Audi Q5, A6 i A8 z technologią hybrydową

(pp/ip)
Audi poszerza swoją ofertę aut wyposażonych w technologię hybrydową. W sprzedaży są już obecne modele Q5, A6 i A8 wyposażone w tego typu rozwiązania.
Fot. Audi
Fot. Audi

Przygoda Audi z hybrydami rozpoczęła się już w 1989 roku. Wówczas, marka z Ingolstadt przedstawił projekt duo. Pierwszy model produkcyjny - Audi duo III, bazujący na popularnym modelu A4 Avant (B5) pojawił się w 1997 roku. Niestety, ze względu na wysoką cenę, a także niewielkie korzyści (zużycie paliwa odmiany Duo było niewiele niższe od standardowego A4 TDI), sprzedano w Europie zaledwie 60 tych pojazdów. Mimo to, pierwsza europejska hybryda stworzyła podwaliny dla współcześnie oferowanych pojazdów Audi wyposażonych w tego typu rozwiązanie.

W ubiegłym roku firma wprowadziła na rynek Audi Q5 hybrid quattro. W 2012 roku limuzyna wyższej klasy Audi A6 hybrid oraz luksusowa limuzyna Audi A8 hybrid  poszerzyły gamę samochodów z tym napędem. Wszystkie trzy modele wyposażone są w silnik spalinowy 2.0 TFSI oraz w silnik elektryczny o łącznej mocy 245 KM. Mogą być napędzane wyłącznie silnikiem spalinowym lub tylko elektrycznym albo pracować w systemie hybrydowym. Ponadto, w momencie zwalniania odzyskują energię za pomocą rekuperacji, a przy dynamicznym przyspieszaniu silnik elektryczny wspomaga silnik spalinowy.

Audi A8 hybrid

Audi A8 łączy wydajność hybrydowego silnika sześciocylindrowego ze zużyciem paliwa motoru czterocylindrowego. Jednostka 2.0 TFSI wespół z silnikiem elektrycznym generują 245 KM mocy. Maksymalny moment obrotowy to 480 Nm.
Od 0 do 100 km/h hybrydowe A8 rozpędza się w 7,7 sekundy. Prędkość maksymalna wynosi 235 km/h. Przy tym flagowy okręt marki Audi zadowala się średnio jedynie 6,3 litrami paliwa na 100 km. Audi A8 hybrid jest hybrydą równoległą. Silnik spalinowy oraz silnik elektryczny zostały zamontowane bezpośrednio jeden za drugim i w razie potrzeby mogą współpracować za pomocą tego samego sprzęgła. Napęd, poprzez zmodyfikowaną ośmiobiegową przekładnię tiptronic, skierowano na przednie koła.

Akumulator litowo-jonowy znajdujący się z tyłu pojazdu dostarcza 1,3 kWh energii. Chłodzony jest powietrzem, a system chłodzenia w razie potrzeby przełącza się pomiędzy dwoma trybami pracy. Napęd elektryczny pozwala Audi A8 hybrid na pokonanie około trzech kilometrów przy prędkości 60 km/h. Prędkość maksymalna przy użyciu wyłącznie napędu elektrycznego wynosi 100 kilometrów na godzinę. Kierowca może wybierać między trzema programami jazdy. Hybrydowy menedżer, będący jednostką sterującą układu przeniesienia napędu, wybiera najbardziej odpowiedni z pięciu trybów pracy. Dzięki zastosowaniu lekkich materiałów, masa własna tego auta wynosi 1870 kilogramów.

Ceny tego auta w Polsce nie zostały jeszcze podane.


Fot. Audi
Fot. Audi

Audi A6 Hybrid

Podobnie jak w Audi A8 hybrid, hybrydowy układ napędowy dostarcza w sumie 245 KM przy momencie obrotowym 480 Nm.
Moc pochodzi z dwóch źródeł. Spalinowy silnik 2.0 TFSI o mocy 211 KM współpracuje z jednostką elektryczną o mocy 40 kW (54 KM). Lekki i nieduży akumulator umieszczono w bagażniku. Dostarcza on 1,3 kWh energii i 40 kW mocy. Chłodzenie baterii pochodzi z dwóch źródeł: za pomocą dmuchawy z wnętrza i poprzez własny obieg chłodzący, który jest sprzężony z układem klimatyzacji.

Korzystając wyłącznie z napędu elektrycznego samochód ten może rozwinąć prędkość 100 km/h. Podobnie jak w przypadku Audi A8 hybrid, przy stałej prędkości 60 km/h, napęd elektryczny pozwala na pokonanie dystansu 3 kilometrów. Audi A6 hybrid może również poruszać się wykorzystując wyłącznie silnik spalinowy albo przełączając się na tryb hybrydowy. Podczas szybkiego przyspieszania jednocześnie aktywowane są oba źródła napędu. Na wyświetlaczu komputera pokładowego oraz monitorze systemu MMI można obserwować z jakiego źródła pochodzi napęd.

Na przyspieszenie od 0 do 100 km/h, hybrydowe A6 potrzebuje 7,5 sekundy, prędkość maksymalna to 240 km/h. Średnie zużycie paliwa spada poniżej 6,2 l. na 100 km, a emisja CO2 wynosi 145 gram na kilometr.

Ceny tego modelu w Polsce zaczynają się do 250 tys. zł.

Audi Q5 hybrid quattro

Q5 hybrid quattro, pierwszy model hybrydowy Audi, został skonstruowany hybryda równoległa. Tak jak i w dwóch innych hybrydowych modelach Audi, pojazd napędzają: silnik 2.0 TFSI o mocy 211 KM i momencie obrotowym 350 Nm oraz silnik elektryczny o maksymalnej mocy 40 kW (54 KM) i momencie obrotowym 210 Nm. Obie jednostki napędowe razem, dają w krótkim czasie 245 KM mocy i 480 Nm momentu obrotowego.

Audi Q5 hybrid quattro przyspiesza od zera do 100 km/h w 7,1 s, a jego maksymalna prędkość wynosi 225 km/h. Przy stałej prędkości 60 km/h, pokonuje do trzech kilometrów wyłącznie z napędem elektrycznym. Przy tym napędzie osiąga maksymalną prędkość 100 km/h. Jego średnie zużycie paliwa wynosi 6,9 l na 100 km.

Do przenoszenia siły służy zmodyfikowany ośmiostopniowy tiptronic, który nie wymaga konwertera momentu obrotowego. Jego miejsce zajmuje silnik elektryczny połączony ze sprzęgłem wielopłytkowym. Sprzęgło to łączy lub oddziela jednostkę elektryczną i motor benzynowy. Kompaktowy i lekki system akumulatorów litowo-jonowych o wydajności 1,3 kWh, magazynuje energię elektryczną. Wydajne chłodzenie powietrzem utrzymuje akumulator w odpowiednim przedziale temperaturowym.

Fot. Audi
Fot. Audi

Kierowca, przy pomocy dźwigni zmiany biegów skrzyni tiptronic, może przełączać pomiędzy trzema programami jazdy. Pole EV daje pierwszeństwo napędowi elektrycznemu, program D steruje wydajnie oboma silnikami. Moduł C i manualna ścieżka tiptronic umożliwiają jazdę sportową.

Na podstawie tych danych, system sterowania hybrydowego wybiera najbardziej odpowiedni rodzaj napędu. Audi Q5 hybrid quattro może poruszać się tylko przy pomocy silnika TFSI, wyłącznie dzięki napędowi elektrycznemu lub w trybie hybrydowym. Dodatkowo, może odzyskiwać energię podczas hamowania, by oddać ją przy dynamicznym przyspieszaniu, przy włączonych obu napędach.

Audi Q5 hybrid quattro można rozpoznać między innymi po całkowicie lakierowanych zderzakach i dziesięcioramiennych turbinowych felgach charakterystycznych dla tego hybrydowego modelu. Wewnątrz pojazdu, specjalny wyświetlacz informuje kierowcę o działaniu mechanizmu hybrydowego. Zawiera on m.in. wskaźnik mocy, który zastępuje obrotomierz.

Hybrydowe Audi Q5 zostało wycenione na 231 tys. zł.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty