Alfa Romeo 147 to kontynuacja włoskiej szkoły wzornictwa. Z kolei Audi A3 bazuje na płycie podłogowej Golfa piątej generacji i jest najmniejszym autem koncernu z Ingolstadt. Siedząc w środku w zasadzie nie ma się do czego przyczepić, każdy detal jest dopracowany, począwszy od obicia tapicerki po przyciski i dźwigienki.
Nieco inne wrażenie ma się w Alfie 147, szczególnie jeśli chodzi o dobór plastiku deski rozdzielczej i spasowanie poszczególnych
elementów. Także obsługa radioodtwarzacza sprawia kłopoty, jeśli używamy w tym samym czasie uchwytu na napoje.
Na korzyść A3 przemawia większy rozstaw osi, dzięki czemu dwaj pasażerowie tylnej kanapy mogą usiąść względnie wygodnie. Na tylnym siedzeniu Alfy 147 jest już znacznie mniej miejsca, a w obu samochodach podróż w piątkę to już spora niedogodność. Na brak miejsca z pewnością nie będzie narzekać dwójka dzieci, dorośli mogą mieć jednak problemy z
zajęciem miejsca z tyłu, mimo systemu przesuwanych foteli przednich.
Pod względem pojemności bagażnika także góruje Audi, które oferuje 350 l. Tymczasem Alfa dysponuje o 58 l mniejszym kufrem. Niezłe, jak na tej klasy auto, możliwości załadunku A3 zawdzięcza również kształtowi bagażnika, który pozbawiono wnikających do środka nadkoli.
Bagażnik A3 jest właściwie obecną średnią w segmencie aut kompaktowych, od której nieco odstaje Alfa 147. Za to
niepodważalnym atutem włoskiego auta jest bogate wyposażenie standardowe dostępne już w podstawowej wersji. Pod tym względem Audi mocno rozczarowuje.
System dopłat do wyposażenia dodatkowego jest tak samo rozbudowany, jak i sama lista opcji. Dziwi zarówno brak kurtyn powietrznych w standardzie, jak i wysokie ceny za firmowy radiomagnetofon kasetowy (ciekawe, kto go dziś kupi?), czy radioodwarzcza CD z MP3.
Pod maskami obu aut pracują silniki wysokoprężne, tyle, że w
Audi poczciwy i dobrze znany diesel z pompowtryskiwaczami, natomiast w Alfie Romeo 16-zaworowy common rail. Różnice w temperamencie obu aut są istotne - Alfa 147 znacznie lepiej przyspiesza, choć pod względem prędkości maksymalnej niewiele przewyższa rywala.
Wrażenia z jazdy
Zawieszenia obu aut są twarde. Zakręty pokonują więc pewnie i nie brakuje im stabilności nawet przy większych prędkościach.
Jednak lepsze wrażenie pozostawia jazda Audi A3. Wjeżdżając w dziury i nierówności z tylnego mostu małej Alfy dobiega nieprzyjemne tłuczenie.
Zajęcie miejsca z tyłu wymaga od pasażerów nieco sprawności, lecz o ile nie są to rośli koszykarze, to jednak nie powinno im zabraknąć miejsca na głowę i kolana. Przednie fotele są dobrze wyprofilowane, kierowca i pasażer mają zapewnione dobre wsparcie ciała podczas pokonywania zakrętów. Pod względem widoczności drobnym mankamentem w Alfie Romeo jest niewielka tylna szyba oraz malutkie lusterka zewnętrzne.
Wybrane dane techniczne
| Alfa Romeo 147 1.9 JTD-M | Audi A3 2.0 TDI |
Liczba cylindrów/zaworów/typ silnika | 4/16/diesel | 4/8/diesel |
Pojemność skokowa (cm3 | 1910 | 1968 |
Moc maksymalna (KM/obr./min) | 150/4000 | 140/4000 |
Maks. moment obr. (Nm/obr./min): | 305/2000 | 320/1750 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 8,8 | 9,5 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 208 | 207 |
Pojemność bagażnika (l) | 292/1042 | 350/1100 |
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 60 | 55 |
Zużycie paliwa: trasa/miasto l/100 km) | 6,4/8,5 | 5,9/7,6 |
Długość x szerokość x wysokość (cm) | 422/173/142 | 420/176,5/142 |
Rozstaw osi (cm) | 255 | 258 |
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata) | 2/8 | 2/12 |
Cena (zł) | 94 500 | 102 050 |
Utrata wartości po 3 latach (%) | 53,2 | 47,5 |
Wybrane wyposażenie seryjne
| Alfa Romeo 147 Distinctive | Audi A3 Ambiente |
Poduszki powietrzne | 6 | 4 |
Układ ABS | S | S |
Układ ESP | S | 2371 zł |
Wspomaganie układu kierowniczego | S | S |
Centralny zamek | S | S |
Elektrycznie sterowane szyby przednie | S | S |
Lusterka zewnętrzne sterowane/podgrzewane elektrycznie | S/S | S/S |
Klimatyzacja automatyczna dwustrefowa | S | S |
Radioodtwarzacz z CD/z MP3 | S/S | 1430 zł/3694 zł |
S- wyposażenie standardowe
O - wyposażenie opcjonalne
Nasza ocena (+ oznacza przewagę nad konkurentem)
| Alfa Romeo 147 | Audi A3 |
Przestronność wnętrza | | + |
Silnik | + | |
Poziom hałasu (odczuwalny) | | + |
Zużycie paliwa | | + |
Wyposażenie | + | |
Cena | + | |
Drożeją motocykle sprowadzane z Niemiec
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?