Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Audi TT offroad concept

(ip)
Audi TT offroad concept, Fot: Audi
Audi TT offroad concept, Fot: Audi
Audi TT offroad concept łączy sportowy charakter coupé ze stylem i właściwościami użytkowymi kompaktowego SUV-a. Ten czterodrzwiowy pojazd, który Audi zaprezentuje na Beijing International Automobile Exhibition, nadaje językowi stylistyki Audi TT całkowicie nowej siły wyrazu. Jego napęd typu plug-in-hybrid z dwoma silnikami elektrycznymi, gwarantuje dynamiczne osiągi dzięki mocy systemowej 300 kW (408 KM), a na 100 km zużywa średnio tylko 1,9 l paliwa.

Napęd plug-in-hybrid Audi TT offroad concept generuje moc systemową 300 kW (408 KM) i systemowy moment obrotowy 650

Audi TT offroad concept, Fot: Audi
Audi TT offroad concept, Fot: Audi

Nm. Pojazd od 0 do 100 km/h przyspiesza w 5,2 sekundy, a jego prędkość maksymalna, którą elektronicznie ograniczono, wynosi 250 km/h. Samochód zużywa średnio tylko 1,9 l paliwa na 100 km i emituje zaledwie 45 g CO2 na kilometr. Audi TT offroad concept może przejechać na napędzie elektrycznym ponad 50 km. Pokonuje zatem krótkie odcinki nie emitując w ogóle dwutlenku węgla. Łączny zasięg auta wynosi do 880 km.

Jako silnik spalinowy zastosowano tu jednostkę 2.0 TFSI, generującą moc 215 kW (292 KM) i moment obrotowy 380 Nm. Dwulitrowy, czterocylindrowy silnik z dużą turbosprężarką kryje w sobie spektakularne rozwiązania techniczne podnoszące jego efektywność. W zakresie obciążeń częściowych, dodatkowy wtrysk pośredni, uzupełniający bezpośredni wtrysk benzyny, obniża zużycie paliwa. Kolektor wylotowy zintegrowano z głowicą silnika, tak by stanowił bazę dla precyzyjnego zarządzania temperaturą. Poprzecznie zamontowany silnik 2.0 TFSI, za pośrednictwem osobnego sprzęgła, łączy się z silnikiem elektrycznym, generującym moc do 40 kW i moment obrotowy 220 Nm.

Przed tylną osią zamontowano składający się z ośmiu modułów akumulator litowo-jonowy, chłodzony cieczą. Taka pozycja montażowa akumulatora zapewnia wyrównany rozkład ciężaru między przednią i tylną osią w stosunku 54 : 46 procent
i pozwala nisko umieścić środek ciężkości pojazdu.

Swój zdecydowany charakter Audi TT offroad concept pokazuje zarówno podczas jazdy po różnych nawierzchniach dróg, jak i w terenie. Po nawierzchni asfaltowej jedzie jak prawdziwy samochód sportowy, a dzięki dużemu prześwitowi, krótkim zwisom i elektrycznemu napędowi e-tron quattro, z dużą sprawnością porusza się w terenie. Opony mają rozmiar 255/40, a felgi średnicę 21 cali. Ich filigranowa forma z pięcioma ramionami przywodzi na myśl modele Audi e-tron, a ciemne wykończenie elegancko kontrastuje z resztą.

Koncepcyjne Audi TT offroad concept posiada dwa systemy wsparcia kierowcy, które już wkrótce zostaną wprowadzone do produkcji seryjnej – asystenta skrzyżowań i informację online o sygnalizacji świetlnej. Asystent skrzyżowań ma wspierać kierowcę w unikaniu lub zmniejszaniu skutków kolizji bocznych u wylotów ulic i na skrzyżowaniach. Czujniki radarowe i szerokokątna kamera monitorują strefę bezpośrednio przed autem i po jego bokach. Jeśli system zarejestruje zbliżający się
z boku pojazd i oceni go jako potencjalne zagrożenie, zainicjuje kilkustopniowe ostrzeżenie, przekazywane kierowcy za

Audi TT offroad concept, Fot: Audi
Audi TT offroad concept, Fot: Audi

pośrednictwem Audi virtual cockpit. Online’owa usługa informacji o sygnalizacji świetlnej może z pomocą sieci telefonii komórkowej skomunikować Audi TT offroad concept z centralnym komputerem zawiadującym miejską sygnalizacją świetlną. Na podstawie pozyskiwanych z komputera centralnego informacji, Audi virtual cockpit sugeruje kierowcy prędkość z jaką powinien jechać, by do następnego sygnalizatora dojechać na zielonym świetle. Podczas oczekiwania na zielone światło, Audi virtual cockpit wyświetla bieżący czas oczekiwania.

Podobnie jak wiele nowych, seryjnych modeli marki Audi, TT offroad concept powstało na bazie koncepcji wszechstronnej modułowej płyty podłogowej o budowie poprzecznej (MQB). Karoserię zbudowano wg. koncepcji ASF (Audi Space Frame).
Jej hybrydowa konstrukcja łączy elementy ze stali i aluminium. Konstrukcja, wraz z zespołem akumulatorów napędu plug-in-hybrid sprawia, że ten kompaktowy crossover ma nisko położony środek ciężkości, co pozytywnie wpływa na jego sportowe właściwości.

Wymiary Audi TT offroad concept przedstawiają się następująco: długość 4,39 m, szerokość 1,85 m i rozstaw osi 2,63 m. Podobne wymiary ma kompaktowy SUV -  Audi Q3. TT offroad concept jest jednak od Q3 o 8 cm niższe (ma 1,53 m wysokości), co już na pierwszy rzut oka podkreśla jego sportowy charakter. Karoseria polakierowana na kolor żółty Sonora.

Z przodu nowego Audi TT offroad concept dominują linie poziome. Szeroka osłona chłodnicy Singleframe, ozdobiona logo Audi, jest plastycznie zintegrowana z całą karoserią. Dwa delikatne przetłoczenia w dolnej strefie osłony nadają jej optycznej lekkości. Wąskie pionowe pręty kratownicy tworzą strukturę typową dla modeli Audi e-tron. Duże wloty powietrza umieszczone pod reflektorami diodowymi Matrix LED mają wyraziste, ostre krawędzie, a w ich wnętrzu także znajdziemy pionowe pręty. Trzeci, wąski wlot powietrza tuż pod osłoną Singleframe łączy je w jedną całość. Wewnątrz środkowego wlotu powietrza

Audi TT offroad concept, Fot: Audi
Audi TT offroad concept, Fot: Audi

zamontowano spojler zwiększający docisk na przednią oś i poszerzający optycznie przód Audi TT offroad concept.
Gdy spojrzymy na pojazd z boku, to zauważymy, jak bardzo jest on spokrewniony

z Audi TT. Zwisy są krótkie, sportową linię nisko osadzonych okien wyciągnięto ku górze. Stosunek wysokości do całości karoserii wynosi 30 : 70, a ich forma jest typowa dla sportowego coupé. Kontur dachu wyraźnie opada ku tyłowi, a jego brzegi, na których delikatnie załamuje się światło, nadają optycznej lekkości mocnym, bardzo płasko osadzonym słupkom C.
Na drodze Audi TT offroad concept prezentuje się pewnie i emanuje siłą. Szerokie wnęki kół tworzą jakby odrębne bryły geometryczne, mocno akcentując wielkość potężnych kół.

Z tyłu pojazdu atletycznie napięte powierzchnie ujęte są w poziome linie. W wyraźnie zarysowanym zderzaku znajdują się dwie okrągłe końcówki rur wydechowych. Łączy je poprzeczny, wąski spojler ozdobiony emblematem quattro, optycznie podkreślający szerokość auta.

Wnętrze Audi TT offroad concept oferuje miejsce czterem osobom. Dwie dorosłe osoby wygodnie zasiądą z tyłu. Smukłe sportowe fotele ze zintegrowanymi zagłówkami gwarantują stabilną pozycję siedzących, a boki przednich siedzeń wyraźnie zarysowano.  Góra tablicy rozdzielczej ma formę skrzydła wspartego na poziomym, podkreślającym szerokosć wnętrza pojazdu panelu, wykonanym z aluminium. Na nim umieszczono okrągłe nawiewy powietrza, przypominające silniki lotnicze. Pośrodku nawiewów zamontowano obsługę klimatyzacji. Cała smukła tablica koncentruje się na kierowcy.
W konsoli środkowej i w drzwiach, obok elementów zapożyczonych z TT, znajdziemy wiele szczegółów charakterystycznych dla rodziny Q, np. masywne wsparcie tunelu środkowego lub praktyczne uchwyty na kubki.

Większość systemów samochodu obsługiwanych jest za pomocą wielofunkcyjnej kierownicy lub terminalu MMI umieszczonego na konsoli tunelu środkowego. Struktura menu systemu MMI podobna jest do struktury menu w smartfonie. Wszystkie funkcje są łatwo dostępne. Za pomocą ruchów palcami na polu dotykowym terminalu, kierowca może przewijać listy i mapy oraz dowolnie określać ich wielkość. Wszystkimi innymi funkcjami można wygodnie sterować bez odrywania wzroku od drogi, używając wielofunkcyjnej kierownicy.

Audi TT offroad concept, Fot: Audi
Audi TT offroad concept, Fot: Audi

Zastosowany w Audi TT offroad concept Audi virtual cockpit, jest nowoczesnym narzędziem zastępującym tradycyjne wskaźniki. Jego wyświetlacz TFT, o przekątnej 12,3 cala, daje doskonałą jakość grafiki 3D. Naciskając odpowiedni przycisk, kierowca może indywidualnie dopasować pojawiający się na nim obraz. W widoku klasycznym elementem dominującym jest miernik mocy napędu plug-in-hybrid i prędkościomierz. W trybie infotainment, na pierwszym planie ekranu jest mapa nawigacji lub informacja online o sygnalizacji świetlnej. Audi virtual cockpit wyświetla także szczegółowe informacje o ładowaniu za pomocą Audi Wireless Charging. Biegnąca od tablicy rozdzielczej aż do tyłu wnętrza konsola tunelu środkowego, ma kilka uchwytów na kubki i szereg schowków. Jeden z nich to Audi phone box, pozwalający na konfigurację telefonu komórkowego kierowcy z elektroniką pokładową, a także, w razie potrzeby, na indukcyjne doładowanie aparatu.

W bagażniku znajduje się zindywidualizowany schowek. Znajdziemy w nim zdalnie sterowany model (RC Car) w skali 1 : 8, z wiernie zachowanymi proporcjami. Obok umieszczono baterie i narzędzia. Oparcia pojedynczych siedzeń tylnych są elektrycznie składane. Po ich złożeniu uzyskamy prawie płaską powierzchnię bagażową.  Zgodnie ze sportowym charakterem koncepcyjnego samochodu, wnętrze wykonano z delikatnych materiałów w kombinacji jasnej i ciemnej szarości. Na kole kierownicy, u góry tablicy rozdzielczej i na brzegach obudowy drzwi położono granitowo szarą skórę Feinnappa. Podsufitkę, osłony słupków, obudowę drzwi i tunel środkowy obito dopasowaną do całości tkaniną Alcantara. Podłokietniki w drzwiach, konsola tunelu środkowego i siedzenia, ozdobione szwami w kształcie rombów, mają obicia w kolorze szarej skały z miękkiej, luksusowej skóry wytwarzanej przez włoską manufakturę Poltrona Frau.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Droga księżycowa w Gdyni, czyli Marszewska Góra

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty