Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Auto nowe czy używane?

Dariusz Dobosz
Fot. Wojciech Gadomski
Fot. Wojciech Gadomski
Można kupić droższy samochód, ale nowy. Albo znacznie tańszy, ale z drugiej ręki. Obie formy mają wady i zalety, a wybór wymaga starannego przemyślenia.
Fot. Wojciech Gadomski
Fot. Wojciech Gadomski

Zwolennicy zakupu wymarzonych czterech kółek w salonie mają przeciw sobie taką samą grupę oponentów, którzy twierdzą że to wyrzucanie pieniędzy w błoto. Samochód z rynku wtórnego jest według nich nawet atrakcyjniejszy, bowiem kosztuje sporo mniej a jest zazwyczaj lepiej wyposażony. Ci pierwsi odbijają piłeczkę i wskazują na niepewność zakupu auta używanego. Problemy techniczne i wady prawne to pułapki, które czyhają na amatorów ofert z drugiej ręki. Gdzie zatem leży prawda ? Jak zwykle pośrodku. Jedno i drugie rozwiązanie ma plusy i minusy.

Zakup nowego samochodu w salonie dealerskim to przede wszystkim prestiż i ogromna przyjemność. Dla większości osób moment odbioru kluczyków od handlowca stanowi moment doniosły i ważny. Wyjechanie nowym autem po raz pierwszy na ulicę stanowi niepowtarzalne przeżycie i choćby z tego względu warto zdecydować się na taki krok. Tyle tylko, że niestety sporo to kosztuje. I myli się ten, kto kalkuluje wyłącznie cenę auta, wpisaną na fakturze. To tylko początek finansowego drenażu portfela.

Nowy samochód trafia w wir codziennej eksploatacji, ciesząc szczęśliwego właściciela swoją świeżością, nienagannym stanem technicznym i nieskazitelną przeszłością. Można mieć pewność, że żaden funkcjonariusz nie zakwestionuje legalności dowodu rejestracyjnego i nie stwierdzi przebijania numeru nadwozia. Ewentualne awarie będą usuwane bezpłatnie w ramach gwarancji. Ale właśnie z gwarancją wiążą się też pierwsze, dodatkowe koszty. Jej utrzymanie warunkowane jest przez producenta wykonywaniem regularnych przeglądów technicznych w autoryzowanych stacjach obsługi przy określonych przebiegach. To kosztuje, zazwyczaj niemało. Pół biedy, gdy jeździmy niedużo a gwarancja fabryczna opiewa na 2 lata. Może skończyć się na dwóch przeglądach, jeśli nie są wymagane dodatkowe związane z gwarancją antykorozyjną. Koszty takiej obsługi sięgną 1200-1600 zł. Ale przy gwarancji pięcio- czy siedmioletniej i intensywnej eksploatacji auta pieniądze wydane na przeglądy idą w tysiące złotych. Krótsza gwarancja umożliwia szybszą rezygnację z usług ASO i przeniesienie się do nieautoryzowanego, tańszego warsztatu. W grę wchodzą nawet o połowę niższe ceny oraz możliwość decydowania o częstotliwości przeglądów. Kolejna pułapka to utrata wartości. Im droższe auto tym większa.

Samochód traci na wartości najmocniej w pierwszych 3-5 latach eksploatacji, dlatego nabywcy nowych aut biorą na siebie największą stratę. Nawet auta najlepiej wypadające pod tym względem w tworzonych co jakiś czas rankingach wykazują się spadkami wartości na poziomie 40-45 % po trzech latach użytkowania i przebiegu 30 tys km. W innych przypadkach strata może sięgnąć nawet 50-60 %. Wszystko zależy od marki, modelu i cykli modernizacyjnych, zaplanowanych przez producenta. Jeśli sprzedaż samochodu odbywa się tuż przed premierą jego zmodernizowanej wersji, to uzyskanie dobrej ceny przy sprzedaży będzie jeszcze trudniejsze.

W starszych pojazdach zmiany cen kolejnych roczników stabilizują się na niższym poziomie, od kilku do kilkunastu procent. Może się okazać, że gdy po trzech latach sprzedamy samochód kupiony za 50 tys zł to koszty niezbędnej obsługi i utrata wartości wywindują sumę zainwestowaną w nowe auto do 80-85 tys zł. Widać zatem wyraźnie, że na zakup nowego samochodu powinny decydować się osoby z portfelem solidnie przygotowanym na takie przedsięwzięcie. Niezależnie od tego, czy zakup zostanie dokonany za gotówkę czy na kredyt trzeba wziąć pod uwagę dodatkowe, poważne koszty.

Samochód używany stanowi dla nowego kuszącą alternatywę ze względu na znacznie niższe koszty. Decydując się na zakup z drugiej ręki auta kilkuletniego i pogwarancyjnego nie musimy się martwić ani o przeglądy w autoryzowanych stacjach obsługi ani o wysoką utratę wartości. Wszystko co najgorsze od strony finansowej stanowi już historię wybranego przez nas samochodu. Czy to z ogłoszenia, czy z komisu kupujemy samochód za atrakcyjną cenę, który za dwa czy trzy lata możemy odsprzedać ze stosunkowo niewielką stratą. Żyć nie umierać. Nic dziwnego, że taka wersja wydarzeń ma zagorzałych swolenników. Tyle tylko, że w Polsce kupno używanego auta to prawdziwa loteria. Rynek wtórny opanowali handlarze, wszelkimi sposobami wciskający nabywcom auta niesprawne technicznie albo z wadami prawnymi.

Często w ofertach sprzedaży pojawiają się reanimowane najtańszymi sposobami wraki, które w codziennej eksploatacji są po prostu niebezpieczne. Przywrócenie ich do pełnej sprawności wymaga często sum, przekraczających wartość auta. Samochodowi kombinatorzy dokonują też przebijania numerów dla wprowadzania do sprzedaży pojazdów kradzionych, a czasami dokonują wręcz "przeszczepów", szczególnie trudnych do wykrycia. Nawet samochodowi specjaliści są często bezradni wobec sztuczek złodziei i picerów. Nie zawsze znajomy mechanik zabrany jako towarzysz transakcji jest w stanie wykryć problemy. Lepiej radzą sobie z tym rzeczoznawcy i eksperci, ale na nich decydują się nieliczni ze względu na konieczność zapłacenia za usługę oględzin. Kompleksowa ocena może kosztować nawet 1000 zł, a podstawowa za 300 może być z kolei niewystarczająca.

Alternatywą jest wizyta w autoryzowanym warsztacie albo w centrum diagnostycznym, ale to też kosztuje więc nie jest popularne. Większość nabywców ufa własnej wiedzy, a jeszcze częściej szczęściu. Skutki są opłakane.

Porównanie wybranych modeli nowych i używanych

Marka i model

Gwarancja

podstawowa

Cena nowy - wersja podstawowa (zł)

Najniższa cena rocznika 2006 (zł)*

Najniższa cena rocznika 2005 (zł)*

Fiat Panda

2 lata bez limitu km

27 990

20 000

17 000

Skoda Fabia

2 lata bez

limitu km

33 500

29 500

25 000

VW Golf

2 lata bez limitu km

58 540

43 500

35 000

Toyota

Avensis

3 lata lub

100 tys km

72 900

60 000

52 000

BMW 5

2 lata bez limitu km

172 900

95 000

87 500

BMW 7

2 lata bez limitu km

339 000

178 200

142 700

Ford Galaxy

2 lata bez limitu km

68 200

63 000

54 500

Nissan Micra

3 lata lub 100 tys km

37 900

19 263

17 000

Mitsubishi

Outlander

3 lata lub 100 tys km

79 990

48 340

39 890

Suzuki

Jimny

3 lata lub 100 tys km

53 900

37 600

31 200

* według Eurotax

**Zobacz także:

Atrakcyjne auto z promocji?Kupujemy mały samochód

**

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty