTD.

W sierpniu 1983 roku na rynku pojawił się Golf II. Wraz z nim po raz pierwszy w klasie Golfa oferowany był regulowany katalizator (1984), ABS (1986) i wspomaganie układu kierowniczego. Po raz pierwszy Golf był również dostępny z napędem na wszystkie koła (Syncro, 1986).

Volkswagen Golf Cabrio (1988-1993) , Fot: Volkswagen
Volkswagen Golf Cabrio (1988-1993) , Fot: Volkswagen

Trzecia generacja Golfa w sierpniu 1991 roku wprowadziła nową erę w dziedzinie bezpieczeństwa. Z jednej strony Golf III był pierwszym modelem tej serii, który od 1992 roku był wyposażony w czołowe poduszki powietrzne; z drugiej strony postęp w dziedzinie konstrukcji nadwozia pozwolił znacznie poprawić zachowanie się podczas zderzenia. Kolejnymi kamieniami milowymi tej serii modeli były pierwszy silnik sześciocylindrowy (VR6), tempomat, pierwszy silnik wysokoprężny z bezpośrednim wtryskiem (TDI, 1993), nowy kabriolet, nowy napęd na wszystkie koła (Syncro II) oraz pierwszy Golf Variant.

W Golfie IV w roku 1997 nadal optymalizowane były kwestie bezpieczeństwa. Najlepszym przykładem jest wprowadzenie ESC. W 1998 roku Volkswagen zaprezentował pierwszego Golfa z napędem na wszystkie koła ze sprzęgłem Haldex – Golfa 4Motion. W 2002 roku przedstawiony został Golf R32, rozwijający prędkość 250 km/h, który jako topowy model tej serii zadebiutował po raz pierwszy z rewolucyjną dwusprzęgłową skrzynią biegów (DSG).

Golf V był Golfem, którego komfort, dynamika i jakość w 2003 roku wyprzedzała wielu konkurentów z wyższej klasy średniej. Przewaga dotyczyła także bezpieczeństwa. Po raz pierwszy Golf był oferowany na życzenie z bocznymi poduszkami powietrznymi z tyłu – razem z sześcioma seryjnymi poduszkami (czołowe, boczne z przodu, kurtyny powietrzne) do wyposażenia należało osiem poduszek powietrznych. W kwestiach komfortu i dynamiki Golf V zyskał wiele dzięki nowej czterowahaczowej osi tylnej, dwusprzęgłowej DSG, reflektorom biksenonowym, panoramicznemu rozsuwanemu dachowi i w 2006 roku - pierwszemu silnikowi Twincharger (TSI) z turbosprężarką i kompresorem. W 2006 roku zadebiutował także Golf Plus, w 2007 roku – Cross Golf, nowy Variant i ekstremalnie oszczędny Golf BlueMotion (4,5 l/100 km).

W Golfie VI od 2008 roku oferowanych było coraz więcej silników TSI, ponadto w silnikach TDI pompowtryskiwacze zostały

Volkswagen Golf GTi VI (2009), Fot: Volkswagen
Volkswagen Golf GTi VI (2009), Fot: Volkswagen

zastąpione przez system Common Rail, zapewniający większą dynamikę przy mniejszym spalaniu. Prym wiódł tutaj drugi Golf BlueMotion ze średnim zużyciem paliwa wynoszącym zaledwie 3,8 l/100 km i emisją CO2 na poziomie 99 g/km. Nowe systemy wspomagające (m.in. Light Assist, Park Assist itp.) uczyniły tego Golfa również bardzo nowoczesnym samochodem.

4 września 2012 roku miała miejsce światowa premiera Golfa siódmej generacji. Jego masa została zredukowana w niektórych wersjach o 100 kilogramów. W zależności od silnika, udało się zmniejszyć zużycie paliwa w porównaniu z poprzednikiem nawet o 23 procent. Nowy Golf TDI BlueMotion zużywa w znormalizowanych warunkach NEFZ tylko 3,2 l/100 km (emisja CO2 85 g/km). Ponadto Volkswagen wyposażył Golfa w cały zestaw nowych i częściowo seryjnych systemów wspomagających. W 2014 roku Volkswagen elektryfikuje klasę kompaktową samochodów. W Niemczech można już kupić napędzanego wyłącznie energią elektryczną e-Golfa z zasięgiem około 190 kilometrów. Jesienią pojawi się nowy Golf GTE. Jego napęd hybrydowy plug-in zużywa w znormalizowanym cyklu tylko 1,5 l/100 km, a silnik elektryczny Golfa GTE umożliwia przejechanie około 50 km tylko na prąd.

Golf jest najpopularniejszym Volkswagenem w historii. Latem 2013 roku siódma generacja przekroczyła granicę 30 milionów wyprodukowanych egzemplarzy. Aktualna seria budowana jest w zakładach w Wolfsburgu, Zwickau, Foshan (Chiny) i Puebla (Meksyk).

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty