Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Amortyzatory dwururowe

(ip)
W ciągu ostatnich kilku lat technologia stosowana w konstrukcji zawieszeń samochodowych uległa dużej zmianie. Obecnie coraz większa liczba producentów stosuje układy zapewniające coraz większą precyzję prowadzenia pojazdu. Jednym z takich rozwiązań są amortyzatory dwururowe.
Fot. Sachs, 1. Amortyzatory dwururowe to konstrukcja posiadająca dwie komory wypełnione olejem
Fot. Sachs, 1. Amortyzatory dwururowe to konstrukcja posiadająca dwie komory wypełnione olejem

Warto zatem przyjrzeć się bliżej temu elementowi. Amortyzatory dwururowe to konstrukcja posiadająca dwie komory wypełnione olejem (zdjęcie nr 1). Komora robocza, to część w której porusza się tłok i tłoczysko. Komora olejowa znajduje się pomiędzy cylindrem roboczym, a zewnętrzną obudową. Jest ona w 2/3 wypełniona olejem. Amortyzatory dwururowe, w porównaniu do jednorurowych amortyzatorów olejowo-gazowych, są znacznie krótsze, ponieważ komora wyrównawcza znajduje się pomiędzy komorą roboczą, a rurą zewnętrzną. Dwururowe amortyzatory mogą występować także w wersji olejowo-gazowej, przy czym ciśnienie w ich komorze wyrównawczej wynosi od 6 do 8 barów. Wówczas zachowują się podobnie do amortyzatorów jednorurowych.

**CZYTAJ TAKŻE

Jaki amortyzator?Wymiana amortyzatorów

**

W amortyzatorach dwururowych stosuje się dwa zawory tłumiące – denny i tłokowy. Składają się one z systemu płytek sprężynowych, sprężyn śrubowych oraz korpusów z otworami tłumiącymi. Gdy ruchy pojazdu powodują ściskanie amortyzatora, za tłumienie odpowiada zawór denny (zdjęcie nr 2, po lewej).

Fot. Sachs, 2. Za tłumienie odpowiada zawór tłokowy
Fot. Sachs, 2. Za tłumienie odpowiada zawór tłokowy

Olej wypierany przez wchodzące tłoczysko wpływa do komory olejowej, przy czym zawór denny stawia mu opór i w taki sposób hamuje ruch. Zawór tłokowy jest otwarty.

W takim stanie pracuje jako zawór zwrotny. Z kolei, gdy ruchy pojazdu powodują rozciąganie amortyzatora, za tłumienie odpowiada zawór tłokowy (zdjęcie nr 2). Zawór tłokowy stawia opór olejowi wypływającemu z komory ponad tłokiem w dół. Ruch tłoka w dół zostaje zahamowany. Poprzez zawór denny olej może wypłynąć do komory pomocniczej.

Zawory tłumiące są skonstruowane tak, aby siła tłumienia mogła się ustawić automatycznie, w zależności od prędkości przesuwu tłoka, tzn. im szybciej się on porusza, tym większa jest siła tłumienia.

W niektórych amortyzatorach dwururowych (np. Sachs) zastosowanie znalazła

Fot. Sachs, 3. Tłumienie wykorzystujące technologię Vario
Fot. Sachs, 3. Tłumienie wykorzystujące technologię Vario

również technologia Vario. Pozwala ona na skuteczne tłumienie w sytuacjach, w których pojazd jest poddawany często zmieniającym się obciążeniom, a tym samym trudne jest przyjęcie jednego, optymalnego ustawienia wpływającego na komfort jazdy. Tłumienie wykorzystujące technologię Vario odbywa się za pomocą specjalnego kanału przepływowego (bypass) w cylindrze roboczym amortyzatora (zdjęcie nr 3). W zależności od położenia tłoka, następuje przepływ oleju tym kanałem lub jest on zamknięty przez tłok, co powoduje zmiany siły tłumienia.

Zasada działania amortyzatorów dwururowych do samochodów użytkowych i autobusów jest taka sama jak w przypadku samochodów osobowych (zdjęcie nr 4). Jednak z uwagi na zdecydowanie większe obciążenie, pojedyncze elementy są znacznie mocniejsze.

W samochodach użytkowych i autobusach również wykorzystuje się amortyzatory typu Vario (tłumienie zależne od obciążenia i warunków drogowych) dla podwozia i kabiny kierowcy (zdjęcie nr 5).

Fot. Sachs, 4. Amortyzatory dwururowe dla aut osobowych
Fot. Sachs, 4. Amortyzatory dwururowe dla aut osobowych
Fot. Sachs, 5. Amortyzatory dwururowe dla podwozia i kabiny kierowcy
Fot. Sachs, 5. Amortyzatory dwururowe dla podwozia i kabiny kierowcy
od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty