Audi A8 - Jeszcze więcej luksusu

Janusz Steinbarth
Audi A8 , Fot: Audi
Audi A8 , Fot: Audi
Audi zmodernizowało swój flagowy model A8. Nowe systemy bezpieczeństwa, reflektory Matrix LED i ekologiczna skóra sprawiły, że podróżowanie limuzyną stało się jeszcze bardziej komfortowe.

Największym wyróżnikiem Audi A8, produkowanego od 2010 roku, jest jego lekka konstrukcja. Masa wersji 3.0 TFSI quattro

Audi A8 , Fot: Audi
Audi A8 , Fot: Audi

ze standardowym rozstawem osi wynosi 1830 kg,  to najlepszy wynik wśród konkurentów z napędem na cztery koła. Decydującym czynnikiem sprawiającym, że waga samochodu jest tak niska jest karoseria wykonana prawie w całości z aluminium. Konstrukcja nadwozia o nazwie Audi Space Frame waży zaledwie 231 kg. Odnowione Audi A8  (to największy dostępny obecnie na rynku model w segmencie F. Jego długość 5,14 metra i rozstaw osi 2,99 metra potwierdzają, że mamy do czynienia – jak na warunki europejskie - z prawdziwym olbrzymem. Co więcej, w ofercie firmy znajduje się również wydłużona do 5,27 m  wersja L.

Dynamiczna stylizacja odnowionego A8 jest teraz bardziej wyrazista. Maska silnika, pojedynczo obramowana osłona chłodnicy i zderzak mają mocniej zarysowane kontury, a reflektory wydają się bardziej płaskie. Na życzenie, Audi wyposaża swą największą limuzynę w innowacyjne diodowe reflektory Matrix LED. Jednostki świateł drogowych składają się z 25 diod elektroluminescencyjnych, które zapalają się pojedynczo, zależnie od sytuacji. Można je również wyłączać lub przyciemniać, dzięki takiemu rozwiązaniu wyeliminowano oślepianie kierowców jadących z naprzeciwka lub bezpośrednio przed nami.

Audi A8 , Fot: Audi
Audi A8 , Fot: Audi

Wnętrze flagowego Audi jest tradycyjnie eleganckie i wykończone materiałami najwyższej próby. Fotele przednie są dostępne w wielu opcjach, w tym z regulowaną funkcją wentylacji i masażu. Mogą być pokryte  specjalną skórą „unikat”, produkowaną ekologicznie. Klient może zamówić do tego auta praktycznie każdy kolor pod warunkiem, że nie jest zastrzeżony przez innego producenta.  

Systemy elektroniczne sprawiają, że jazda limuzyną jest jeszcze bardziej bezpieczna. Tempomat z automatyczną regulacją odległości między poruszającymi się pojazdami  zintegrowano z rozbudowaną wersją montowanego seryjnie systemu ochrony bezpieczeństwa pasażerów oraz z asystentem zmiany pasa ruchu. Nowością w tym modelu jest aktywny asystent toru jazdy, który w razie potrzeby lekko koryguje kierunek jazdy samochodu.  Z kolei asystent parkowania z funkcją rozpoznawania otoczenia  może przejąć całkowitą kontrolę nad naszymi manewrami.  Inny pomocnik, wspomaga jazdę nocą rozpoznając nie tylko przechodniów, ale również większe zwierzęta pojawiające się na poboczu czy bezpośrednio na drodze. Przeróżnych systemów bezpieczeństwa (część z nich jest za dopłatą) jest aż 15, to mocny punkt limuzyny.

W ofercie Audi A8 znajdziemy  cztery silniki: jednostkę 3.0 TFSI o mocy 310 KM doładowaną sprężarką,  silnik V8 Biturbo 4.0

Audi A8 , Fot: Audi
Audi A8 , Fot: Audi

TFSI o mocy 435 KM, wydajnego diesla 3.0 TDI o mocy 258 KM (6 cylindrów) oraz większego  4.2 TDI o mocy 385 KM (8 cylindrów) i gigantycznym momencie obrotowym 850 Nm!. W  prawie wszystkich silnikach oferowanych do modelu A8 wzrosła moc. Producent zapewnia, iż jednocześnie zmniejszyło się  zużycie paliwa – i to aż o dziesięć procent. System Audi Cylinder On Demand (COD)  przy mniejszym obciążeniu odłącza cztery z ośmiu cylindrów. Najbardziej ekonomicznym silnikiem jest oczywiście najmniejszy diesel 3.0 TDI, na przejechanie 100 km potrzebuje on jedynie 5,9 litra oleju napędowego. Uzupełnieniem klasycznych wersji A8 są trzy specjalne: A8 hybrid (zużywa 6,3 l/100 km benzyny), A8 L W12 (najlepiej wyposażone A8) i S8 (wariant wybitnie sportowy z silnikiem o mocy 520 KM). Ośmiostopniowa, automatyczna skrzynia Tiptronic szybko i płynnie przełącza biegi. W droższych wersjach silnikowych, na życzenie, można otrzymać ceramiczne tarcze hamulcowe wzmocnione włóknem węglowym.

Reprezentacyjne Audi A8 konkuruje w kraju z BMW serii 7, Jaguarem XJ, Lexusem LS, Mercedesem klasy S i Porsche Panamera. Ceny limuzyny z Ingolstadt zaczynają się od 360 tys. zł i są porównywalne do tych w autach konkurencji. Audi chwali się jednak, że oferuje bogatsze  wyposażenie standardowe.    

Marka/model

Audi A8 3.0 TDI
Quattro Tiptronic


BMW 730d
Steptronic


Mercedes S 350
BlueTEC
7G-Tronic Plus


Cena (zł)

360000

345500

360000

Typ nadwozia/liczba drzwi

sedan / 4

sedan / 4

sedan / 4

Liczba miejsc

5

5

5

Wymiary i masy

   
Długość x szerokość x wysokość

5135 x 2111 x 1460

5072 x 2142 x 1471

5116 x 2130 x 1496

Rozstaw kół: przód/tył

1644 / 1635

1611 / 1650

1624 / 1637

Rozstaw osi

2992

3070

3035

Masa własna

1880

1840

1880

Pojemność bagażnika (l)

490

500

510

Pojemność zbiornika paliwa (l)

82

82

70

Układ napędowy

   
Rodzaj paliwa

diesel

diesel

diesel

Pojemność (cm3)

2967

2993

2987

Liczba cylindrów

6

6

6

Napędzana oś

obie

tylna

tylna

Skrzynia biegów:

   
typ/liczba przełożeń

automatyczna / 8

automatyczna / 8

automatyczna / 7

Osiągi

   
Moc (KM) przy obr./min

258 / 4000

258 / 4000

258 / 3600

Moment obrotowy (Nm)

580

450

620

przy obr./min

1750-2500

1300-4500

1600-2400

Przyspieszenie 0–100 km/h (s)

5,9

7,2

6,8

Prędkość maksymalna (km/h)

250

250

250

Średnie spalanie (l/100 km)

5,9

5,6

5,5

Emisja CO2 (g/km)

155

148

146

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty