Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Audi Q7 kontra Volvo XC90

Bartłomiej Bałdyga
Fot. Bartłomiej Bałdyga: Harmonijny przód może się podobać. Reszcie nadwozia Q7 trochę brakuje proporcjonalności.
Fot. Bartłomiej Bałdyga: Harmonijny przód może się podobać. Reszcie nadwozia Q7 trochę brakuje proporcjonalności.
Kiedy pierwsze XC90 opuszczały fabrykę, w niemieckim Ingolstadt trwały prace projektowe nad nowym modelem. Był nim pierwszy w historii Audi SUV - Q7.
Kiedy pierwsze XC90 opuszczały fabrykę, w niemieckim Ingolstadt trwały prace projektowe nad nowym modelem. W historii Audi nie było do tej pory auta klasy SUV. Widać jednak, że i w tym modelu postanowiono spełnić życzenia wymagających klientów.
Fot. Bartłomiej Bałdyga: Harmonijny przód może się podobać. Reszcie nadwozia Q7 trochę brakuje proporcjonalności.
Fot. Bartłomiej Bałdyga: Harmonijny przód może się podobać. Reszcie nadwozia Q7 trochę brakuje proporcjonalności.

 

Volvo do lat słynęło z produkcji mocnych i trwałych aut rodzinnych. Kiedy na rynku pojawiło się największe XC90, wszyscy byli pod dużym wrażeniem. Jak się wkrótce okazało siedmioosobowy SUV spodobał się przede wszystkim amerykańskim klientom. Wzorowe wyposażenie, komfort,

Fot. Volvo: SUV Volvo najlepiej sprzedaje się w USA. Bezpieczeństwo i komfort to jego największe atuty.
Fot. Volvo: SUV Volvo najlepiej sprzedaje się w USA. Bezpieczeństwo i komfort to jego największe atuty.

eleganckie wykończenie, a także europejska jakość podbiła serca kierowców z USA. W ślad za Volvo podążyli więc inni producenci i tak na rynku pojawiły się Porsche Cayenne i Volkswagen Tuareg.

Audi dość długo zwlekało z pokazaniem Q7. Trudno powiedzieć czy to opóźnienie wynikało ze przedłużających się testów pierwszego w historii marki SUV-a, czy też Audi

Fot. Bartłomiej Bałdyga: Audi prowadzi się bardzo dobrze.
Fot. Bartłomiej Bałdyga: Audi prowadzi się bardzo dobrze.

obawiało się przyjęcia uterenowionego auta autorstwa Waltera De Silvy.

 

Cechy szczególne

 

Do legendarnego poziomu bezpieczeństwa Szwedów już dawno dołączyły inne, liczące się na rynku koncerny. Teraz większość producentów, w tym także Audi, stara się zadowolić klientów jak najwyższą oceną w testach zderzeniowych EuroNCAP. Audi Q7 może się pochwalić czterema gwiazdkami, ale Volvo jest pod tym względem lepsze. XC90 zdobyła

Fot. Volvo: Volvo najlepiej radzi sobie na autostradzie, ale w mieście jazda jest równie przyjemna.
Fot. Volvo: Volvo najlepiej radzi sobie na autostradzie, ale w mieście jazda jest równie przyjemna.

maksymalną liczbę pięciu gwiazdek.

Klienci mający do wyboru auto za 300 tys. zł oczekują nie tylko prestiżu. Takie auta muszą być komfortowe i szybkie, ale także bezpieczne i najlepiej jeszcze przyjazne środowisku. Połączenie tych wszystkich cechy nie jest prostą sprawą. Duże silniki V8 (ukłon w stronę amerykanów) są bardzo mocne, ale zużywają spore ilości paliwa. Poza tym kolosy ważące ponad 2 tony są bardziej niż auto osobowe narażone na wywrotkę. Właśnie dlatego w obydwu samochodach znalazły się systemy stabilizujące tor jazdy, których nie da się całkowicie wyłączyć. Można za to rozkoszować się bogatym

Fot. Audi: Wnętrze przypomina inne modele Audi. W Q7 jest nie tylko elegancko, ale i funkcjonalnie.
Fot. Audi: Wnętrze przypomina inne modele Audi. W Q7 jest nie tylko elegancko, ale i funkcjonalnie.

wyposażeniem i niemal wzorowo zaprojektowanymi kokpitami. W Volvo wszystkie przyciski są duże i wyrażanie opisane. Wsiadając do niego po raz pierwszy, od razu wiadomo jak włączyć klimatyzację, radio czy tempomat. Podobne wrażenie można odnieść w Q7, choć przycisków jest więcej i rozlokowano je na większej powierzchni.

 

Silniki

 

Pod maską Audi pracuje ośmiocylindrowy kolos o mocy 350 KM. Technologia bezpośredniego wtrysku FSI ma zapewnić lepszą dynamikę, elastyczność, mniejsze zużycie paliwa, a także ograniczyć emisję szkodliwych substancji. Rzeczywiście auto jest bardzo szybkie, a spod maski dochodzi jedynie delikatny

Fot. Bartłomiej Bałdyga: Wykończenie wnętrza nie pozostawia wątpliwości. Materiały i montaż pochodzą z najwyższej półki.
Fot. Bartłomiej Bałdyga: Wykończenie wnętrza nie pozostawia wątpliwości. Materiały i montaż pochodzą z najwyższej półki.

szmer ośmiu cylindrów.

Volvo nigdy nie miało tak dużego silnika. Zdecydowano się nie eksperymentować i prace nad jednostką napędową powierzono Japończykom. Dostawcą V8 jest firma Yamacha. Mimo 315 KM mocy dynamiczna jazda jest możliwa tylko w górnym zakresie obrotów silnika. Na szczęście zrezygnowano z czterostopniowego automatu, wykorzystanego do tej pory w wersji XC90 T6. Teraz zmianą przełożeń zajęła się nowa automatyczna skrzynia sześciobiegowa. Biegi zmieniają się szybciej i dużo płynniej, a dwa dodatkowe przełożenia pozwoliły na uzyskanie znacznie większego komfortu podróży.

Fot. Bartłomiej Bałdyga: Bagażnik ma pojemność 775 l.
Fot. Bartłomiej Bałdyga: Bagażnik ma pojemność 775 l.

 

Wrażenia z jazdy

 

Pozycja za kierownicą Volvo jest niemal idealna. Siedzi się wysoko, jednocześnie ma się wrażenie jakbyśmy podróżowali nie terenówką tylko limuzyną.

Żywiołem XC90 nie są bezdroża. Volvo najlepiej radzi sobie na autostradzie, ale w mieście jazda jest równie przyjemna. Pokonywanie zakrętów w niczym nie przypomina znane z terenówek nadmierne przechyły czy kołysania. Układ kierowniczy jest wystarczająco precyzyjny, a system DSTC (stabilizacja toru jazdy) czuwa, aby nadwozie pilnowało wyznaczonego przez kierowcę toru jazdy.

Fot. Bartłomiej Bałdyga: Dostęp do trzeciego rzędu siedzeń mają jedynie osoby o skromnej posturze.
Fot. Bartłomiej Bałdyga: Dostęp do trzeciego rzędu siedzeń mają jedynie osoby o skromnej posturze.

Dłuższe i cięższe Audi także prowadzi się bardzo dobrze. Auto nie daje po sobie poznać ani masy, ani rozmiarów. We wnętrzu jest nieco ciszej, a silnik pozwana na większe wykorzystanie drzemiących pod maską koni. Ponadto Q7 całkiem nieźle radzi sobie w mniej wymagającym terenie. Napęd quattro stale przekazuje moc na obie osie (w normalnych warunkach 40/60).  Pod tym względem Q7 góruje nad  szwedzkim konkurentem, w którym wykorzystano układ typu Heldex . Międzyosiowy mechanizm różnicowy Torsen montowany w Audi znacznie lepiej sprawdza się także na śniegu i błocie.

 

Podsumowanie

 

Dwaj przedstawiciele terenowej klasy Premium muszą sprostać wysokim wymaganiom. Wysoka cena zobowiązuje. Zaletą Volvo nadal jest bezpieczeństwo, poza tym na pochwałę zasługuje bardzo dobrze wykonane wnętrze. Audi przed wprowadzeniem Q7 długo przyglądało się poczynaniom konkurencji. Mimo to Niemcom nie udało się stworzyć auta dużo lepszego, choć Audi przewyższa Volvo pod względem napędu. Jakość wykonania i znakomity silnik powinny zaspokoić wymagania najbardziej wybrednych klientów.

 

Nasza ocena (+ oznacza przewagę nad konkurentem)

 

 

Audi Q7

Volvo XC90

Przestronność wnętrza

+

 

Silnik

+

 

Poziom hałasu

+

 

Zużycie paliwa

remis

Wyposażenie

remis

Cena

 

+

 

Wybrane dane techniczne

 

 

Audi Q7 4.2 FSI

Volvo XC90 V8

Liczba cylindrów/zaworów/typ silnika

8/32/benzynowy

8/32/benzynowy

Pojemność skokowa (cm3
)

4163

4414

Moc maksymalna (KM-obr/min)

350/6800

315/5850

Maksymalny moment obrotowy (Nm-obr/min)

440/3500

440/3900

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

7,4

7,3

Prędkość maksymalna (km/h)

244

210

Pojemność bagażnika (l)

775

613

Pojemność zbiornika paliwa (l)

100

72

Zużycie paliwa: trasa/miasto l/100 km)

10,2/19,5

9,6/19,8

Długość x szerokość x wysokość (cm)

508,6/198,3/173,7

479,8/189,8/178,4

Rozstaw osi (cm)

300,2

285,7

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata)

2/12

2/12

Cena (zł)

307 685

295 500

 

Wybrane wyposażenie seryjne

 

 

Audi Q7

Volvo XC90

Poduszki powietrzne

6

6

Układ ABS

+

+

Układ ESP

+

+

Wspomaganie układu kierowniczego

+

+

Centralny zamek

+

+

Elektrycznie sterowane szyby przednie/tylne

+/+

+/+

Lusterka zewnętrzne sterowane i podgrzewane elektrycznie

+/+

+/+

Klimatyzacja dwustrefowa

+

+

Radioodtwarzacz z CD/ bez CD

+

+

 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Drożeją motocykle sprowadzane z Niemiec

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty