Audi A3 Sportback kontra BMW 120i

Ryszard Polit
Fot. Audi: Audi A3 w wersji 5-drzwiowej nosi dodatkowe oznaczenie Sportback. Płyta podłogowa pochodzi z  VW Golfa.
Fot. Audi: Audi A3 w wersji 5-drzwiowej nosi dodatkowe oznaczenie Sportback. Płyta podłogowa pochodzi z VW Golfa.
Audi i BMW przeżywają okres prosperity. Modele doprowadzono do perfekcji, chociaż każdy z wytwórców ową perfekcję rozumie zupełnie inaczej.

Firmy Audi i BMW przeżywają okres prosperity. Produkowane modele doprowadzono do perfekcji, chociaż każdy z wytwórców ową perfekcję rozumie zupełnie inaczej. Zapowiada się pojedynek niemieckiej techniki na najwyższym poziomie.

Fot. Audi: Audi A3 w wersji 5-drzwiowej nosi dodatkowe oznaczenie Sportback. Płyta podłogowa pochodzi z  VW Golfa.
Fot. Audi: Audi A3 w wersji 5-drzwiowej nosi dodatkowe oznaczenie Sportback. Płyta podłogowa pochodzi z VW Golfa.

 

Audi A3 Sportback i BMW 120i wymiarami zbliżone są do aut klasy kompaktowej, jednak wyróżniają się nowoczesnymi rozwiązaniami konstrukcyjnymi, stosowanymi w pojazdach klasyfikowanych o segment wyżej. Tak więc oba samochody zalicza się do grupy premium. Porównujemy BMW 120i napędzane supernowoczesnym 2-litrowym silnikiem benzynowym o mocy 150 KM. Ponieważ BMW produkowany jest wyłącznie z nadwoziem 5-drzwiowym, jego

Fot. Ryszard Polit: Cechą charakterystyczną BMW 120i jest napęd na tylne koła.
Fot. Ryszard Polit: Cechą charakterystyczną BMW 120i jest napęd na tylne koła.

odpowiednikiem jest również 5-drzwiowe Audi A3 nazwane dodatkowo Sportback. Pojazd ten ma silnik benzynowy z wtryskiem bezpośrednim o mocy 150 KM.

 

Cechy szczególne

 

BMW szczyci się, że napęd na tylne koła, który stał się wizytówką tego producenta przynosi same korzyści, nazywane "radością z jazdy". Rzeczywiście, równe rozłożenie

Fot. Audi: Audi A3 napędzane silnikiem z bezpośrednim wtryskiem benzyny o mocy 150 KM jest nieznacznie wolniejsze od BMW 120i, ale za to zużywa mniej
Fot. Audi: Audi A3 napędzane silnikiem z bezpośrednim wtryskiem benzyny o mocy 150 KM jest nieznacznie wolniejsze od BMW 120i, ale za to zużywa mniej paliwa.

masy na obie osie zapewnia neutralną charakterystykę prowadzenia. Akumulatora trzeba szukać w bagażniku, a koła zapasowego w ogóle nie ma - wyeliminowały go opony typu Runflat, umożliwiające jazdę bez powietrza. W Audi napęd przenoszony jest na przednie koła i zamiast koła zapasowego jest zestaw naprawczy. Na przednich siedzeniach w obu autach siedzi się bardzo wygodnie, z tyłu jest dość ciasno. W

Fot. Ryszard Polit: Nowoczesny silnik BMW z wtryskiem pośrednim, ale układami regulacji wzniosu zaworów i zmiany faz rozrządu osiąga 150 KM mocy. BMW
Fot. Ryszard Polit: Nowoczesny silnik BMW z wtryskiem pośrednim, ale układami regulacji wzniosu zaworów i zmiany faz rozrządu osiąga 150 KM mocy. BMW jeździ świetnie, chociaż niekoniecznie po głębokim śniegu.

BMW ilość miejsca na tylnej kanapie ogranicza nisko prowadzony dach i osłona wału napędowego, a w Audi brakuje miejsca na nogi. Producenci twierdzą, że ich auta mają charakter sportowy, a jak wiadomo sportowcy są przyzwyczajeni do niewygód. Design wnętrza w Audi i BMW jest zupełnie inny. W BMW dziwi brak wskaźnika temperatury cieczy chłodzącej. Jakość użytych materiałów i jakość wykonania w obu autach są na najwyższym poziomie. Bagażnik Audi ma objętość 370 l, a

Fot. Ryszard Polit: Tablica przyrządów Audi jest czytelna i typowa dla tego producenta.
Fot. Ryszard Polit: Tablica przyrządów Audi jest czytelna i typowa dla tego producenta.

BMW - 330 l. 

 

Silniki

 

BMW twierdzi, że nie rozwija technologii silników z bezpośrednim wtryskiem benzyny, ponieważ te jednostki napędowe wymagają paliwa bezsiarkowego, niedostępnego w niektórych krajach. Oszczędność w zużyciu paliwa BMW osiąga, stosując system zmiany skoku zaworów i płynnej regulacji faz rozrządu. W takie rozwiązania wyposażony jest też

Fot. Ryszard Polit: Na tablicy przyrządów BMW nie ma wskaźnika temperatury cieczy chłodzącej silnik, jest za to wskaźnik chwilowego zużycia paliwa.
Fot. Ryszard Polit: Na tablicy przyrządów BMW nie ma wskaźnika temperatury cieczy chłodzącej silnik, jest za to wskaźnik chwilowego zużycia paliwa.

silnik tego producenta o pojemności 2,0 l i mocy 150 KM. Dodatkowo ma on także wałki wyrównoważające, podnoszące kulturę pracy jednostki napędowej. Audi propaguje silniki z bezpośrednim wtryskiem benzyny, jako rozwiązanie przyszłościowe. Co ciekawe, silnik Audi osiąga moc 150 KM i identyczny z silnikiem BMW maksymalny moment obrotowy. Okazuje się, że podczas jazdy w mieście BMW zużywa 10,7 l paliwa na 100 km, tj. o litr więcej od Audi. Trzeba jednak przyznać, że

Fot. Audi: Audi ma bagażnik o pojemności 370 l.
Fot. Audi: Audi ma bagażnik o pojemności 370 l.

podczas dynamicznej jazdy zużycie paliwa Audi drastycznie wzrasta.

 

Wrażenia z jazdy

 

Jeżeli ktoś rzeczywiście lubi jeździć samochodem, powinien poważnie rozważyć propozycję BMW i Audi. Oba auta, chociaż o odmiennym napędzie, prowadzą się bardzo dobrze. BMW ma wiele elektroniczne sterowanych układów, których zadaniem jest wspomaganie kierowcy - z systemem stabilizacji toru jazdy ESP. Do granic wyznaczonych przez

Fot. Ryszard Polit: Bagażnik BMW ma objętość 330 l, a pod jego podłogą jest akumulator.
Fot. Ryszard Polit: Bagażnik BMW ma objętość 330 l, a pod jego podłogą jest akumulator.

fizykę, jazda BMW jest więc bezpieczna i rzeczywiście "radosna". Tylnonapędowy i nisko zawieszony BMW nie podjechał jednak pod zaśnieżoną górkę, z którą uporał się Audi. Szkoda jednak, że w Audi nie ma seryjnego układu ESP. Oba auta mają tylne zawieszenie wielowahaczowe jednak o różnej konstrukcji. W BMW i Audi zawieszenie jest dość twarde, co odpowiada charakterowi pojazdów. Na naszych

Fot. Ryszard Polit: Na tylnej kanapie Audi ilość miejsca jest wystarczająca.
Fot. Ryszard Polit: Na tylnej kanapie Audi ilość miejsca jest wystarczająca.

złych drogach komfort jazdy nie jest w związku z tym najwyższy. Za to oba samochody mają dobrze wyciszone wnętrze, a poziom hałasu jest dość niski. BMW wyróżnia się krótszą drogą hamowania i jest autem nieco szybszym od Audi. Różnice w czasach rozpędzania są krótsze niż 1 sekunda. 

 

Podsumowanie
Fot. Ryszard Polit: Na tylnej kanapie BMW lepiej nie sadzać dryblasów.
Fot. Ryszard Polit: Na tylnej kanapie BMW lepiej nie sadzać dryblasów.

 

Wybór między BMW 120i oraz Audi A3 Sportback jest bardzo prosty - zwolennicy napędu przedniego wybierają Audi, a tylnego - BMW. W BMW można cieszyć się przyciskiem do uruchamiania silnika i dziwić, że w cenie 109 500 zł nie ma klimatyzacji. Za to w Audi za 107 965 zł zabrakło układu ESP. Przeciętni zjadacze chleba, których nie stać na zakup tych aut z satysfakcją konstatują, że tak drogie pojazdy też nie są idealne.  

 

Nasza ocena

(+ oznacza przewagę nad konkurentem)

 

 

Audi A3 Sportback

BMW 120i 

Przestronność wnętrza

Remis

Silnik

Remis

Poziom hałasu

Remis

Hamulce

 

+

Dynamika

 

+

Zużycie paliwa

+

 

Nowoczesność konstrukcji

Remis

Wyposażenie

Remis

 

Wybrane dane techniczne:

 

 

Audi A3 Sportback

BMW 120i

Liczba cylindrów/zaworów/typ silnika

4/16/benzynowy

4/16/benzynowy

Pojemność skokowa (cm3
)

1984

1995

Moc maksymalna (KM/obr/min)

150/6000

150/6200

Maks. moment obr. (Nm/obr/min)

200/3500

200/3500

Przyspieszenie 0-100 km/h(s)

9,1

8,7

Przyspieszenie (IV b.) 60-100 km/h (s)

9,8

9,0

Prędkość maksymalna (km/h)

214

217

Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB)*

67

67

Droga hamowania od 100 km/h (m)

38,6

37,5

Pojemność bagażnika (dm3
)

370

330

Pojemność zbiornika paliwa (dm3
)

55

50

Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3
/100 km)

5,5/9,6

5,6/10,7

Długość x szerokość x wysokość (cm)

429 x 177 x 142

423 x 175 x 143

Rozstaw osi (cm)

258

266

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata)

2/12

2/12

Cena (zł)

107 960

109 500

* - pomiar wg ADAC

 

Wyposażenie seryjne:

 

 

Audi A3

Attraction

BMW 120i

Poduszki powietrzne

4

6

Układ ABS/zapobiegający poślizgowi kół przy ruszaniu ASR

S/S

S

Elektroniczny układ blokady mechanizmu różnicowego

S

-

Układ stabilizacji toru jazdy ESP 

-

S

Wspomaganie nagłego hamowania

S

S

Elektryczne sterowanie szyb przednich/tylnych

S/S

S/S

Elektrycznie regulowane i podgrzewane lusterka

S

-

Centralny zamek/komputer pokładowy

S/S

S/S

Wspomaganie układu kierowniczego

S

S

Klimatyzacja automatyczna/radio CD

S/S

-/S

s - wyposażenie seryjne

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty