Niektóre samochody kupuje się sercem. Ta maksyma jak ulał pasuje do 159 Sportwagon. Chociaż ma nadwozie typu kombi i należy do aut klasy średniej, to na próżno szukać u niej cechy najbardziej charakterystycznej dla tego typu pojazdów, czyli szeroko rozumianej użyteczności.
Pojemność przestrzeni bagażowej wynosi zaledwie 445 l. Dla porównania w Toyocie Avensis kombi jest to 520 l, w Fordzie
Mondeo - 595 l, a Volkswagenie Passacie - 603 l. Jakby tego było mało, próg bagażnika znajduje się wysoko, co utrudnia załadunek.
Ilość miejsca na tylnej kanapie też nie zachwyca. Gdy kierowca i pasażer z przodu siądą w miarę wygodnie, osobom z tyłu zdecydowanie brakuje przestrzeni na wysokości kolan.
Ale skoro o sercu była mowa… Alfa 159 Sportwagon to chyba najbardziej urodziwe z oferowanych w tej chwili kombi. Nadwozie zaprojektowane przez słynnego Giorgetto Giugiaro łączy elegancję ze sportowym stylem tak charakterystycznym dla włoskiej marki.
Wnętrze wersji Distinctive wykończone skórą, z głęboko wyprofilowanymi przednimi fotelami i kierownicą oraz aluminiowymi elementami może się podobać. Konsola środkowa zwrócona jest w kierunku kierowcy nie pozostawiając złudzeń, kto w tym samochodzie jest najważniejszy. Silnik uruchamia się i wyłącza przyciskiem start/stop.
Fani motoryzacji co jakiś czas z pewnością wyłączą radio by posłuchać, jak pod maską auta pracuje sześciocylindrowa jednostka napędowa. Spory potencjał benzynowego silnika osiągającego moc 260 KM daje się opanować m.in. dzięki stałemu napędowi na obie osie. Zapobiega on utracie przyczepności podczas szybszego pokonywania zakrętów i ruszania. Sprawdza się szczególnie przy jeździe po śliskiej nawierzchni.
Silnik zapewnia bardzo dobrą dynamikę. Samochód chętnie przyspiesza w zasadzie niezależnie od prędkości. Jeśli chodzi o zużycie paliwa, to właściciel 159 3.2 powinien być przygotowany na spore wydatki. Podczas testu zapotrzebowanie na benzynę wyniosło w trasie 11,5 l/100 km, a w mieście sięgnęło 20 l/100 km. To znacznie więcej niż podaje producent w danych technicznych auta.
Automatyczna, 6-stopniowa skrzynia biegów nie zachwyca. Wyraźnie szarpie przy zmianie przełożeń, a ci, którzy oczekują odpowiednio szybkiej zmiany przełożeń mogą poczuć się zawiedzeni. Mocniejsze wciśnięcie pedału gazu skutkuje co prawda redukcją biegu, ale trwa ona zbyt wolno jak na sportowe auto, którym Alfa w końcu jest. Sytuację ratuje nieco tryb "sport", w którym biegi zmieniane są szybciej, ale następuje to przy wyższych prędkościach obrotowych, co niekorzystnie odbija się na spalaniu i głośności pracy silnika.
Wybrane dane techniczne
Typ silnika | benzynowy |
Ilość cylindrów/zaworów | 6/24 |
Pojemność skokowa (cm3): | 3200 |
Moc maksymalna (KM/obr./min): | 260/6000 |
Maks. moment obr. (Nm/obr./min): | 322/4500 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s): | 7,3 |
Prędkość maksymalna (km/h): | 242 |
Zużycie paliwa: trasa/miasto (l/100 km): | 8,6/18,3 |
Długość x szerokość x wysokość (cm): | 466 x 183 x 141,7 |
Rozstaw osi (cm): | 270 |
Pojemność bagażnika (l) | 445 |
Cena (zł): | 198 900 |
Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?