Alfa Romeo 156 (1997 - 2003)

Zdzisław Podbielski
Fot. Alfa Romeo: Alfę Romeo 156 sedan zaprezentowano jesienią 1997 r., do Polski model ten trafił w następnym roku.
Fot. Alfa Romeo: Alfę Romeo 156 sedan zaprezentowano jesienią 1997 r., do Polski model ten trafił w następnym roku.
Samochody marki Alfa Romeo kojarzą się ze sportem i wzbudzają dreszcz emocji wśród miłośników motoryzacji.

Najpoważniejsze sukcesy sportowe mają już za sobą, ale pozostał w nich duch sportowy, zaznaczający się dobrą dynamiką, charakterystycznym dźwiękiem pracy silnika i stabilnością w ruchu.

 

Fot. Alfa Romeo: Alfę Romeo 156 sedan zaprezentowano jesienią 1997 r., do Polski model ten trafił w następnym roku.
Fot. Alfa Romeo: Alfę Romeo 156 sedan zaprezentowano jesienią 1997 r., do Polski model ten trafił w następnym roku.

Te walory są ważne, zwłaszcza dla młodych ludzi, którzy po prostu chcą się cieszyć Alfą, tym bardziej, że używane egzemplarze można kupić dość tanio.

 

Nadwozie

 

Nadwozie Alfy 156 zaprojektowano w Centro Stile Alfy Romeo pod kierunkiem utalentowanego stylisty Waltera da Silva – tego samego, który teraz tak udanie projektuje nadwozia

Fot. Alfa Romeo
Fot. Alfa Romeo

nowych Seatów. Nadwozie ma wyróżniający się styl, m.in. z tradycyjnym, trójkątnym kształtem atrapy chłodnicy, nawiązujący do świetnej sportowej przeszłości Alfy. Dopełnieniem oryginalnej stylizacji jest również interesująco zaprojektowane wnętrze. Na przykład wskaźniki mają białe tarcze, głęboko osadzone w cylindrycznych tulejach zwróconych w stronę kierowcy. Fotele przednie mają kubełkowaty kształt, prawie jak w sportowym samochodzie. Objętość bagażnika, 378 l, jest mniejsza niż u konkurentów.

Fot. Alfa Romeo: Ceny używanych egzemplarzy nie są wysokie i Alfa 156 cieszy się pewnym zainteresowaniem nabywców.
Fot. Alfa Romeo: Ceny używanych egzemplarzy nie są wysokie i Alfa 156 cieszy się pewnym zainteresowaniem nabywców.

 

Silniki

 

Samochód zaprezentowano w 1997 r. z gamą silników benzynowych: 1,6, 1,8, 2,0 i 2,5 litra oraz dwie jednostki wysokoprężne: 1,9 i 2,4 litra. Silniki benzynowe odznaczały się nowoczesną konstrukcją, z 4 zaworami na cylinder. Jednostka 2,5 l miała 6-cylindrów w układzie widlastym, a pozostałe po 4 cylindry w układzie rzędowym. Zaworami

Fot. Alfa Romeo: Podoba się deska rozdzielcza w stylu retro - białe tarcze wskaźników są głęboko osadzone w cylindrycznych obudowach.
Fot. Alfa Romeo: Podoba się deska rozdzielcza w stylu retro - białe tarcze wskaźników są głęboko osadzone w cylindrycznych obudowach.

sterowały dwa wałki rozrządu umieszczone w głowicy, a w silniku V6 było tych wałków aż cztery.

 

Interesującą konstrukcję miały silniki wysokoprężne. Wprawdzie tylko z dwoma zaworami na cylinder, ale z układem bezpośredniego wtrysku paliwa typu common-rail. Alfę 156 zaliczano do jednego z pierwszych seryjnych samochodów na świecie z tego typu wtryskiem paliwa.

 

Jazda

 

Miłośnicy Alfy Romeo cenią przyjemność jazdy. Kierowca bardzo szybko integruje się z pojazdem i zaczyna wykorzystywać jego dynamikę oraz sterowność w ruchu. Ten samochód

Fot. Alfa Romeo: Na tylnych siedzeniach miejsca nie jest zbyt dużo.
Fot. Alfa Romeo: Na tylnych siedzeniach miejsca nie jest zbyt dużo.

dobrze się prowadzi, lepiej niż pojazdy innych marek, jest posłuszny woli kierowcy i świetnie „trzyma się drogi”. Nawet nasze koleiny w asfalcie nie zakłócają obranego kierunku jazdy.

W 1999 r. do samochodu wyposażonego w 2 litrowy silnik benzynowy przewidziano zautomatyzowaną skrzynię biegów nazwaną selespeed.

 

Alfa 156 jest samochodem, który nobilituje nabywcę i można ją kupić za dość przystępną cenę, np. najstarsze roczniki za ok. 30 tys. zł. Używane egzemplarze Amfy 156 dobrze się sprzedają.

  

Zalety:

- trwałe, niezawodne silniki,

- bardzo dobra stateczność i kierowalność,

 

Wady:

- duża utrata wartości przy odsprzedaży,

- zawieszenie nie wytrzymuje polskich dróg,

- spore zużycie oleju przez silnik.

 

Orientacyjne ceny oryginalnych części zamiennych w złotych:

 

Reflektor przedni

1030

Klocki hamulcowe przednie, kpl. (4 szt.)

380

Tarcza hamulcowa przednia

430

Sprzęgło (tylko tarcza i docisk)

400

Błotnik przedni

700

Szyba przednia

830

Zderzak przedni/tylny

1250/1280 (bez malowania)

 

Występujące usterki:

- uszkodzenia zawieszenia przedniego i tylnego – wahacze, łącznik stabilizatora, tulejka wahacza

 

Orientacyjne ceny aut używanych (w tys. zł.)

 

Rok produkcji

1998

1999

2000

2001

2002

2003

156 1.6 16V

26,0

29,0

33,5

37,5 - 42,5

42,5 - 48,3

50,5 - 57,0

156 1.8 16V

27,0

30,0

34 - 38,5

39 - 41

44 - 47

52,0 – 55,0

156 2.0 16V

27,5

33 - 37

35 - 42

40 - 53

45,5 - 50

-

156 2.5 24V

33,5

38÷40,5

43 - 50

53 - 57

60,5 - 70,5

79,0 - 83,5

156 1.9 JTD

28,0

32,0

35,5 - 36,5

41 - 47

47,5 – 53,0

58,0 - 62

156 2.4 JTD

30,0

34,0

38 - 45

46 - 51

52,0 – 63,0

70,0 - 75,5

 

Wybrane dane techniczne modelu 2001 r.

 

Oznaczenie wg silnika

1.6 16V

1.8 16V

2.0 16V

2.5 V6

1.9 JTD

2.4 JTD

Pojemność skokowa (cm3 )

1598

1747

1969

2492

1910

2387

Moc maks. (KM-obr/min)

120-6300

140-6500

150-6300

192-6300

105-4000

140-4000

Maks. moment obr. (Nm-obr/min)

144-4500

163-3900

181-3800

218-5000

255-2000

304-1800

Rozpędzanie 0-100 km/h (s)

10,5

9,4

8,8

7,3

10,5

9,4

Prędkość maksymalna (km/h)

200

208

214

230

188

205

Średnie zużycie paliwa (l/100 km)

8,2

8,5

8,7

11,8

5,8

6,7

 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty