Firmy Audi i BMW przeżywają okres prosperity. Produkowane modele doprowadzono do perfekcji, chociaż każdy z wytwórców ową perfekcję rozumie zupełnie inaczej. Zapowiada się pojedynek niemieckiej techniki na najwyższym poziomie.
Audi A3 Sportback i BMW 120i wymiarami zbliżone są do aut klasy kompaktowej, jednak wyróżniają się nowoczesnymi rozwiązaniami konstrukcyjnymi, stosowanymi w pojazdach klasyfikowanych o segment wyżej. Tak więc oba samochody zalicza się do grupy premium. Porównujemy BMW 120i napędzane supernowoczesnym 2-litrowym silnikiem benzynowym o mocy 150 KM. Ponieważ BMW produkowany jest wyłącznie z nadwoziem 5-drzwiowym, jego
odpowiednikiem jest również 5-drzwiowe Audi A3 nazwane dodatkowo Sportback. Pojazd ten ma silnik benzynowy z wtryskiem bezpośrednim o mocy 150 KM.
Cechy szczególne
BMW szczyci się, że napęd na tylne koła, który stał się wizytówką tego producenta przynosi same korzyści, nazywane "radością z jazdy". Rzeczywiście, równe rozłożenie
masy na obie osie zapewnia neutralną charakterystykę prowadzenia. Akumulatora trzeba szukać w bagażniku, a koła zapasowego w ogóle nie ma - wyeliminowały go opony typu Runflat, umożliwiające jazdę bez powietrza. W Audi napęd przenoszony jest na przednie koła i zamiast koła zapasowego jest zestaw naprawczy. Na przednich siedzeniach w obu autach siedzi się bardzo wygodnie, z tyłu jest dość ciasno. W
BMW ilość miejsca na tylnej kanapie ogranicza nisko prowadzony dach i osłona wału napędowego, a w Audi brakuje miejsca na nogi. Producenci twierdzą, że ich auta mają charakter sportowy, a jak wiadomo sportowcy są przyzwyczajeni do niewygód. Design wnętrza w Audi i BMW jest zupełnie inny. W BMW dziwi brak wskaźnika temperatury cieczy chłodzącej. Jakość użytych materiałów i jakość wykonania w obu autach są na najwyższym poziomie. Bagażnik Audi ma objętość 370 l, a
BMW - 330 l.
Silniki
BMW twierdzi, że nie rozwija technologii silników z bezpośrednim wtryskiem benzyny, ponieważ te jednostki napędowe wymagają paliwa bezsiarkowego, niedostępnego w niektórych krajach. Oszczędność w zużyciu paliwa BMW osiąga, stosując system zmiany skoku zaworów i płynnej regulacji faz rozrządu. W takie rozwiązania wyposażony jest też
silnik tego producenta o pojemności 2,0 l i mocy 150 KM. Dodatkowo ma on także wałki wyrównoważające, podnoszące kulturę pracy jednostki napędowej. Audi propaguje silniki z bezpośrednim wtryskiem benzyny, jako rozwiązanie przyszłościowe. Co ciekawe, silnik Audi osiąga moc 150 KM i identyczny z silnikiem BMW maksymalny moment obrotowy. Okazuje się, że podczas jazdy w mieście BMW zużywa 10,7 l paliwa na 100 km, tj. o litr więcej od Audi. Trzeba jednak przyznać, że
podczas dynamicznej jazdy zużycie paliwa Audi drastycznie wzrasta.
Wrażenia z jazdy
Jeżeli ktoś rzeczywiście lubi jeździć samochodem, powinien poważnie rozważyć propozycję BMW i Audi. Oba auta, chociaż o odmiennym napędzie, prowadzą się bardzo dobrze. BMW ma wiele elektroniczne sterowanych układów, których zadaniem jest wspomaganie kierowcy - z systemem stabilizacji toru jazdy ESP. Do granic wyznaczonych przez
fizykę, jazda BMW jest więc bezpieczna i rzeczywiście "radosna". Tylnonapędowy i nisko zawieszony BMW nie podjechał jednak pod zaśnieżoną górkę, z którą uporał się Audi. Szkoda jednak, że w Audi nie ma seryjnego układu ESP. Oba auta mają tylne zawieszenie wielowahaczowe jednak o różnej konstrukcji. W BMW i Audi zawieszenie jest dość twarde, co odpowiada charakterowi pojazdów. Na naszych
złych drogach komfort jazdy nie jest w związku z tym najwyższy. Za to oba samochody mają dobrze wyciszone wnętrze, a poziom hałasu jest dość niski. BMW wyróżnia się krótszą drogą hamowania i jest autem nieco szybszym od Audi. Różnice w czasach rozpędzania są krótsze niż 1 sekunda.
Podsumowanie
Wybór między BMW 120i oraz Audi A3 Sportback jest bardzo prosty - zwolennicy napędu przedniego wybierają Audi, a tylnego - BMW. W BMW można cieszyć się przyciskiem do uruchamiania silnika i dziwić, że w cenie 109 500 zł nie ma klimatyzacji. Za to w Audi za 107 965 zł zabrakło układu ESP. Przeciętni zjadacze chleba, których nie stać na zakup tych aut z satysfakcją konstatują, że tak drogie pojazdy też nie są idealne.
Nasza ocena
(+ oznacza przewagę nad konkurentem)
| Audi A3 Sportback | BMW 120i |
Przestronność wnętrza | Remis | |
Silnik | Remis | |
Poziom hałasu | Remis | |
Hamulce | | + |
Dynamika | | + |
Zużycie paliwa | + | |
Nowoczesność konstrukcji | Remis | |
Wyposażenie | Remis |
Wybrane dane techniczne:
| Audi A3 Sportback | BMW 120i |
Liczba cylindrów/zaworów/typ silnika | 4/16/benzynowy | 4/16/benzynowy |
Pojemność skokowa (cm3 ) | 1984 | 1995 |
Moc maksymalna (KM/obr/min) | 150/6000 | 150/6200 |
Maks. moment obr. (Nm/obr/min) | 200/3500 | 200/3500 |
Przyspieszenie 0-100 km/h(s) | 9,1 | 8,7 |
Przyspieszenie (IV b.) 60-100 km/h (s) | 9,8 | 9,0 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 214 | 217 |
Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB)* | 67 | 67 |
Droga hamowania od 100 km/h (m) | 38,6 | 37,5 |
Pojemność bagażnika (dm3 ) | 370 | 330 |
Pojemność zbiornika paliwa (dm3 ) | 55 | 50 |
Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3 /100 km) | 5,5/9,6 | 5,6/10,7 |
Długość x szerokość x wysokość (cm) | 429 x 177 x 142 | 423 x 175 x 143 |
Rozstaw osi (cm) | 258 | 266 |
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata) | 2/12 | 2/12 |
Cena (zł) | 107 960 | 109 500 |
* - pomiar wg ADAC
Wyposażenie seryjne:
| Audi A3 Attraction | BMW 120i |
Poduszki powietrzne | 4 | 6 |
Układ ABS/zapobiegający poślizgowi kół przy ruszaniu ASR | S/S | S |
Elektroniczny układ blokady mechanizmu różnicowego | S | - |
Układ stabilizacji toru jazdy ESP | - | S |
Wspomaganie nagłego hamowania | S | S |
Elektryczne sterowanie szyb przednich/tylnych | S/S | S/S |
Elektrycznie regulowane i podgrzewane lusterka | S | - |
Centralny zamek/komputer pokładowy | S/S | S/S |
Wspomaganie układu kierowniczego | S | S |
Klimatyzacja automatyczna/radio CD | S/S | -/S |
s - wyposażenie seryjne
Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?