Atlas ryzyka na drogach krajowych w Polsce

Robert Tomaszewski
Według najnowszej „Mapy ryzyka na drogach krajowych w Polsce” na terenie całego kraju posiadamy jedynie dwa odcinki dróg krajowych, na których możemy czuć się naprawdę bezpiecznie.

Mapa, która została opracowana przez naukowców z Katedry Inżynierii Drogowej Politechniki Gdańskiej, ekspertów Polskiego Związku Motorowego i Fundacji Inżynierii Lądowej pozwala na określenie ryzyka, jakie jest związane z poruszaniem się po drogach krajowych oraz prawdopodobieństwo odniesienia na nich śmiertelnych lub ciężkich obrażeń. 

Fot. Archiwum
Fot. Archiwum

 

Ryzyko na poszczególnych odcinkach polskich dróg pokazano za pomocą 5-stopniowej skali kolorystycznej, w której zielony oznacza najwyższy, a kolor czarny najmniejszy poziom bezpieczeństwa.

 

Prawie 5,5 tys. ofiar śmiertelnych na drogach w Polsce w 2008 roku stawia nasz kraj na niechlubnym pierwszym miejscu wśród krajów Unii Europejskiej. Z opracowanej mapy bezpieczeństwa wynika, że na 17 tys. km dróg krajowych aż 86 proc. stanowią odcinki o najwyższym poziomie ryzyka.

 

Według opracowania województwa lubelskie, świętokrzyskie i podkarpackie posiadają najbardziej niebezpieczne drogi.

 

- Niemalże 70 proc. wszystkich wypadków, w których giną ludzie lub odnoszą ciężkie obrażenia ma miejsce na  zaznaczonych na czarno odcinkach. To właśnie tam jest 12-krotnie wyższe ryzyko utraty życia lub odniesienia ciężkich obrażeń niż na odcinkach zaznaczonych na zielono. Najwięcej takich dróg występuje w województwach położonych w południowej i południowo-wschodniej Polsce. Tylko autostrady spełniają kryteria o najmniejszym poziomie ryzyka przyjętym przez EuroRAP, jednak stanowią zaledwie 4 proc. długości sieci dróg krajowych w Polsce - powiedział dr Kazimierz Jamroz, Prezes Fundacji Rozwoju Inżynierii Lądowej (główny autor Atlasu).

 

Fot. EuroRAP
Fot. EuroRAP

Mapa daje możliwość określenia ryzyka jeszcze przed podróżą, co po pierwsze będzie skutkowało większą ostrożnością "uświadomionego kierowcy", a po drugie da możliwość wyboru innej, alternatywnej i bezpieczniejszej drogi.

 

Jak podkreślają twórcy mapy, będzie pomocna także przedstawicielom administracji drogowej, szczególnie przy planowaniu i podejmowaniu decyzji o usprawnieniu systemu zarządzania bezpieczeństwem oraz wyborze rodzaju i kolejności działań na rzecz poprawy warunków ruchu drogowego. Z kolei Policja i Inspekcja Transportu może wykorzystywać mapę przy efektywnym lokalizowaniu działań prewencyjnych i kontrolnych.

 

Mapa po raz pierwszy zostanie włączona do paneuropejskiej mapy bezpieczeństwa ruchu drogowego, która zostanie zaprezentowana posłom parlamentu europejskiego w Brukseli.

 

Źródło: EuroRAP

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty