Alfa Romeo i Honda uchodzą za marki eleganckie i sportowe. Filozofia obu firm jest jednak diametralnie różna. Włosi odwołują się do emocjonującej przeszłości, a Japończycy kierują się chłodną kalkulacją.
Model 156 dość nieoczekiwanie przywrócił Alfie Romeo sławę i uznanie nabywców. Podziw budzi ładne nadwozie, a przy bliższym poznaniu także rozwiązania techniczne, których wcześniej Alfa nie miała. Nadwozie Hondy Accord nie wzbudza
już takich emocji, za to wywołuje respekt przed japońską precyzją wykonania i techniką również. Porównujemy Alfę napędzaną silnikiem 2.0 JTS o mocy 165 KM z bezpośrednim wtryskiem benzyny z Accordem 2,0 l/155 KM.
Cechy szczególne
Alfa stawia na urodę i zapewne ze względów estetycznych nadwozie nie jest zbyt przestronne dla pasażerów tylnej kanapy. Co gorsza, bagażnik o pojemności 380 l jest zadziwiająco mały. Cechą charakterystyczną opisywanego modelu Alfy jest wykorzystanie silnika benzynowego z bezpośrednim wtryskiem paliwa, który nie jest ani
oszczędny, ani cichy. Przy Alfie Honda wygląda nieszczególnie, jednak przy bliższym poznaniu bardzo zyskuje. Accord ma większy od Alfy rozstaw osi o 7 cm i przez to bardziej przestronne wnętrze i bagażnik (460 l).
Chociaż obaj konkurenci są zupełnie inni, mają wspólną cechę - wielowahaczowe zawieszenie z przodu i z tyłu.
Silniki
Wprowadzanie silników benzynowych z wtryskiem bezpośrednim jest obecnie bardzo modne, a ponieważ Alfa jest modna, więc ma taki silnik. Z pojemności 2 l uzyskuje on moc 165 KM i ma 4 zawory w każdym cylindrze. Silnik Hondy ma klasyczny wtrysk paliwa, ale wyposażony jest w układ zmieniający czasy otwarcia zaworów ssących i wylotowych, a także skok ich otwarcia (i-VTEC). W efekcie Accord zużywa na 100 km o 1,5 l mniej paliwa w mieście
niż Alfa, chociaż teoretycznie to silnik włoskiego auta powinien być oszczędniejszy.
Wrażenia z jazdy
Obaj konkurenci wyróżniają się bardzo dobrymi własnościami jezdnymi, co wynika z dość skomplikowanej, ale jakże skutecznej konstrukcji wielowahaczowego zawieszenia. Dla sprawnego pokonywania zakrętów w obu pojazdach zastosowano dość twardą charakterystykę elementów
tłumiących, która powoduje obniżenie komfortu jazdy na nierównych drogach. Alfa i Accord nie lubią poprzecznych nierówności, np. wystających szyn tramwajowych. Na dłuższych trasach zdecydowanie wygodniejszy jest Accord, bowiem przy prędkości 100 km/h jest dwa razy cichszy od Alfy. Niski
poziom hałasu może być pewnym zaskoczeniem dla dotychczasowych posiadaczy aut marki Honda, przyzwyczajonych do głośnych silników. Accord ma również zadziwiająco wydajny układ hamulcowy. Za to Alfa Romeo jest nieco szybsza od japońskiego konkurenta. Chcąc jednak
prześcignąć Hondę, trzeba utrzymywać silnik na wysokich obrotach.
Podsumowanie
Honda nie ma takiej charyzmy jak Alfa, więc japońska marka postawiła na technikę. Rozsądek przemawia więc za Hondą Accord, której rozwiązania są dopracowane w najdrobniejszych szczegółach. Nawet współczynnik oporu powietrza nadwozia Cx jest rewelacyjnie niski (0,26), co nie zmienia faktu, że bardziej urokliwa jest Alfa Romeo. Oba pojazdy mają zbliżony poziom wyposażenia seryjnego, jednak Alfa jest droższa o 3300 zł.
Nasza ocena
(+ oznacza przewagę nad konkurentem)
Accord | Alfa Romeo 156 | |
Przestronność wnętrza | + | |
Silnik | Remis | |
Poziom hałasu | + | |
Hamulce | + | |
Dynamika | + | |
Zużycie paliwa | + | |
Nowoczesność konstrukcji | Remis | |
Wyposażenie | Remis |
Wybrane dane techniczne:
Accord 2,0 | Alfa Romeo 156 | |
Typ silnika | Benzynowy | Benzynowy wtrysk bezpośredni |
Ilość cylindrów/zaworów | 4/16 | 4/16 |
Pojemność skokowa (cm3): | 1998 | 1970 |
Moc maksymalna (KM/obr/min): | 155/6000 | 165/6400 |
Maks. moment obr. (Nm/obr/min): | 190/4500 | 206/3250 |
Przyspieszenie 0-100 km/h(s): | 9,2 | 8,2 |
Przyspieszenie (IV bieg) 60-100 km/h (s): | 9,6 | 8,8 |
Prędkość maksymalna (km/h): | 217 | 220 |
Głośność (IV bieg) przy 100 km/h (dB)*: | 66 | 69 |
Droga hamowania od 100 km/h (m): | 38,1 | 41,8 |
Pojemność bagażnika (dm3): | 460 | 380 |
Pojemność zbiornika paliwa (dm3): | 65 | 63 |
Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3/100 km): | 6,5/10,7 | 6,6/12,2 |
Długość/szerokość/wysokość (cm): | 466/176/145 | 444/175/143 |
Rozstaw osi (cm): | 267 | 260 |
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata): | 3/6 | 2/8 |
Cena (zł)**: | 88 900 | 92 200 |
* - pomiar wg ADAC
** - wersja sedan
Wyposażenie seryjne:
Accord Comfort | Alfa Romeo Progression | |
Poduszki powietrzne | 6 | 6 |
Układ ABS | S | S |
Układ ESP | O | O |
Wspomaganie układu kierowniczego | S | S |
Centralny zamek | S | S |
Elektrycznie sterowane szyby przednie/tylne | S/S | S/S |
Lusterka zewnętrzne sterowane i podgrzewane elektrycznie | S | S |
Klimatyzacja automatyczna, dwustrefowa | S | S |
Radioodtwarzacz z CD/bez CD | S/- | -/S |
s - wyposażenie seryjne
o - wyposażenie za dopłatą
Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?