Auta oszczędne

Jak kupić / Eksperci radzą

Autor: Ryszard Polit

Liczba odwiedzin: 16572

Tylko posiadacze samochodów i potencjalni nabywcy ekscytują się wielkością zużycia paliwa.

Producenci dążą do obniżania emisji toksycznych związków wydzielanych przez ich produkty. A to nie zawsze jest to samo.

 

Producenci samochodów nie są zobowiązani przepisami do obniżania zużycia swoich produktów. Są natomiast zobowiązani do obniżania emisji toksycznych związków. Oczywiście istnieje zależność między zużyciem paliwa a emisją toksyn, tzn. im mniejsze zużycie, tym mniejsza Fot. Toyota: Toyota Prius z napędem hybrydowym (silnik benzynowy i elektryczny) zużywa średnio tylko 4,3 l na 100 km. emisja. Ale obniżenie zużycia paliwa nie jest jedyną możliwością zmniejszenia emisji toksyn. Problem producentów polega na tym, że każda nowa generacja samochodów jest coraz większa i cięższa, a na rozpędzenie większej masy potrzeba więcej energii i zużycie paliwa rośnie. Pojazdy są coraz cięższe również dlatego, że znajdują się w nich urządzenia, których wcześniej nie było – elementy bezpieczeństwa biernego i czynnego oraz wyposażenie, np. ciężka klimatyzacja. Na coraz ostrzejsze normy emisji Fot. Citroen: Im mniejszy, tym oszczędniejszy – Citroen C1 też nie jest zbyt zachłanny. producenci reagują nie drastycznym zmniejszaniem masy pojazdów, bo to bardzo kosztowne i wręcz niemożliwe, lecz instalowaniem katalizatorów oczyszczających spaliny i modernizacją jednostek napędowych. Tak naprawdę chodzi o koszty, które trzeba redukować.

 

Będą redukcje

 

Obniżenie emisji dwutlenku węgla o 1% w samochodzie klasy kompaktowej z silnikiem wysokoprężnym lub benzynowym wymaga nakładów dodatkowych Fot. Kia: Zadziwiająco dobrze wypada Kia Picanto. rzędu 1%. W wypadku napędu hybrydowego nakłady wzrastają dwukrotnie, a w wypadku napędu wodorowego – czterokrotnie.

 

Europejscy producenci samochodów zobowiązali się do obniżenia w 2008 r. w nowych pojazdach średniej emisji dwutlenku węgla do 140 gramów na kilometr. Cel ten planuje się osiągnąć przez zastępowanie dotychczas stosowanych Fot. Suzuki: Suzuki Liana napędzana silnikiem 1,6 o mocy 106 KM zużywa średnio 6,9 l na 100 km. silników przez turbodoładowane jednostki napędowe z wtryskiem bezpośrednim o mniejszej o 30% objętości skokowej. Silniki takie zużywają o 14% mniej paliwa. Już pojawiły się 3-cylindrowe silniki stosowane przez Volkswagena czy Opla.

 

A u nas

 

W tabeli zestawiono najoszczędniejsze samochody dostępne na polskim rynku napędzane silnikiem benzynowym. Znamy średnie zużycie paliwa podawane przez producentów i wyliczone wg obowiązującej obecnie normy. Jako górną granicę przyjęliśmy 7 l na 100 km.

Zgodnie z oczekiwaniami najoszczędniejszym autem jest Toyota Prius, której średnie zużycie Fot. Renault: Renault Kangoo – najoszczędniejszy kombivan. paliwa wynosi 4,3 l na 100 km. Prius to jednak pojazd z napędem hybrydowym, który obok silnika benzynowego napędzany jest także silnikiem elektrycznym. Zaledwie o 0,3 l więcej zużywa Citroen C1 z silnikiem 1 l/68 KM. Poniżej 5 l na 100 km paliwa potrzebuje także Kia Picanto. Pojazdem z najmocniejszym silnikiem, który zużywa średnio do 7 l paliwa jest Suzuki Liana napędzana silnikiem 1,6 l/106 KM (6,9 l/100 km) i Kia Cerato 1,6 l/ 105 KM (6,8 l/100 km). W określonym przedziale zużycia paliwa znalazło się kilka minivanów, m.in. Fot. Ford: Ford Focus C-Max – taki duży i taki mało wymagający. Opel Meriva, Renault Modus, Mercedes-Benz klasy B, Ford Focus C-Max i kombivan – Renault Kangoo, a więc auta niemałe.

 

Rzeczywiste zużycie paliwa w ogromnej mierze zależne jest od sposobu jazdy kierowcy, dlatego podane wyniki nie zawsze będą osiągane w normalnych warunkach drogowych.

 

Pomiar zużycia paliwa:

 

W celu ujednolicenia pomiaru zużycia paliwa od 1996 r. w krajach Unii Europejskiej obowiązuje  zgodna z regulaminem ECE R15 dyrektywa 93/116/EC. Na jej podstawie określa się zużycie "miejskie" i "pozamiejskie". Pomiar jest prowadzony na rolkowym stanowisku badawczym (hamowni podwoziowej) według ściśle określonej procedury cyklicznego przyspieszania, hamowania i zmiany biegów, z wykorzystaniem analizy składu spalin. Pomiar rozpoczyna się od zimnego silnika, który w czasie pracy stopniowo się rozgrzewa - tak jak przy normalnej jeździe. Trzecia wartość zużycia paliwa, nazywana "średnią", "mieszaną" lub "łączoną", zostaje wyliczona z dwóch powyższych według stosownego wzoru. Nie jest to więc średnia arytmetyczna z dwóch liczb zużycia „miejskiego” i „pozamiejskiego”.

 

Zużycie paliwa „miejskie” i „pozamiejskie” znacznie się od siebie różni, co jest charakterystyczne dla współczesnych samochodów. Im większe auto, tym różnice są większe.

Procedura badania zużycia paliwa odbywa się na hamowni podwoziowej w temperaturze powietrza 20 stopni C, przy ciśnieniu 980,665 hPa i wilgotności 40%. Podczas cyklu pomiarowego A pojazd „przejeżdża” 4,052 km, a podczas cyklu B – 6,955 km. Do wyliczenia zużycia paliwa gromadzi się w specjalnych workach spaliny i dokonuje ich analizy. Zużycie paliwa wylicza się ze wzoru: (k:D) x (0,866 HC + 0,429 CO + 0,273 CO2). Litera D oznacza gęstość powietrza w temp. 15 stopni C, litera k=0,1154, HC - węglowodory, CO – tlenek węgla, CO2 – dwutlenek węgla.

 

W załączniku zużycie paliwa aut oszczędnych

 

Pobierz załącznik

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Moto.Gratka.pl

Zobacz także

Komentarze

    • Posiadacz (gość)
    • a moj samochod zuzywa 4.9l / 100km i jakos go na liscie nie ma
    • MD (gość)
    • Moja OCTAVIA z 2001, 90 KM TDI po przebiegu około 200.000 km przy prędkości do 100 km/h pali od 3,9 do 4,2 l/100 km.
    • Sdi (gość)
    • polecam silnik Sdi Marki VW montowane w skodach seatach VW spalanie w mieście 6l trasa 3.5

Dodaj komentarz