Używany Audi A4 B8 (2007 – 2015). Czy warto kupić?

Dariusz Dobosz
Audi A4 B5 1994 / Fot. Audi
Audi A4 B5 1994 / Fot. Audi
Obecna generacja A4 pozostaje w produkcji od ośmiu lat i niebawem doczeka się następcy. Już dzisiaj oferta tego cenionego modelu na rynku wtórnym jest bardzo bogata.
Audi B8 2007 - 2012 / Fot. Audi
Audi B8 2007 - 2012 / Fot. Audi

Audi zwleka wyjątkowo długo z wprowadzeniem piątej generacji A4, ale sprawa jest już przesądzona. Pojawi się ona jesienią 2015 r., a wówczas obecna, czwarta generacja stanie się szczególnie interesującą propozycją dla tych, którzy poszukują luksusowego auta klasy średniej. Ale już w tej chwili śmiało można sięgnąć po używane egzemplarze, bowiem jest ich wiele. Model A4 cieszy się dużym wzięciem, a w swoim czwartym wcieleniu ma sporo do zaoferowania.

Samochód niewiele zmienił się z zewnątrz w stosunku do wersji B7, ale od strony technicznej to zupełnie nowy, mocno zaawansowany technologicznie samochód. Zbudowano go na nowej, modułowej płycie podłogowej, przeznaczonej dla modeli z wzdłużnie montowanymi silnikami. Wszystkie benzynowe jednostki napędowe mają bezpośredni wtrysk benzyny, wszystkie turbodiesle zasilane są wysokociśnieniowym systemem paliwowym typu „common-rail”. Dostępny jest tradycyjny dla Audi napęd obu osi Quattro. W B8 montowana jest piąta generacja napędu 4x4 z planetarnym mechanizmem różnicowym typu Torsen III. Aż trzy różne skrzynie biegów działają w trybie automatycznym: klasyczny „automat” Tiptronic, bezstopniowa przekładnia Multitronic oraz zautomatyzowana, dwusprzęgłowa przekładnia S-Tronic (odowiednik DSG z innych aut koncernu VW). Doskonałe prowadzenie zapewniają skomplikowane, aluminiowe zawieszenia wielowahaczowe. W A4 B8 oferuje również układ Drive Select, pozwalający wybrać jeden z czterech trybów jazdy (od komfortowego po sportowy), aktywny układ kierowniczy, asystenta pasa ruchu i system monitorowania martwych pól lusterek wstecznych.

Audi B8 2007 - 2012 / Fot. Audi
Audi B8 2007 - 2012 / Fot. Audi

W tym modelu są również wszystkie istotne układy elektroniczne wspomagające pracę podwozia i podnoszące bezpieczeństwo jazdy. Użytkowa i estetyczna strona auta jest również bardzo interesująca. Co prawda stylizacja nadwozia i przedziału pasażerskiego ma zachowawczy, klasyczny styl, ale podobać może się wysoki komfort jazdy i nienaganne wykończenie stosunkowo przestronnego wnętrza. Pojemne są bagażniki (sedan 480/960 l, kombi 490/1430 l). Zalety Audi A4 czwartej generacji można wymieniać długo, lista wad jest znacznie krótsza. Za to są one bardzo istotne, zwłaszcza dla portfela. Sporo trzeba zapłacić za samochód, droga jest obsługa serwisowa. Nie ma mowy, by prace warsztatowe zlecać tanim, podrzędnym warsztatom. To samochód, który wymaga fachowej wiedzy i wysokiej jakości części zamiennych.

Silniki

Audi A4 czwartej generacji zadebiutowało w 2007 r. z silnikami benzynowymi 1.8 TFSI (160 KM) i 3.2 FSI (265 KM), oraz turbodieslami 2.0 TDI (143 KM), 2.7 V6 TDI (190 KM) i 3.0 V6 TDI (240 KM). W 2008 r. do oferty dołączono kolejne benzynowce 1.8

Audi B8 2007 - 2012 / Fot. Audi
Audi B8 2007 - 2012 / Fot. Audi

TFSI (120 KM), 2.0 TFSI (180 KM), 2.0 TFSI (211 KM) i 3.0 TFSI (333 KM, tylko w sportowej wersji S4), a także turbodiesle 2.0 TDI (120 KM) i 2.0 TDI (170 KM). W 2009 r. zadebiutował dwupaliwowy silnik 2.0 TFSI Flexibel Fuel oraz turbodiesel 2.0 TDI o mocy 136 KM. Kolejne silniki pojawiły się w 2011. Były nimi benzynowy 1.8 TFSI (170 KM) i dwa turbodiesle. Pierwszy to 2.0 TDI w wariantach mocy 163 i 177 KM, drugi to 3.0 V6 TDI w wariantach mocy 204 i 245 KM. Od 2012 r. obecne są w modelu A4 silniki benzynowe 3.0 V6 TFSI (272 KM) i 4.2 V8 FSI (450 KM, tylko w sportowej wersji RS4). W 2013 r. pojawiły się jeszcze benzynowiec 2.0 TFSI o mocy 225 KM) oraz 150-konny turbodiesel 2.0 TDI. Od 2014 r. montowany jest w A4 turbodiesel 2.0 TDI Clean Diesel, z katalizatorem SCR dopalającym tlenki azotu (konieczność stosowania dodatkowego płynu AdBlue). W codziennej eksploatacji najlepiej sprawdzają się silniki benzynowe 1.8 TFSI i 2.0 TFSI oraz turbodiesel 2.0 TDI. Zapewniają one dobrą dynamikę przy stosunkowo niskim zużyciu paliwa i przy zachowaniu rozsądnych kosztów obsługi serwisowej. W przypadku większych silników trzeba liczyć się z wyższymi wydatkami na paliwo i wyjątkowo drogimi wizytami w warsztacie.

Eksploatacja

Audi B8 2007 - 2012 / Fot. Audi
Audi B8 2007 - 2012 / Fot. Audi

W zasadzie każdy z silników A4 B8 ma swoje przypadłości. Dwulitrowe turbodiesle mają nietrwałe dwumasowe koła zamachowe i turbosprężarki (z reguły zacierają się kierownice systemu zmiennej geometrii) a także filtry cząstek stałych, które zapychają się, gdy samochód jeździ głównie po mieście (konieczne dopalanie w warsztacie). Benzynowy dwulitrowiec słynie z wysokiego zużycia oleju. Z kolei silnik 3.2 V6 FSI odstrasza awaryjnym układem zapłonowym. Częstym uszkodzeniom ulegają cewki zapłonowe, z powodu których swego czasu Audi musiało ogłosić nawet serwisową akcję przywoławczą. W silnikach 1.8 TFSI szwankują napinacze łańcucha rozrządu. Łańcuch luzuje się i zaczyna hałasować (brzęczenie, grzechotanie). Jeśli nie zostanie na czas wymieniony może „przeskoczyć” na kołach zębatych, doprowadzając do zderzenia tłoków z zaworami. A to oznacza poważne uszkodzenia silnika i naprawę za kilka tysięcy złotych.

Problematyczne są także napinacze w silnikach 2.7 V6 TDI i 3.0 V6 TDI. Te spokrewnione konstrukcje mają skomplikowany napęd wałków rozrządu, pompy oleju i wałka wyrównoważającego. Pracują w nim aż cztery łańcuchy. Te, które przenoszą napęd z pośrednich kół zębatych na wałki rozrządu luzują się z czasem wskutek niedomagań napinaczy. Zaczynają hałasować, zwłaszcza po rozruchu zimnego silnika albo podczas jazdy na niskich obrotach. Dalej scenariusz jest identyczny jak przy łańcuchu rozrządu silnika 1.8 TFSI. Psują się też układy klapkowe w kolektorach ssących, a właściwie ich systemy sterujące. Wymiana kolektora nie należy do tanich czynności serwisowych. Egzemplarze z dużymi przebiegami mogą wymagać wymiany elementów zawieszeń i naprawy przekładni kierowniczej. Te czynności serwisowe z pewnością mocno nadwyrężą portfel. Warto wystrzegać się wersji ze skrzyniami biegów typu Multitronic i S-Tronic. Są awaryjne, a koszty ich napraw idą w tysiące złotych. W pierwszej szwankuje elektronika, w drugiej sprzęgła. Instalacja elektryczna A4 B8 nie sprawia większych problemów. Z powtarzających się mankamentów można wymienić tylko zawieszający się system multimedialny i ksenonowe lampy wyładowcze o krótkiej żywotności.

Ważniejsze daty

1994 – pierwsza generacja (B5)

2000 – druga generacja (B6)

2004 – trzecia generacja (B7)

2007 – czwarta generacja (B8), nadwozie sedan 4d

2008 – wersja kombi 5d (Avant), sportowa wersja S4

2009 – wersja rekreacyjna Allroad

2012 – niewielka modernizacja modelu, sportowa wersja RS4 (tylko kombi)

 

Zalety

  • nowoczesne i dynamiczne silniki

  • świetne własności jezdne

  • wysoka jakość wykończenia

  • bogata gama silników

 

Wady

- wysoka cena

- możliwość poważnych awarii

- wysokie koszty eksploatacji

 

Wybrane dane techniczne

Wersja silnikowa

Poj skok (cm3)

Moc maks (KM/

obr/min)

Maks

moment

obr (Nm/

obr/min)

Przyśp

0-100 km/h (s)

Prędkość

maks (km/h)

Średnie

Zużycie

paliwa

(l/100 km)

Silniki benzy-

Nowe

 

 

 

 

 

 

1.8 TFSI

1798

120/3650-6200

230/1500-3650

10,5

208

6,5

1.8 TFSI

1798

160/4500-6200

250/1500-4800

8,6

225

7,1

1.8 TFSI

1798

170/3800-6200

320/1400-3700

7,9

230

5,7

2.0 TFSI

1984

180/4000-6000

320/1500-3900

7,7

236

6,2

2.0 TFSI

1984

211/4300-6000

350/1500-4200

6,5

250

6,0

2.0 TFSI

1984

225/4500-6250

350/1500-4500

6,4

250

5,8

3.0 V6 TFSI

2995

272/4780-6500

400/2150-4780

5,9

250

7,5

3.0 V6 TFSI

2995

333/5500-7000

440/2900-5300

5,0

250

7,7

3.2 V6 FSI

3197

265/6500

330/3000-5000

6,2

250

8,2

4.2 V8 FSI

4163

450/8250

430/4000-6000

4,7

250

10,7

Silniki

Wysoko-

Prężne

 

 

 

 

 

 

2.0 TDI

1968

120/4000

290/1750-2500

10,5

205

4,5

2.0 TDI

1968

136/3000-4400

320/1500-3000

9,3

215

3,9

2.0 TDI

1968

143/4200

320/1750-2500

9,1

216

4,5

2.0 TDI

1968

150/4200

320/1750-2500

9,1

216

4,4

2.0 TDI

1968

163/3000-4200

400/1750-2750

8,3

225

4,2

2.0 TDI

1968

170/4200

350/1750-2500

8,3

230

5,1

2.0 TDI

1968

177/4200

380/1750-2500

7,8

230

4,6

2.0 TDI Clean Diesel

1968

190/3800-4200

400/1750-3000

7,3

240

4,5

2.7 V6 TDI

2698

190/3500-4400

400/1400-3250

7,7

239

6,0

3.0 V6 TDI

2967

204/3500-4500

400/1250-3500

7,1

244

4,9

3.0 V6 TDI

2967

240/4000-4400

500/1500-3000

6,1

250

6,6

3.0 V6 TDI

2967

245/4000-4500

500/1400-3250

5,9

250

5,7

Ceny

Orientacyjne ceny w tys zł

Rocznik/

wersja

2007

2008

2009

2010

2011

2012

1.8 TFSI (120 KM)

 

48,5

55,0

63,5

74,0

90,0

1.8 TFSI (160 KM)

44,5

52,0

59,0

68,0

78,0

98,5

2.0 TFSI (180 KM)

 

54,0

62,0

70,0

81,5

 

2.0 TFSI (211 KM)

 

57,5

65,5

75,0

87,5

106,5

3.0 V6 TFSI (333 KM)

 

100,0

116,5

137,5

163,0

200,0

3.2 V6 FSI

65,0

75,0

86,0

100,0

117,0

 

4.2 FSI

 

 

 

 

 

312,0

2.0 TDI (120 KM)

 

54,5

62,0

69,0

80,5

101,0

2.0 TDI (136 KM)

 

 

 

70,5

81,5

104,0

2.0 TDI (143 KM)

50,0

58,0

66,0

75,0

88,5

109,5

2.0 TDI (170 KM)

 

59,5

68,0

78,0

90,5

 

2.7 V6 TDI

63,5

72,0

82,5

95,0

111,0

 

3.0 V6 TDI (240 KM)

69,0

80,5

92,5

107,5

127,0

 

Podsumowanie

Audi A4 B8 jest jednym z tych samochodów, które choć nie są tanie na rynku wtórnym, to jednak kuszą cenami sporo niższymi od salonowych. W przypadku tego modelu nie można jednak zapomnieć, że trzeba być przygotowanym finansowo nie tylko na zakup auta, ale również na jego utrzymanie. A to jest kosztowne. Po części wynika to z zaawansowania technologicznego modelu A4 B8, po części zaś z konieczności dokonywania drogich napraw. Niezawodność w tym samochodzie nie idzie niestety w parze z doskonałymi własnościami jezdnymi, dynamiką i kulturą pracy silników, komfortem jazdy oraz jakością wykończenia.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty