Alternator - do wymiany czy naprawy?

Porady / Eksploatacja

Autor: Grzegorz Burda

Liczba odwiedzin: 148986

We współczesnym samochodzie niemal wszystko sterowane jest elektrycznie. To powoduje, że uszkodzenie alternatora natychmiast eliminuje nas z jazdy.

We współczesnym samochodzie praktycznie wszystko sterowane jest elektrycznie począwszy od układu wentylacji, a skończywszy na wspomaganiu kierownicy. To z kolei powoduje, że uszkodzenie alternatora niemal natychmiast eliminuje nas z jazdy.

 

Nowy kosztuje krocie, ale na szczęście większość usterek można tanio i skutecznie naprawić.

Alternator jest urządzeniem, które w samochodzie wytwarza prąd i ładuje akumulator. Rodzajów usterek jest dużo i praktycznie każda część może ulec uszkodzeniu. Usterki można podzielić na dwie ogólne grupy: mechaniczne i elektryczne.

CZYTAJ TAKŻE

Nowa gama rozruszników i alternatorów od Valeo

Nowy zestaw kluczy nasadowych Kamasa K 7102

 

O niesprawności alternatora informuje czerwona lampka z symbolem akumulatora. Jeśli układ jest sprawny, to powinna się świecić po włączeniu zapłonu i zgasnąć po uruchomieniu silnika. Brak świecenia lampki przy włączonym zapłonie lub jej świecenie albo miganie podczas pracy silnika, informuje nas o usterce w układzie ładowania. Jeśli wystąpiły problemy z ładowaniem, to pierwszą czynnością powinno być sprawdzenie stanu paska klinowego, ponieważ za jego pośrednictwem przenoszony jest napęd z silnika do alternatora. Zerwanie paska spowoduje natychmiastowy brak ładowania, a jego poluzowanie sprawi, że napięcie ładowania będzie niewystarczające.

 

Jedną z częstszych usterek alternatorów jest zużycie szczotek. Przy takiej usterce, po włączeniu zapłonu, lampka będzie się słabo świeciła. W starych alternatorach wymiana szczotek była bardzo prostą czynnością, natomiast w nowszych konstrukcjach nie jest już łatwo, gdyż szczotki są na trwałe umieszczone w obudowie i taką operację najlepiej zlecić specjalistycznemu serwisowi. Wymiana szczotek kosztuje od 50 do 100 zł w zależności od typu alternatora.Fot. Grzegorz Burda: Uszkodzenie alternatora praktycznie natychmiast eliminuje nas z jazdy.

Również często zdarzają się uszkodzenia regulatora napięcia, którego zadaniem jest utrzymywanie stałego (14,4 V) napięcia ładowania. Zbyt niskie napięcie powoduje niedoładowanie akumulatora i w efekcie problemy z rozruchem silnika, natomiast zbyt wysokie doprowadzi w bardzo krótkim czasie do zniszczenia baterii.

Kolejnymi elementami ulegającymi uszkodzeniu jest układ prostujący (uszkodzenie jednej lub więcej diod) lub uzwojenie twornika. Koszty takiej naprawy są bardzo różne i wahają się od 100 do 400 zł.

 

Bardzo łatwą do diagnozy usterką jest uszkodzenie łożysk. Objawy to głośna praca i wzrost hałasu wraz ze wzrostem prędkości obrotowej silnika. Koszt wymiany jest niewielki, a łożyska może wymienić każdy mechanik dysponujący odpowiednim ściągaczem do łożysk. W kilkuletnich autach zdarzają się pęknięcia obudowy i w efekcie całkowite zniszczenie alternatora. Wówczas nie pozostaje nic innego jak zakup nowego. Ceny w ASO są bardzo wysokie i zaczynają się od 1000 zł w górę. Alternatywą jest zakup używanego, ale jest to bardzo ryzykowne, ponieważ bez specjalnego stołu probierczego nie można sprawdzić czy urządzenie jest sprawne. Znacznie korzystniej i niekoniecznie drożej kupimy alternator regenerowany. Koszt waha się od 200 zł do 500 zł do popularnych samochodów osobowych. Niektóre firmy obniżają cenę, jeśli zostawiamy u nich stary. Kupując taki alternator mamy pewność, że jest w pełni sprawny i dodatkowo otrzymujemy zazwyczaj półroczną gwarancję.

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Moto.Gratka.pl

Zobacz także

Komentarze

    • Ania 16
    • Dziękuje za ten artykuł. Wiele się z niego nauczyłam.
    • daniel5
    • wszystko zależy od elementów które są do wymiany i od ceny nowego.jeśli uzwojenie raczej do naprawy.
    • jacek 17 (gość)
    • w lutym tego roku wysiadł mi alternator i nowy akumulator, wymieniłem akumulator na nowy, a alternator na regenerowany, teraz w grudniu ponownie wysiadł mi alternator. co może być przyczyną ?
    • kolo (gość)
    • wysiadł ci akumulator...powodów jest kilka a jednym z nich jest wadliwie działający alternator. wysiadł ci alternator...to się zdarza, bez powiązania z akumulatorem. wysiadł ci ponownie alternator ...bo był regenerowany. Rada: kup nowy alternator i nowy akumulator i dbaj o nie. :)
    • slawek (gość)
    • wczoraj ladowalem akumulator bo mi siadl wrocilem z pracy normalnie po 8 godzinach nie odpalil a kontrolki pala sie normalnie jezdze na nim od 6 lat prosze o rade
    • Michał_26 (gość)
    • Ja mam taki przypadek, że jak włączę klimę, wycieraczki i światła to siada silnik (2.0 benzyna DOHC 16V) dioda z wizerunkiem aku się nie pali, jak siądzie silnik, to już go odpalić nie mogę choć deska i światła jeszcze się w miarę świecą. Odpala dopiero po wymianie aku, ew. po jego naładowaniu. Co ma winę, alternator? Auto mam od tygodnia...
    • igor (gość)
    • od paru miesiecy dzieje mi się tak że jak zapalam auto to chodzi przez góra 2-3 dni. Potem nie jest w stanie ponownie zapalić... byłem w warsztacie i mechanicy są juz bezradni. Akumulator mam już drugi w tym roku i dalej jest problem. wyłączyli już alarm bo myśleli że to pobiera prąd a nic to nie zmieniło. Ostatnio znowu chciałem zapalić i nic z tego oprócz tego były dziwne odgłosy jakby 'klepotanie' ... Bardzo proszę o radę.
    • jaro (gość)
    • zapaliła mi się kontrolka ładowania akumulatora w Mazda Premacy wymieniony został regulator napięcia oraz diody prostownicze. Nie pomogło co może być jeszcze przyczyną. Bardzo proszę o radę.
    • janek (gość)
    • wiekszosc awarji alternatora ze zbyt niskim napieciem powyrzej 12v to jest wina paska napedu arternatora wymienic na nowy pasek i po klopocie i znajdzie sie napiecie 14.4 v .Bedzie prawidlowe ładowanie pasek dobrze naciągnoć

Dodaj komentarz

MOTOINTEGRATOR Grupa Inter Cars

Znajdź części do swojego samochodu!