ABS obowiązkowy!

(mp)
Od 1 lipca 2006 r. wszystkie nowe samochody osobowe oferowane w Polsce będą mieć w wyposażeniu standardowym układ ABS.

 

Zobowiązanie do instalowania w autach osobowych systemu zapobiegającego całkowitemu blokowaniu się kół podczas hamowania podpisali w 2001 r. wytwórcy zrzeszeni w Europejskim Związku Producentów Samochodów (ACEA).

 

W Europie Zachodniej już od 1 lipca 2004 r. każdy samochód osobowy dostarczany na rynek wyposażony jest w ABS. W naszym kraju, podobnie jak w innych nowych państwach członkowskich Unii Europejskiej, auta z ABS-em w standardzie dostępne będą od lipca

ABS obowiązkowy!

przyszłego roku.

 

- ACEA skierowała do Komisji Europejskiej list w sprawie obowiązkowego instalowania ABS-u w samochodach oferowanych na nowych rynkach wspólnotowych. Wskazano w nim datę 1 lipca 2006 r. jako tę, od której zobowiązanie powinno być realizowane. Komisja co prawda nie odpowiedziała formalnie, ale jej milczenie oznacza przyjęcie propozycji ACEI do akceptującej wiadomości - mówi Jakub Faryś, dyrektor Związku Motoryzacyjnego SOIS.

Jego zdaniem instalowanie układu ABS jako wyposażenia standardowego podniesie cenę samochodów, ale nieznacznie.

- Obecnie większość aut i tak oferowana jest już z ABS-em. Koncerny samochodowe zamawiają ten układ u producentów z branży motoryzacyjnej. Jeśli popyt na ABS wzrośnie, to automatycznie powinna spaść jego cena - stwierdza dyrektor Faryś.

 

System ABS został opracowany wspólnie przez firmę Bosch i koncern Mercedes-Benz. Po raz pierwszy zaprezentowano go w 1978 r. ABS symuluje hamowanie pulsacyjne, tyle że bardzo szybko i oddzielnie dla każdego koła. Dostarcza prawie maksymalną siłę hamowania z czterech kół niezależnie od ich przyczepności. Zapewnia także względną stabilność auta i możliwość manewrów. Gdy kierowca skręci kierownicą, by ominąć przeszkodę, ABS się "zorientuje" i odpowiednio zmniejszy siły hamowania przednich kół.

 

ACEA zrzesza 13. producentów samochodów z krajów Unii Europejskiej. Należą do niej: BMW Group, DAF Trucks NV, DaimlerChrysler AG, Fiat Auto S.p.A, Ford Of Europe GmbH, General Motors Europe AG, MAN Nutzfahrzeuge AG, Dr. Ing. h.c. F. Porsche AG, PSA Peugeot Citroen, Renault S.A., Scania AB, AB Volvo, Volkswagen AG. W strukturach ACEA mają również swoją reprezentację poszczególne kraje członkowskie Unii Europejskiej, poprzez wybraną przez ACEA, reprezentatywną dla branży motoryzacyjnej danego kraju organizację. W przypadku Polski jest to Związek Motoryzacyjny SOIS skupiający generalnych importerów pojazdów i firmy związane z branżą motoryzacyjną.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty