Alternator - do wymiany czy naprawy?

Porady / Eksploatacja

Autor: Grzegorz Burda

Liczba odwiedzin: 178335

We współczesnym samochodzie niemal wszystko sterowane jest elektrycznie. To powoduje, że uszkodzenie alternatora natychmiast eliminuje nas z jazdy.

We współczesnym samochodzie praktycznie wszystko sterowane jest elektrycznie począwszy od układu wentylacji, a skończywszy na wspomaganiu kierownicy. To z kolei powoduje, że uszkodzenie alternatora niemal natychmiast eliminuje nas z jazdy.

 

Nowy kosztuje krocie, ale na szczęście większość usterek można tanio i skutecznie naprawić.

Alternator jest urządzeniem, które w samochodzie wytwarza prąd i ładuje akumulator. Rodzajów usterek jest dużo i praktycznie każda część może ulec uszkodzeniu. Usterki można podzielić na dwie ogólne grupy: mechaniczne i elektryczne.

CZYTAJ TAKŻE

Nowa gama rozruszników i alternatorów od Valeo

Nowy zestaw kluczy nasadowych Kamasa K 7102

 

O niesprawności alternatora informuje czerwona lampka z symbolem akumulatora. Jeśli układ jest sprawny, to powinna się świecić po włączeniu zapłonu i zgasnąć po uruchomieniu silnika. Brak świecenia lampki przy włączonym zapłonie lub jej świecenie albo miganie podczas pracy silnika, informuje nas o usterce w układzie ładowania. Jeśli wystąpiły problemy z ładowaniem, to pierwszą czynnością powinno być sprawdzenie stanu paska klinowego, ponieważ za jego pośrednictwem przenoszony jest napęd z silnika do alternatora. Zerwanie paska spowoduje natychmiastowy brak ładowania, a jego poluzowanie sprawi, że napięcie ładowania będzie niewystarczające.

 

Jedną z częstszych usterek alternatorów jest zużycie szczotek. Przy takiej usterce, po włączeniu zapłonu, lampka będzie się słabo świeciła. W starych alternatorach wymiana szczotek była bardzo prostą czynnością, natomiast w nowszych konstrukcjach nie jest już łatwo, gdyż szczotki są na trwałe umieszczone w obudowie i taką operację najlepiej zlecić specjalistycznemu serwisowi. Wymiana szczotek kosztuje od 50 do 100 zł w zależności od typu alternatora.Fot. Grzegorz Burda: Uszkodzenie alternatora praktycznie natychmiast eliminuje nas z jazdy.

Również często zdarzają się uszkodzenia regulatora napięcia, którego zadaniem jest utrzymywanie stałego (14,4 V) napięcia ładowania. Zbyt niskie napięcie powoduje niedoładowanie akumulatora i w efekcie problemy z rozruchem silnika, natomiast zbyt wysokie doprowadzi w bardzo krótkim czasie do zniszczenia baterii.

Kolejnymi elementami ulegającymi uszkodzeniu jest układ prostujący (uszkodzenie jednej lub więcej diod) lub uzwojenie twornika. Koszty takiej naprawy są bardzo różne i wahają się od 100 do 400 zł.

 

Bardzo łatwą do diagnozy usterką jest uszkodzenie łożysk. Objawy to głośna praca i wzrost hałasu wraz ze wzrostem prędkości obrotowej silnika. Koszt wymiany jest niewielki, a łożyska może wymienić każdy mechanik dysponujący odpowiednim ściągaczem do łożysk. W kilkuletnich autach zdarzają się pęknięcia obudowy i w efekcie całkowite zniszczenie alternatora. Wówczas nie pozostaje nic innego jak zakup nowego. Ceny w ASO są bardzo wysokie i zaczynają się od 1000 zł w górę. Alternatywą jest zakup używanego, ale jest to bardzo ryzykowne, ponieważ bez specjalnego stołu probierczego nie można sprawdzić czy urządzenie jest sprawne. Znacznie korzystniej i niekoniecznie drożej kupimy alternator regenerowany. Koszt waha się od 200 zł do 500 zł do popularnych samochodów osobowych. Niektóre firmy obniżają cenę, jeśli zostawiamy u nich stary. Kupując taki alternator mamy pewność, że jest w pełni sprawny i dodatkowo otrzymujemy zazwyczaj półroczną gwarancję.

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Moto.Gratka.pl

Zobacz także

Tagi: , , , , , , , , ,

W związku z ciszą referendalną komentarze zostały wyłączone, zapraszamy z powrotem w poniedziałek.