Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Automatyczne skrzynie lepsze od ręcznych?

Marcin Dratwa
Fot: materiały prasowe
Fot: materiały prasowe
Dyskusja na temat wyższości jednej skrzyni biegów nad drugą trwa od kiedy pierwsze przekładnie automatyczne weszły na rynek.

Przez ostatnie dekady zdążyło się zrodzić wiele mitów dotyczących głównie automatycznych skrzyń biegów. Producenci

Fot: materiały prasowe
Fot: materiały prasowe

samochodów zdają się tym jednak nie przejmować i stale udoskonalają swoje konstrukcje.

W rezultacie tych działań, w przeciągu ostatnich kilkunastu lat, sporo zmieniło się w zakresie komfortu jazdy samochodami z automatyczną skrzynią biegów. Zarówno w Polsce, jak i w całej Europie, samochody z „automatem” wciąż należą raczej do mniejszości. Szacuje się, że stanowią one niecałe 10% wszystkich aut poruszających się po naszych drogach. Tymczasem w Ameryce sytuacja wygląda zgoła odmiennie – tam około 90% samochodów to pojazdy wyposażone w automatyczną skrzynię biegów. Wynika to po części z faktu, iż za Oceanem benzyna zawsze była znacznie tańsza niż na Starym Kontynencie, a pojazdy z „automatem” były stosunkowo paliwożerne. Aż do podwyżek sprzed kilku lat, nikt się jednak w Stanach Zjednoczonych specjalnie nie przejmował wysokim zużyciem paliwa użytkowanego pojazdu. Z minionych dekad przetrwała jednak dość powszechna opinia, że auto z automatyczną skrzynią biegów jest pod tym względem mniej ekonomiczne, aniżeli taki sam pojazd ze skrzynią manualną. Czy rzeczywiście tak jest?

Większość nowoczesnych automatycznych skrzyń biegów nie powoduje zwiększonej konsumpcji paliwa. Na forach internetowych można wprawdzie znaleźć sporo porównań wyników spalania tych samych modeli aut ze skrzynią automatyczną i ręczną, lecz należy pamiętać, że wiele zależy od naszego stylu jazdy i przyzwyczajeń za kierownicą. Jeżeli kierowca lubi

Fot: materiały prasowe
Fot: materiały prasowe

dynamiczną jazdę, wyższe wyniki uzyska niezależnie od tego, czy jeździ z „automatem”, czy też ze skrzynią ręczną. Automatyczne skrzynie biegów starszego typu reagowały zazwyczaj na wciśnięcie pedału gazu z opóźnieniem, nie zawsze rozpoznając intencje kierowców i nierzadko niepotrzebnie „kręcąc” silnik do wysokich obrotów.

Za działanie nowoczesnych automatycznych skrzyń biegów odpowiada komputer, który stara się zoptymalizować wysokość obrotów, tak aby samochód był wystarczająco dynamiczny, lecz z drugiej strony również oszczędny. W wielu modelach aut mamy także do wyboru tryb jazdy – na przykład „ekonomiczny” lub „sportowy”, w zależności od tego czy jedziemy spokojnie po mieście, czy też wyprzedzamy inne auta na trasie. Nawet więc w przypadku coraz popularniejszych w Polsce SUV-ów – a więc większych i cięższych samochodów niż klasyczne pojazdy kompaktowe – spalanie w przypadku danego modelu ze skrzynią manualną lub automatyczną jest zazwyczaj bardzo zbliżone.

Nowoczesne skrzynie biegów funkcjonują tak, aby kierowca zawsze czuł, że w razie potrzeby (np. podczas wyprzedzania) odpowiedniej ilości mocy nigdy mu nie zabraknie. Dla tych, którzy lubią dynamiczną jazdę i szczególnie cenią sobie owo poczucie pewności, atrakcyjnym rozwiązaniem są bezstopniowe przekładnie automatyczne CVT. W przypadku skrzyni tego typu, stały dostęp do maksymalnej mocy pojazdu nie musi również oznaczać zwiększonego apetytu na paliwo.

Na rynku dostępne są auta z różnego typu automatycznymi skrzyniami biegów : klasycznymi przekładniami automatycznymi, bezstopniowymi CVT, czy też dwusprzęgłowymi skrzyniami. „Automaty” różnią się od siebie parametrami, lecz w zdecydowanej większości nie zwiększają w znaczącym stopniu zużycia paliwa i nie mają specjalnego wpływu na osiągi auta. Co więcej – w przypadku niektórych konstrukcji, auta z automatyczną skrzynią biegów mogą być oszczędniejsze i dynamiczniejsze, aniżeli ich odpowiedniki z przekładnią manualną.

Fot: materiały prasowe
Fot: materiały prasowe

Należy jednak pamiętać, że samochód wyposażony w automatyczną skrzynię nie może być uruchamiany przez holowanie lub pchanie. Do rozruchu należy wykorzystać dodatkowy akumulator i specjalne przewody.

Trochę historii...
Pierwsze wzmianki o przekładni automatycznej w samochodzie pochodzą z 1909 r. W okresie międzywojennym pojawiła się elektryczna zmiana biegów przyciskami przy kierownicy (Vulcan Electric Gearshift). Pierwszą klasyczną skrzynię automatyczną zamontowano w amerykańskim Oldsmobile Custom Cruiser z 1939 r. Automatyczna przekładnia bezstopniowa zadebiutowała w Holandii w 1958 r. (DAF), ale tego typu rozwiązanie zyskało większą popularność dopiero pod koniec lat osiemdziesiątych. Lata dziewięćdziesiąte to rosnąca popularność przekładni zautomatyzowanych.   

Rodzaje przekładni automatycznych

Fot: materiały prasowe
Fot: materiały prasowe

AUTOMATYCZNA STOPNIOWA AT (Automatic Transmission)
Kryje we wnętrzu zestawy przekładni satelitarnych, sprzęgła i hamulce taśmowe. Jest ciężka, skomplikowana i droga. Auta z klasycznymi automatami spalają sporo więcej paliwa niż samochody z tradycyjnymi skrzyniami manualnymi.

Fot: materiały prasowe
Fot: materiały prasowe

BEZSTOPNIOWA CVT (Continously Variable Transmission)
Działa w oparciu o zestaw dwóch kół pasowych o zmiennej średnicy obwodowej, na której pracuje pasek lub łańcuch wielopłytkowy. Moment obrotowy przenoszony jest w sposób ciągły.

Fot: materiały prasowe
Fot: materiały prasowe

ZAUTOMATYZOWANA AST (Automated Shift Transmission)
To tradycyjna skrzynia manualna z siłownikami i oprogramowaniem, pozwalającymi zmieniać biegi bez udziału kierowcy. Takie rozwiązanie jest tanie i daje możliwość zaoszczędzenia paliwa, bo skrzynia może zmieniać biegi w optymalnych momentach.

Fot: materiały prasowe
Fot: materiały prasowe

ZAUTOMATYZOWANA DWUSPRZĘGŁOWA DSG (Direct Shift Gearbox)
Najnowocześniejsza odmiana skrzyni zautomatyzowanej, która może przekazywać moment obrotowy bez przerwy. Służą temu dwa sprzęgła. Każde z nich obsługuje inny zestaw przełożeń. Elektronika na podstawie danych rozpoznaje intencje kierowcy.

Zdaniem eksperta - Marian Ligeza, specjalista ds. zakupu i sprzedaży samochodów
Kojarzenie automatycznej skrzyni biegów ze zwiększonym zużyciem paliwa to anachronizm. Współczesne „automaty” pozwalają nawet oszczędzać paliwo, co jest ich wielką zaletą obok poprawy komfortu jazdy i podwyższenia bezpieczeństwa (kierowca skupia się na drodze). Wciąż pozostaje jednak kwestia wyższej ceny, co nie wszyscy są w stanie zaakceptować. Jeśli jednak nabywcę stać na dopłatę to z pewnością warto, by sięgnął po wersję z automatyczną lub zautomatyzowaną skrzynią biegów. Nie dotyczy to tych, którzy sami lubią decydować o włączonym przełożeniu. Ale konstruktorzy „automatów” pomyśleli także o nich – większość automatycznych przekładni daje możliwość manualnej zmiany biegów w trybie sekwencyjnym.

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty