Nie każdy mały samochód to ekonomiczny "maluch", który ma być możliwie tani i którego zadaniem jest przemierzanie miasta
przy jak najniższym zużyciu paliwa. Niektóre auta segmentu B służą zupełnie innym celom i są zupełnie inaczej postrzegane w motoryzacyjnym światku. Niewielkie rozmiary nadwozia nie muszą iść w parze z przeciętnymi osiągami i niskim prestiżem.
Cztery metry samochodu za ponad 70 000 zł - oto propozycja dla tych, którzy chcą się wyróżnić, nie rezygnując ze zwrotności, zwinności i łatwości parkowania. Małe gabaryty, pod maską grubo ponad 100 KM, szczypta elegancji o której tradycyjne miejskie autka mogą tyko pomarzyć. Alfa Romeo wcześniej wpadła na pomysł zbudowania sportowego modelu na bazie Fiata Grande Punto, wprowadzając MiTo na rynek w 2008 r. Audi kazało
czekać aż do 2010 r. na swoje A1, skonstruowane na płycie podłogowej VW Polo. Trzeba przyznać, że w obu przypadkach nie znajdziemy nawet śladu obecności „dawców” w nadwoziu i we wnętrzu. Projekty są świeże, niebanalne, miłe dla oka. Audi, nieco krótsze i niższe od Alfy ma również mniejszy rozstaw osi. Może dlatego tylna część przedziału pasażerskiego jest w nim ciaśniejsza. Alfa daje też więcej przestrzeni nad głową, co jest szczególnie ważne dla jadących na tylnej kanapie. Bagażniki mają identyczną pojemność w obu autach. Wykończenie wnętrza w obu przypadkach może się podobać. A1 wydaje się jednak bardziej wysmakowane i bardziej eleganckie, MiTo zaś mocniej zorientowana na sport. Widać to również w innych
elementach.
Alfa Romeo, choć tańsza, oddaje do dyspozycji kierowcy nieco większą gromadkę koni mechanicznych. Jest ich 135, co może wydawać się skromną ofertą. Podobnie jak 122 KM pod maską Audi. Wyniki poniżej 9 sekund do „setki” mówią same za siebie. Emocji jest pod dostatkiem, ale tylko tych pozytywnych. Samochodów nie trzeba specjalnie poskramiać, bo precyzję prowadzenia mają wpisaną w swój kod genetyczny. Zawieszenia są przygotowane na więcej, niż są w stanie zaproponować silniki. Twardo zestrojone podwozie Audi prowadzi samochód jak po sznurku. Zamawianie twardszych, sportowych zawieszeń to chyba przesada. Alfa jest bardziej komfortowa, ale również nie ma problemu z utrzymaniem toru jazdy założonego przez kierowcę. I pomyśleć, że zarówno A1 jak i MiTo otrzymały w „spadku” po Grande Punto i Polo bardzo proste tylne
zawieszenia z belką skrętną.
Trzeba jednak wyraźnie zaznaczyć, że MiTo góruje nad A1 nie tylko osiągami. Nie dość, że jest bardziej dynamiczna to jeszcze daje kierowcy możliwość wyboru trybu pracy. Przełącznik trybu pracy DNA (Dynamik, Normal, All weather), umieszczony przy dźwigni zmiany biegów, pozwala zaprogramować charakterystykę samochodu w zależności od wymagań kierowcy. W trybie Normal nie ma żadnych atrakcji, za to w trybie Dynamic Mito staje się fabryką adrenaliny. Systemy elektroniczne w podwoziu mają sporo mniej do powiedzenia. Kierowca musi się bardziej pilnować, ale więcej od niego zależy. Ma jednak ważnego pomocnika, bo zaczyna działać system Q2 z samoblokującym mechanizmem różnicowym. Moment obrotowy w całości przenoszony na przednią oś trafia w większej części do koła o lepszej przyczepności. Silnik dużo bardziej
spontanicznie reaguje na otwarcie przepustnicy, a siła wspomagania układu kierowniczego wyraźnie się zmniejsza. W trybie All Weather znowu wraca spokój. Jest przy tym bezpieczniej niż w trybie Normal, bo podwoziowa elektronika zaczyna pilnować przyczepności bardziej skrupulatnie. Dodajmy, że w trybie „sport” silnik osiąga najwyższy moment obrotowy 206 Nm. Normalnie jest tylko 190 Nm. Na korzyść Audi trzeba zapisać nieco niższe zużycie paliwa i lepsze wyciszenie wnętrza. W obu autach montowany jest seryjnie system stop-start, dbający o oszczędzanie paliwa na postojach.
Alfa Romeo, choć wyraźniej nastawiona na sport i górująca osiągami nad Audi, jest autem bardziej funkcjonalnym. Oprócz przestronniejszego wnętrza, wyższego komfortu jazdy i systemu DNA model MiTo, w standardzie czteroosobowy tak jak A1, daje możliwość przewożenia pięciu osób. Dopłata za pięcioosobową homologację wynosi 2000 zł. Największą przewagą Alfy jest jednak sporo niższa cena. Mocniejszy o 13 KM silnik, samoblokujący mechanizm różnicowy, lepsze osiągi, powietrzna poduszka kolanowa której nie ma A1, klimatyzacja w standardzie – a do tego jeszcze ponad 6000 w kieszeni. To przemawia za wyraźnie sportową MiTo. Ten, kto szuka prawdziwej elegancji w lekko sportowym stylu i chce mieć dłuższą gwarancję na perforację blach niech wybiera A1, musi jednak głębiej sięgnąć do portfela.
Wybrane dane techniczne
| Alfa Romeo 1.4 MiTo MultiAir Distinctive Q2 | Audi A1 1.4 TFSI Attraction |
Liczba cylindrów/zaworów/typ silnika | 4/16/benzyna | 4/16/benzyna |
Pojemność skokowa (cm3) | 1368 | 1390 |
Moc maksymalna (KM/obr/min) | 135/5000 | 122/5000 |
Maks. moment obr. (Nm/obr/min): | 206/1750 | 200/1500-4000 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 8,4 | 8,9 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 207 | 203 |
Pojemność bagażnika (l) | 270 | 270 |
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 45 | 45 |
Średnie zużycie paliwa (l/100 km) | 5,6 | 5,3 |
Długość x szerokość x wysokość (cm) | 406,3/172/144,6 | 395,4/174/141,6 |
Rozstaw osi (cm) | 251,1 | 246,9 |
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna | 2/8 | 2/12 |
Cena (zł) | 71 500 | 77 600 |
Utrata wartości po 3 latach (%) | | |
Wybrane wyposażenie seryjne
| Alfa Romeo MiTo 1.4 MultiAir Distinctive Q2 | Audi A1 1.4 TFSI Attraction |
Poduszki powietrzne | 7 | 6 |
Układ ABS | S | S |
Układ ESP | S | S |
Wspomaganie układu kierowniczego | S | S |
Centralny zamek | S | S |
Elektrycznie sterowane szyby | S | S |
Lusterka zewnętrzne sterowane elektr | O | S |
Klimatyzacja manualna/automatyczna | S/O | O/O |
Radioodtwarzacz z CD/z MP3 | S | S |
S wyposażenie standardowe
O wyposażenie za dopłatą
- wyposażenie niedostępne
* opcje dostępne w pakietach wyposażeniowych
Nasza ocena
| Alfa Romeo 1.4 MultiAir Distinctive Q2 | Audi A1 1.4 TFSI Attraction |
Przestronność wnętrza | + | |
Silnik | + | |
Poziom hałasu (odczuwalny) | | + |
Zużycie paliwa | | + |
Wyposażenie | + | |
Cena | + | |
Wynik końcowy | ++++ | ++ |
Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?