Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Alphabet Innovation Day. Jaka przyszłość czeka samochody elektryczne?

Mariusz Michalak
BMW i3 / Fot. Mariusz Michalak
BMW i3 / Fot. Mariusz Michalak
Jak innowacje wpływają na transport? Kiedy samochody elektryczne staną się codziennością? Jak będzie wyglądać przyszłość mobilności? Na te pytania szukano odpowiedzi podczas spotkania Alphabet Innovation Day organizowanego przez firmę Alphabet Polska Fleet Managment działającą na rynku długoterminowego wynajmu pojazdów.
Mitsubishi i-MiEV / Fot. Mariusz Michalak
Mitsubishi i-MiEV / Fot. Mariusz Michalak

Wiele wynalazków zanim weszło do powszechnego użytku budziło obawy. Tak było m.in. z aparatem fotograficznym, walkmanem, a także z telefonem komórkowym. Wywoływały one kontrowersje, ale bez wielu z nich nie wyobrażamy sobie obecnie życia. Często za innowację uznajemy coś co pozwala się nam rozwijać, ale z drugiej strony budzi pewne obawy. Podobnie jest z samochodami elektrycznymi, które może nie wywołują aż tak skrajnych emocji, ale duża część osób rozważając zakup takiego pojazdu, obawia się m.in. o to czy jego zasięg pozwoli efektywnie z niego korzystać oraz czy nie będzie problemów ze znalezieniem miejsca do naładowania. - Z badań wynika, że sama świadomość możliwości naładowania samochodu powoduje dwukrotne zwiększenie używania samochodu, a brak takiej świadomości powoduje, że klienci bardziej ostrożnie podchodzą do takich rozwiązań – stwierdził Leszek Pomorski, prezes zarządu Alphabet Polska. 

Wyróżnić możemy kilka typów aut, które stają się coraz bardziej popularne: BEV – samochody czysto elektryczne z zasięgiem 120 – 200 km/h, REEV/ REX – samochody elektryczne z poszerzonym zasięgiem „range extender” od 300 do 500 km oraz PHEV – samochody hybrydowe typu „Plug-in hybrid” z zasięgiem do 1000 km. Podczas  spotkania Alphabet Innovation Day można było zapoznać się m.in. z funkcjonowaniem Mitsubishi i-MiEV i Nissanem Leafem. Zaprezentowany został także Opel Ampera, ale chyba największa popularnością cieszyło się BMW i3.

 

Waldemar Pawlak / Fot. Mariusz Michalak
Waldemar Pawlak / Fot. Mariusz Michalak

- Jeśli przechodzimy na samochody elektryczne, to przestajemy kupować drogą ropę, a kupujemy energię elektryczną, która jest produkowana w kraju. Zostawiamy miejsca pracy we własnym państwie i nie eksportujemy czystego kapitału poza nasze granice. Przy współpracy z Alphabet Polska udało się wypracować rozwiązania sprzyjające leasingowi z duża wartością końcową. W odniesieniu do samochodów elektrycznych to istotny aspekt abyśmy kupowali nie tyle samochód, co jego funkcjonalność – stwierdził były premier Waldemar Pawlak. Podkreślił, że ze strony państwa brakuje zachęt podatkowych na nowe technologie właśnie takie jak samochody elektryczne i hybrydowe, bo w wielu krajach jest przeznaczane na ten cel odpowiednie wsparcie. Jego zdaniem pojazdy elektryczne to nie tylko moda, wizerunek, przyjazność środowiska, ale opłacalny biznes, a zastanawianie się nad miejscami ich ładowania to przenoszenie starych stereotypów do nowej rzeczywistości, bo nikt dziś się nie zastanawia gdzie ładować telefon komórkowy, gdyż robimy to najczęściej w domu lub pracy. Tak samo będą funkcjonować samochody elektryczne.

BMW i3 / Fot. Mariusz Michalak
BMW i3 / Fot. Mariusz Michalak

Dr Michał Beim, ekspert Instytutu Sobieskiego w zakresie transportu i urbanistyki, zwrócił uwagę na podstawowe filary transportu. Są nimi rozwój transportu publicznego, rozwój infrastruktury rowerowej, tworzenie wspólnej przestrzeni w ramach przestrzeni współdzielonej, nowoczesne formy wykorzystywania samochodu w codziennych podróżach i innowacyjna polityka transportowa. W te składniki coraz częściej wpisują się pojazdy elektryczne. Podczas swojego wystąpienia dr Michał Beim zwrócił uwagę na nowoczesne formy wykorzystywania samochodu: carsharing - komercyjne wypożyczanie samochodów, samochody publiczne oraz carpooling, czyli wspólne dojazdy samochodem. Jednocześnie zaznaczył, że główne kierunki badań powinny się teraz skoncentrować na tym jak, gdzie i kiedy ładować pojazdy elektryczne.

 

Mitsubishi i-MiEV / Fot. Mariusz Michalak
Mitsubishi i-MiEV / Fot. Mariusz Michalak

- W przyszłości być może będziemy korzystać z auta jeśli będzie ono najdogodniejszym środkiem transportu. Niewykluczone, że może częściej będziemy się nim dzielić lub niejednokrotnie do pracy przyjedziemy rowerem, tramwajem, a na urlop wybierzemy się pociągiem – stwierdziła Agata Stachaszewska, dyrektor marketingu i rozwoju biznesu Alphabet Polska Fleet Managment.

Biorąc pod uwagę to, że auta elektryczne oznaczają redukcję kosztów, a także dają przyjemność z jazdy, powinniśmy się nie zastanawiać czy, lecz kiedy samochody elektryczne staną się nową rzeczywistością na polskich drogach.

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty