Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Audi TT quattro sport concept

(ip)
Audi TT quattro sport concept, Fot: Audi
Audi TT quattro sport concept, Fot: Audi
Na Międzynarodowym Salonie Samochodowym w Genewie koncern z Ingolstadt prezentuje wyjątkowy pojazd koncepcyjny. Audi TT quattro sport concept w czystej postaci ucieleśnia pełen dynamiki potencjał nowego Audi TT. Jego dwulitrowy silnik TFSI generuje moc 309 kW (420 KM), przenoszoną na jezdnię za pomocą napędu na cztery koła quattro.

Silnik Audi TT quattro sport concept to najmocniejszy punkt tego auta. Jednostka 2.0 TFSI generuje moc 309 kW (420 KM)

Audi TT quattro sport concept, Fot: Audi
Audi TT quattro sport concept, Fot: Audi

przy 6700 obr./min. To nowy rekord w kategorii silników dwulitrowych. Moc 155 kW (210 KM) na decymetr sześcienny pojemności skokowej to więcej niż może pochwalić się zwycięzca wyścigu Le Mans z roku 2001, Audi R18, w którym cztery pierścienie po raz pierwszy połączyły turbodoładowanie z bezpośrednim wtryskiem benzyny FSI. W zakresie od 2400 do 6000 obr./min., ta czterocylindrowa jednostka napędowa wytwarza 450 Nm momentu obrotowego, a przy zaledwie 1900 obr./min., już ponad 300 Nm momentu obrotowego.

Bazą dla ogromnych możliwości tej jednostki jest seria produkcyjna silników EA888 trzeciej generacji.  Zastosowano w niej szereg innowacyjnych rozwiązań technicznych, np. system zmiennego sterowania zaworami Audi Valvelift System (AVS), wałki rozrządu z możliwością przestawienia dwóch krzywek wlotu, czy podwójny system wtrysku (FSI plus MPI). Dokonano też licznych modyfikacji: m.in zastosowano specjalne aluminiowe tłoki ze zintegrowanymi kanałami chłodzącymi,
a wał korbowy  wykonano z najtwardszej, kutej stali.

Siły napędowe na jezdnię przenosi stały napęd na cztery koła quattro. By optymalnie rozłożyć ciężar samochodu, elektronicznie sterowane sprzęgło wielopłytkowe z napędem hydraulicznym umieszczono przy tylnej osi. Napęd quattro rozdziela moment obrotowy między osiami, aktywnie go dopasowując w czasie tysięcznych sekundy i czyniąc w ten sposób samochód bardzo dynamicznym.

Audi TT quattro sport concept, Fot: Audi
Audi TT quattro sport concept, Fot: Audi

Zawieszenie przednie to konstrukcja McPhersona z aluminiowymi komponentami. Zwarte zestrojenie pojazdu wpłynęło na umieszczenie nadwozia niżej niż w seryjnych modelach TT. 54 procent ciężaru spoczywa na osi przedniej, 46 procent na tylnej. Elektroniczny system stabilizacji toru jazdy ESC, który można częściowo lub całkowicie wyłączyć, doskonale uzupełnia sportowe właściwości podwozia. Podczas pokonywania zakrętów uaktywnia się selektywne sterowanie rozkładem momentu obrotowego. Zależnie od potrzeby, moment przekazywany jest z kół toczących się po wewnętrznej stronie zakrętu, na koła zewnętrzne. Dzięki takiemu podziałowi, pojazd wchodzi w zakręt bardzo lekko, precyzyjnie i spokojnie, ułatwiając kierowcy wykonywanie manewru. Zyskuje jednocześnie na dynamice i stabilności.

Decydującą rolę w zachowaniu zasady lekkiej konstrukcji w Audi TT quattro sport concept odgrywa karoseria bazująca na zastosowanej tu koncepcji modułowej, poprzecznej budowy płyty podłogowej (MQB). Jej hybrydowa konstrukcja reprezentuje najwyższy stopień rozwoju karoserii typu Audi Space Frame (ASF). Dodatkowo, w porównaniu do seryjnego modelu TT drugiej generacji, udało się jeszcze bardziej obniżyć środek ciężkości pojazdu.

Przednia część karoserii to stal. Podłoga przedziału pasażerskiego zawiera elementy wykonane z twardych, hartowanych

Audi TT quattro sport concept, Fot: Audi
Audi TT quattro sport concept, Fot: Audi

stopów stali, które dzięki swej wysokiej wytrzymałości mogą mieć cienkie ściany, a tym samym mniej ważyć. Górna część przedziału, cała warstwa zewnętrzna karoserii oraz drzwi i pokrywy wykonano z aluminium w trzech typowych dla Audi formach: węzłów odlewanych, tłoczonych profili i blach.

Z przodu pojazdu koncepcyjnego dominują płaskie reflektory diodowe Matrix LED i szeroka, pojedynczo obramowana osłona chłodnicy Singleframe. Jej wyraziste obramowanie zdobi u dołu emblemat quattro. Oczka ciemnej siatki grilla mają kształt rombów. Masywne wloty powietrza, także z kratownicą o oczkach w kształcie rombów i mocno zarysowanych krawędziach, przypominają airboxy. To nawiązanie do kluczowego elementu języka stylistycznego nowego Audi TT: elementy takie jak okna i wnęki kół sprawiają wrażenie niezależnych brył geometrycznych i tworzą charakterystyczne napięcie. Koncepcyjne Audi TT quattro sport concept ma 20-calowe, mocowane centralnie koła i opony typu pół-slick. Wysuniety znacznie do przodu dyfuzor z tworzywa wzmocnionego włóknem węglowym (CRP), spina przód od spodu i zwiększa siłę nacisku na przednią oś.

Audi TT quattro sport concept, Fot: Audi
Audi TT quattro sport concept, Fot: Audi

Sylwetka polakierowanego w całości na kolor biały z efektem kryształowym Audi TT quattro sport concept, z każdej strony sprawia wrażenie atletycznej i dynamicznej. Cechą typową dla modeli TT jest to, że wnęki kół tworzą klasyczne półokręgi. Po każdej stronie są o 30 mm szersze niż w seryjnym odpowiedniku. Dzięki temu, pojazd pewnie stoi na drodze. Przednie i tylne wnęki są połączone nisko przebiegającymi, wyrazistymi listwami progowymi wykonanymi z CRP. 

Z tyłu szeroki, wyraźnie podzielony na sześć sekcji i wystający poza sylwetkę pojazdu dyfuzor wykonany z CRP podkreśla wyczynowy charakter Audi TT quattro sport concept. Dwie duże, okrągłe końcówki rur wydechowych umieszczone w obrębie dyfuzora, przesunięto bardziej ku jego zewnętrznym krawędziom. Po bokach, poniżej tylnych świateł, umieszczono spore wyloty powietrza. Duże, zamontowane na stałe skrzydło spojlera zwiększa docisk tylnej części pojazdu.

W obudowach drzwi zrezygnowano z podłokietników i głośników. We wnętrzu samochodu dominuje Alcantara. Wyraźny,

Audi TT quattro sport concept, Fot: Audi
Audi TT quattro sport concept, Fot: Audi

umieszczony po przekątnej pas tego materiału służy do domykania drzwi. Klamki są filigranowych rozmiarów. Siedzenia to nisko zamontowane kubełkowe fotele wyścigowe z czarnymi czteropunktowymi pasami bezpieczeństwa i z białymi kontrastującymi paskami. W bagażniku umieszczono dwa kaski wyścigowe. Osoba prowadząca Audi TT quattro sport concept siedzi za kompaktową kierownicą, której masywne koło jest spłaszczone u dołu. Na ramionach kierownicy, obok czerwonego przycisku Start-Stop, znajdują się przyciski i pokrętła obsługi Audi virtual cockpit. Po odpowiednim uruchomieniu przycisku ukazuje się cyfrowa tablica rozdzielcza o przekątnej 12,3 cala, prezentująca różne informacje.

 

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty