Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

40. rocznica powstania M GmbH

(pp)
Fot. BMW
Fot. BMW
W tym roku przypada 40. rocznica powstania BMW M GmbH, czyli spółka należąca do bawarskiej marki zajmująca się konstruowaniem maszyn o sportowych osiągach.
Fot. BMW
Fot. BMW

Firma ta została założona w 1972 roku i początkowo zatrudniała zaledwie 35 pracowników pod nadzorem głównego inżyniera, Jochena Neerpascha. Pierwszym pojazdem skonstruowanym przez M GmbH był model 3.0 CSL, skonstruowany przy dużej pomocy firmy Alpina. Dzięki współpracy z wybitnymi kierowcami tamtych lat, m.in. Chrisem Amonem czy Hansem-Joachimem Stuckiem, auto odniosło wiele sukcesów na arenie międzynarodowej.

Chcąc przełożyć sukces sportowy na sprzedaż swoich modeli, BMW postanowiło wprowadzić do swojej oferty model serii 5 sygnowany logo M GmbH w 1974 roku. Auto było wyposażone w sztywniejsze zawieszenie, wydajniejszy układ hamulcowy, a także mocniejsze jednostki napędowe.

Cztery lata później spółka postanowiła stworzyć swoje pierwsze, własne auto w całości od podstaw. Był to pierwszy, i jak do tej pory jedyny supersamochód z logo BMW - M1. Auto powstało z myślą o wyścigach długodystansowych, a krótka seria modeli dopuszczone do ruchu ulicznego powstały tylko po to, by uzyskać homologację niezbędną do startów w zawodach.

W latach 80. M GmbH nakłoniło BMW do startów w Formule 1. Niestety, po wywalczeniu tytułu mistrzowskiego z ekipą Benetton w 1983 roku, 1.5-litrowy motor z turbodoładowaniem o mocy 800 KM nie odniósł już wielkich sukcesów, a sama spółka skupiła się na produkcji pojazdów drogowych. To właśnie wtedy powstał jeden z najsłynniejszych modeli - M5, którego kolejne generacje produkowane są nieprzerwanie do dzisiaj. 286-konny silnik, napęd na tylną oś oraz manualna skrzynia biegów. To właśnie te cechy uczyniły niepozornego sedana jednym z najbardziej pożądanych limuzyn przełomu lat 80. i 90.

Po zakończeniu przygody z Formułą 1, M GmbH skierowało swoją uwagę na wyścigach samochodów turystycznych, m.in. słynnej niemieckiej serii DTM. To właśnie na potrzeby tych zawodów został zbudowany model M3. Choć dzisiaj moc czterocylindrowej jednostki nie jest imponująca (195 KM), to w latach 80. był to jeden z najlepszych pojazdów w swojej klasie, odnosząc wiele sukcesów na torach wyścigowych, a podobnie jak w przypadku M5, M3 produkowane jest do dzisiaj.

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty