Mapa, która została opracowana przez naukowców z Katedry Inżynierii Drogowej Politechniki Gdańskiej, ekspertów Polskiego Związku Motorowego i Fundacji Inżynierii Lądowej pozwala na określenie ryzyka, jakie jest związane z poruszaniem się po drogach krajowych oraz prawdopodobieństwo odniesienia na nich śmiertelnych lub ciężkich obrażeń.
Ryzyko na poszczególnych odcinkach polskich dróg pokazano za pomocą 5-stopniowej skali kolorystycznej, w której zielony oznacza najwyższy, a kolor czarny najmniejszy poziom bezpieczeństwa.
Prawie 5,5 tys. ofiar śmiertelnych na drogach w Polsce w 2008 roku stawia nasz kraj na niechlubnym pierwszym miejscu wśród krajów Unii Europejskiej. Z opracowanej mapy bezpieczeństwa wynika, że na 17 tys. km dróg krajowych aż 86 proc. stanowią odcinki o najwyższym poziomie ryzyka.
Według opracowania województwa lubelskie, świętokrzyskie i podkarpackie posiadają najbardziej niebezpieczne drogi.
- Niemalże 70 proc. wszystkich wypadków, w których giną ludzie lub odnoszą ciężkie obrażenia ma miejsce na zaznaczonych na czarno odcinkach. To właśnie tam jest 12-krotnie wyższe ryzyko utraty życia lub odniesienia ciężkich obrażeń niż na odcinkach zaznaczonych na zielono. Najwięcej takich dróg występuje w województwach położonych w południowej i południowo-wschodniej Polsce. Tylko autostrady spełniają kryteria o najmniejszym poziomie ryzyka przyjętym przez EuroRAP, jednak stanowią zaledwie 4 proc. długości sieci dróg krajowych w Polsce - powiedział dr Kazimierz Jamroz, Prezes Fundacji Rozwoju Inżynierii Lądowej (główny autor Atlasu).
Mapa daje możliwość określenia ryzyka jeszcze przed podróżą, co po pierwsze będzie skutkowało większą ostrożnością "uświadomionego kierowcy", a po drugie da możliwość wyboru innej, alternatywnej i bezpieczniejszej drogi.
Jak podkreślają twórcy mapy, będzie pomocna także przedstawicielom administracji drogowej, szczególnie przy planowaniu i podejmowaniu decyzji o usprawnieniu systemu zarządzania bezpieczeństwem oraz wyborze rodzaju i kolejności działań na rzecz poprawy warunków ruchu drogowego. Z kolei Policja i Inspekcja Transportu może wykorzystywać mapę przy efektywnym lokalizowaniu działań prewencyjnych i kontrolnych.
Mapa po raz pierwszy zostanie włączona do paneuropejskiej mapy bezpieczeństwa ruchu drogowego, która zostanie zaprezentowana posłom parlamentu europejskiego w Brukseli.
Źródło: EuroRAP
Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?