Najpoważniejsze sukcesy sportowe mają już za sobą, ale pozostał w nich duch sportowy, zaznaczający się dobrą dynamiką, charakterystycznym dźwiękiem pracy silnika i stabilnością w ruchu.
Te walory są ważne, zwłaszcza dla młodych ludzi, którzy po prostu chcą się cieszyć Alfą, tym bardziej, że używane egzemplarze można kupić dość tanio.
Nadwozie
Nadwozie Alfy 156 zaprojektowano w Centro Stile Alfy Romeo pod kierunkiem utalentowanego stylisty Waltera da Silva – tego samego, który teraz tak udanie projektuje nadwozia
nowych Seatów. Nadwozie ma wyróżniający się styl, m.in. z tradycyjnym, trójkątnym kształtem atrapy chłodnicy, nawiązujący do świetnej sportowej przeszłości Alfy. Dopełnieniem oryginalnej stylizacji jest również interesująco zaprojektowane wnętrze. Na przykład wskaźniki mają białe tarcze, głęboko osadzone w cylindrycznych tulejach zwróconych w stronę kierowcy. Fotele przednie mają kubełkowaty kształt, prawie jak w sportowym samochodzie. Objętość bagażnika, 378 l, jest mniejsza niż u konkurentów.
Silniki
Samochód zaprezentowano w 1997 r. z gamą silników benzynowych: 1,6, 1,8, 2,0 i 2,5 litra oraz dwie jednostki wysokoprężne: 1,9 i 2,4 litra. Silniki benzynowe odznaczały się nowoczesną konstrukcją, z 4 zaworami na cylinder. Jednostka 2,5 l miała 6-cylindrów w układzie widlastym, a pozostałe po 4 cylindry w układzie rzędowym. Zaworami
sterowały dwa wałki rozrządu umieszczone w głowicy, a w silniku V6 było tych wałków aż cztery.
Interesującą konstrukcję miały silniki wysokoprężne. Wprawdzie tylko z dwoma zaworami na cylinder, ale z układem bezpośredniego wtrysku paliwa typu common-rail. Alfę 156 zaliczano do jednego z pierwszych seryjnych samochodów na świecie z tego typu wtryskiem paliwa.
Jazda
Miłośnicy Alfy Romeo cenią przyjemność jazdy. Kierowca bardzo szybko integruje się z pojazdem i zaczyna wykorzystywać jego dynamikę oraz sterowność w ruchu. Ten samochód
dobrze się prowadzi, lepiej niż pojazdy innych marek, jest posłuszny woli kierowcy i świetnie „trzyma się drogi”. Nawet nasze koleiny w asfalcie nie zakłócają obranego kierunku jazdy.
W 1999 r. do samochodu wyposażonego w 2 litrowy silnik benzynowy przewidziano zautomatyzowaną skrzynię biegów nazwaną selespeed.
Alfa 156 jest samochodem, który nobilituje nabywcę i można ją kupić za dość przystępną cenę, np. najstarsze roczniki za ok. 30 tys. zł. Używane egzemplarze Amfy 156 dobrze się sprzedają.
Zalety:
- trwałe, niezawodne silniki,
- bardzo dobra stateczność i kierowalność,
Wady:
- duża utrata wartości przy odsprzedaży,
- zawieszenie nie wytrzymuje polskich dróg,
- spore zużycie oleju przez silnik.
Orientacyjne ceny oryginalnych części zamiennych w złotych:
Reflektor przedni | 1030 |
Klocki hamulcowe przednie, kpl. (4 szt.) | 380 |
Tarcza hamulcowa przednia | 430 |
Sprzęgło (tylko tarcza i docisk) | 400 |
Błotnik przedni | 700 |
Szyba przednia | 830 |
Zderzak przedni/tylny | 1250/1280 (bez malowania) |
Występujące usterki:
- uszkodzenia zawieszenia przedniego i tylnego – wahacze, łącznik stabilizatora, tulejka wahacza
Orientacyjne ceny aut używanych (w tys. zł.)
Rok produkcji | 1998 | 1999 | 2000 | 2001 | 2002 | 2003 |
156 1.6 16V | 26,0 | 29,0 | 33,5 | 37,5 - 42,5 | 42,5 - 48,3 | 50,5 - 57,0 |
156 1.8 16V | 27,0 | 30,0 | 34 - 38,5 | 39 - 41 | 44 - 47 | 52,0 – 55,0 |
156 2.0 16V | 27,5 | 33 - 37 | 35 - 42 | 40 - 53 | 45,5 - 50 | - |
156 2.5 24V | 33,5 | 38÷40,5 | 43 - 50 | 53 - 57 | 60,5 - 70,5 | 79,0 - 83,5 |
156 1.9 JTD | 28,0 | 32,0 | 35,5 - 36,5 | 41 - 47 | 47,5 – 53,0 | 58,0 - 62 |
156 2.4 JTD | 30,0 | 34,0 | 38 - 45 | 46 - 51 | 52,0 – 63,0 | 70,0 - 75,5 |
Wybrane dane techniczne modelu 2001 r.
Oznaczenie wg silnika | 1.6 16V | 1.8 16V | 2.0 16V | 2.5 V6 | 1.9 JTD | 2.4 JTD |
Pojemność skokowa (cm3 ) | 1598 | 1747 | 1969 | 2492 | 1910 | 2387 |
Moc maks. (KM-obr/min) | 120-6300 | 140-6500 | 150-6300 | 192-6300 | 105-4000 | 140-4000 |
Maks. moment obr. (Nm-obr/min) | 144-4500 | 163-3900 | 181-3800 | 218-5000 | 255-2000 | 304-1800 |
Rozpędzanie 0-100 km/h (s) | 10,5 | 9,4 | 8,8 | 7,3 | 10,5 | 9,4 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 200 | 208 | 214 | 230 | 188 | 205 |
Średnie zużycie paliwa (l/100 km) | 8,2 | 8,5 | 8,7 | 11,8 | 5,8 | 6,7 |
Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?