Alternator - do wymiany czy naprawy?

Porady / Eksploatacja

Autor: Grzegorz Burda

Liczba odwiedzin: 153154

We współczesnym samochodzie niemal wszystko sterowane jest elektrycznie. To powoduje, że uszkodzenie alternatora natychmiast eliminuje nas z jazdy.

We współczesnym samochodzie praktycznie wszystko sterowane jest elektrycznie począwszy od układu wentylacji, a skończywszy na wspomaganiu kierownicy. To z kolei powoduje, że uszkodzenie alternatora niemal natychmiast eliminuje nas z jazdy.

 

Nowy kosztuje krocie, ale na szczęście większość usterek można tanio i skutecznie naprawić.

Alternator jest urządzeniem, które w samochodzie wytwarza prąd i ładuje akumulator. Rodzajów usterek jest dużo i praktycznie każda część może ulec uszkodzeniu. Usterki można podzielić na dwie ogólne grupy: mechaniczne i elektryczne.

CZYTAJ TAKŻE

Nowa gama rozruszników i alternatorów od Valeo

Nowy zestaw kluczy nasadowych Kamasa K 7102

 

O niesprawności alternatora informuje czerwona lampka z symbolem akumulatora. Jeśli układ jest sprawny, to powinna się świecić po włączeniu zapłonu i zgasnąć po uruchomieniu silnika. Brak świecenia lampki przy włączonym zapłonie lub jej świecenie albo miganie podczas pracy silnika, informuje nas o usterce w układzie ładowania. Jeśli wystąpiły problemy z ładowaniem, to pierwszą czynnością powinno być sprawdzenie stanu paska klinowego, ponieważ za jego pośrednictwem przenoszony jest napęd z silnika do alternatora. Zerwanie paska spowoduje natychmiastowy brak ładowania, a jego poluzowanie sprawi, że napięcie ładowania będzie niewystarczające.

 

Jedną z częstszych usterek alternatorów jest zużycie szczotek. Przy takiej usterce, po włączeniu zapłonu, lampka będzie się słabo świeciła. W starych alternatorach wymiana szczotek była bardzo prostą czynnością, natomiast w nowszych konstrukcjach nie jest już łatwo, gdyż szczotki są na trwałe umieszczone w obudowie i taką operację najlepiej zlecić specjalistycznemu serwisowi. Wymiana szczotek kosztuje od 50 do 100 zł w zależności od typu alternatora.Fot. Grzegorz Burda: Uszkodzenie alternatora praktycznie natychmiast eliminuje nas z jazdy.

Również często zdarzają się uszkodzenia regulatora napięcia, którego zadaniem jest utrzymywanie stałego (14,4 V) napięcia ładowania. Zbyt niskie napięcie powoduje niedoładowanie akumulatora i w efekcie problemy z rozruchem silnika, natomiast zbyt wysokie doprowadzi w bardzo krótkim czasie do zniszczenia baterii.

Kolejnymi elementami ulegającymi uszkodzeniu jest układ prostujący (uszkodzenie jednej lub więcej diod) lub uzwojenie twornika. Koszty takiej naprawy są bardzo różne i wahają się od 100 do 400 zł.

 

Bardzo łatwą do diagnozy usterką jest uszkodzenie łożysk. Objawy to głośna praca i wzrost hałasu wraz ze wzrostem prędkości obrotowej silnika. Koszt wymiany jest niewielki, a łożyska może wymienić każdy mechanik dysponujący odpowiednim ściągaczem do łożysk. W kilkuletnich autach zdarzają się pęknięcia obudowy i w efekcie całkowite zniszczenie alternatora. Wówczas nie pozostaje nic innego jak zakup nowego. Ceny w ASO są bardzo wysokie i zaczynają się od 1000 zł w górę. Alternatywą jest zakup używanego, ale jest to bardzo ryzykowne, ponieważ bez specjalnego stołu probierczego nie można sprawdzić czy urządzenie jest sprawne. Znacznie korzystniej i niekoniecznie drożej kupimy alternator regenerowany. Koszt waha się od 200 zł do 500 zł do popularnych samochodów osobowych. Niektóre firmy obniżają cenę, jeśli zostawiamy u nich stary. Kupując taki alternator mamy pewność, że jest w pełni sprawny i dodatkowo otrzymujemy zazwyczaj półroczną gwarancję.

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Moto.Gratka.pl

Zobacz także

Komentarze

    • Ania 16
    • Dziękuje za ten artykuł. Wiele się z niego nauczyłam.
    • daniel5
    • wszystko zależy od elementów które są do wymiany i od ceny nowego.jeśli uzwojenie raczej do naprawy.
    • jacek 17 (gość)
    • w lutym tego roku wysiadł mi alternator i nowy akumulator, wymieniłem akumulator na nowy, a alternator na regenerowany, teraz w grudniu ponownie wysiadł mi alternator. co może być przyczyną ?
    • kolo (gość)
    • wysiadł ci akumulator...powodów jest kilka a jednym z nich jest wadliwie działający alternator. wysiadł ci alternator...to się zdarza, bez powiązania z akumulatorem. wysiadł ci ponownie alternator ...bo był regenerowany. Rada: kup nowy alternator i nowy akumulator i dbaj o nie. :)
    • slawek (gość)
    • wczoraj ladowalem akumulator bo mi siadl wrocilem z pracy normalnie po 8 godzinach nie odpalil a kontrolki pala sie normalnie jezdze na nim od 6 lat prosze o rade
    • Michał_26 (gość)
    • Ja mam taki przypadek, że jak włączę klimę, wycieraczki i światła to siada silnik (2.0 benzyna DOHC 16V) dioda z wizerunkiem aku się nie pali, jak siądzie silnik, to już go odpalić nie mogę choć deska i światła jeszcze się w miarę świecą. Odpala dopiero po wymianie aku, ew. po jego naładowaniu. Co ma winę, alternator? Auto mam od tygodnia...
    • igor (gość)
    • od paru miesiecy dzieje mi się tak że jak zapalam auto to chodzi przez góra 2-3 dni. Potem nie jest w stanie ponownie zapalić... byłem w warsztacie i mechanicy są juz bezradni. Akumulator mam już drugi w tym roku i dalej jest problem. wyłączyli już alarm bo myśleli że to pobiera prąd a nic to nie zmieniło. Ostatnio znowu chciałem zapalić i nic z tego oprócz tego były dziwne odgłosy jakby 'klepotanie' ... Bardzo proszę o radę.
    • jaro (gość)
    • zapaliła mi się kontrolka ładowania akumulatora w Mazda Premacy wymieniony został regulator napięcia oraz diody prostownicze. Nie pomogło co może być jeszcze przyczyną. Bardzo proszę o radę.
    • janek (gość)
    • wiekszosc awarji alternatora ze zbyt niskim napieciem powyrzej 12v to jest wina paska napedu arternatora wymienic na nowy pasek i po klopocie i znajdzie sie napiecie 14.4 v .Bedzie prawidlowe ładowanie pasek dobrze naciągnoć
    • heros1991 (gość)
    • Witam 3 dni temu wymienialem flexi pipe w moim mitsubishi fto 2.0 v6 24v dohc mivec edition i podczas demontażu oslony rur wydechu dotknelem kabla przy rozruszniku. dalo troszke iskier i od tej pory sie zaczelo... z artykulu powyzej mam juz odpowiedz ze to alternator jest padniety poniewaz swieci mi sie kontrolka akumulatora caly czas i nie mam ladowania... sprawdzilem bezpieczniki i sa ok. pytanie tylko czy to tylko alternator czy rownierz diody prostownicze lub regulator napiecia?? jak to sprawdzic?? jutro jade po nowy alternator. przy okazji pasek zmienie. zauwazylem jeszcze przetarcie na przewodzie od alternatora do aku ktore tez albo naprawie albo zmienie przewod na nowy. alternator wymienial bedzie mi serwis dlatego pytam o diody prostownicze o regulator napiecia gdzyz nie chce zostac naciagniety na kase a chce rownoerz by bylo zrobione wszystko jak nalezy. z gory dziekuje za odpowiedzi. pozdrawiam Pawel

Dodaj komentarz