Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Audi S8. Połączenie ognia z wodą

Ryszard M. Perczak
Audi S8 plusLimuzynę Audi A8 znamy wszyscy doskonale. Do jazd testowych wybraliśmy jej topową wersję, ale nie tę, która jest najlepiej wyposażona, ale najmocniejszą i najszybszą. Ten model ma oznaczenie S8 plus, a jego silnik generuje 605 KM! Mocniejszej już nie ma.Fot. Ryszard M. Perczak
Audi S8 plusLimuzynę Audi A8 znamy wszyscy doskonale. Do jazd testowych wybraliśmy jej topową wersję, ale nie tę, która jest najlepiej wyposażona, ale najmocniejszą i najszybszą. Ten model ma oznaczenie S8 plus, a jego silnik generuje 605 KM! Mocniejszej już nie ma.Fot. Ryszard M. Perczak
Limuzynę Audi A8 znamy wszyscy doskonale. Do jazd testowych wybraliśmy jej topową wersję, ale nie tę, która jest najlepiej wyposażona, ale najmocniejszą i najszybszą. Ten model ma oznaczenie S8 plus, a jego silnik generuje 605 KM! Mocniejszej już nie ma.

Litera S w oznaczeniu samochodu marki Audi może oznaczać tylko jedno: sport. W przypadku takiej limuzyny jak A8 brzmi to trochę niecodziennie. Ten model powstał przecież po to by jeździć komfortowo, a możliwości na szosie zdają się trochę temu przeczyć. Czy rzeczywiście? Od razu rozwiewamy wątpliwości, że S8 plus znakomicie łączy cechy luksusowego auta z naprawdę dobrymi osiągami i co ważne, jedno nie odbywa się kosztem drugiego. Audi S8 plus jest eleganckie, komfortowe ale też bezkompromisowe jeśli chodzi o przyspieszenie i prędkość. Wystarczy, że powiemy iż do 100 km/h przyspiesza w 3,8 sekundy, a jego prędkość maksymalna to aż 305 km/h. Elektroniczna blokada nie pozwala jednak jechać szybciej niż 250 km/h. Ale i to robi wrażenie.

Kierowca dobrze poinformowany

Audi S8 plusLimuzynę Audi A8 znamy wszyscy doskonale. Do jazd testowych wybraliśmy jej topową wersję, ale nie tę, która jest najlepiej wyposażona, ale
Audi S8 plus

Limuzynę Audi A8 znamy wszyscy doskonale. Do jazd testowych wybraliśmy jej topową wersję, ale nie tę, która jest najlepiej wyposażona, ale najmocniejszą i najszybszą. Ten model ma oznaczenie S8 plus, a jego silnik generuje 605 KM! Mocniejszej już nie ma.

Fot. Ryszard M. Perczak

Gdyby poszukiwać w tym samochodzie komfortu, a nawet luksusu, to znajdziemy go przede wszystkim w kabinie. Oczywiście o przestronności, także na tylnej kanapie nie warto wspominać, bo to oczywistość. Podobnie, jak poczynając od jakości wykończenia a skończywszy na takich elementach, jak ogrzewanie czy wentylowanie foteli. Do tego stylistyka nie mająca w sobie nic z barokowego przepychu. Skromnie, z ładnymi detalami, jak choćby zegarek na konsoli centralnej czy dźwignia zmiany przełożeń. Do tego znakomite wyciszenie wnętrza sprawia, że w każdych warunkach możemy spokojnie rozmawiać czy słuchać muzyki.

Kokpit kierowcy przypomina ten, w jakim pracuje pilot samolotu. Od liczby wskaźników można dostać zawrotu głowy. Nam w czasie tygodniowych jazd testowych nie udało się sprawdzić wszystkiego co się kryje za dziesiątkami rozwiązań oddanych w tym modelu do dyspozycji kierującego i towarzyszących mu pasażerów. Wszystko po to by nie tylko mieć w odwodzie systemy czuwające nad bezpieczeństwem, poprawiających jakość jazdy, ale także tych, które dostarczają ze świata zewnętrznego różnych informacji.


Audi S8 plusLimuzynę Audi A8 znamy wszyscy doskonale. Do jazd testowych wybraliśmy jej topową wersję, ale nie tę, która jest najlepiej wyposażona, ale
Audi S8 plus

Limuzynę Audi A8 znamy wszyscy doskonale. Do jazd testowych wybraliśmy jej topową wersję, ale nie tę, która jest najlepiej wyposażona, ale najmocniejszą i najszybszą. Ten model ma oznaczenie S8 plus, a jego silnik generuje 605 KM! Mocniejszej już nie ma.

Fot. Ryszard M. Perczak

Nie dajmy się nabrać

Na zewnątrz jedynie parę, nierzucających się w oczy detali zdradza, że S8 to samochód, który ma iście diabelski temperament. Wspomniane drobiazgi to m.in. czarny grill z małym znaczkiem S8, 21-calowe koła oraz cztery końcówki rur wydechowych. Wewnątrz na pierwszy plan wysuwają się przede wszystkim sportowe fotele oraz metalowe pedały. Co ciekawe tylko w kabinie znajdziemy niewielką plakietkę z napisem Quattro, potwierdzającą, że napęd w tym modelu jest przenoszony na wszystkie koła.

Na ten dość spokojny wygląd można się nabrać. Wystarczy bowiem, że wciśniemy przycisk rozrusznika, a pod maska budzi się osiem cylindrów gotowych w ułamku sekundy przenieść na koła wytworzony moment obrotowy, a jest on niemały, bo wynosi 700 Nm.

Kiedy nie mamy zamiaru palić opon S8 plus jest łagodny, jak baranek i niczym nie zrazi kierowcy. Bez obaw, że ucieknie spod kontroli daje się prowadzić w ruchu miejskim nawet wtedy, gdy pełzniemy w korku. Niestety jazda miejska, niezależnie od tempa sprawia, że spalanie sięga 15 l/100 km.

Na spokojne tzn. do 130 km/h poruszanie się autostradą V8 napędzające S8 plus potrzebuje niespełna 10 l/100 km. W kabinie jest wtedy tak cicho, że nie słychać pracy silnika. Mocniejsze wdepniecie pedału gazu sprawia, że samochód niczym jacht lekko unosi przód i zaczyna zapierający dech ciąg do przodu. Dwie tony wagi zdają się na tym silniku nie robić wrażenia. W zależności od tego jak mocno przyciśniemy pedał tak szybko osiągniemy 100 i 200 km/h. Obiecywane przez producenta 4 sekundy do „setki” nie są przechwałką. S8 plus na to naprawdę tylko tyle potrzebuje.

Audi S8 plus i wybrany konkurent

Marka/model

Audi S8 plusPorsche Panamera Turbo S

Cena (zł)

729.100

746.190
Typ nadwozia/liczba drzwi

sedan / 4

liftback / 5

Liczba miejsc

54

                                                   Wymiary i masy

 

 

Długość/szerokość/

wysokość (mm)

5150/1950/1460

5049/1937/1427

Rozstaw kół: przód/tył (mm)

1632/1623

b.d.
Rozstaw osi (mm)

29902950

Masa własna (kg)

19901995
Pojemność bagażnika (l)

520495
Pojemność zbiornika paliwa (l)

8290
Układ napędowy

 

 

Rodzaj paliwa

benzyna

benzyna

Pojemność (cm3)

3993

3996

Liczba cylindrów

88
Napędzana oś

4x44x4
Skrzynia biegów:

typ/liczba przełożeń

automatyczna / 8automatyczna / 8

                                                          Osiągi

 

 

Moc (KM) przy obr./min

605 / 6000-6800

550 / 5750-6000

Moment obrotowy (Nm) przy obr./min.

750 / 2500-5500

770 / 1960-4500

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

3,8

3,8
Prędkość maksymalna (km/h)

250

306
Średnie spalanie (l/100 km)

109,3
Emisja CO2 (g/km)

229

212

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Drożeją motocykle sprowadzane z Niemiec

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty