Autonomiczne Audi w teście długodystansowym

(ip)
Audi A7 piloted driving concept / Fot. Audi
Audi A7 piloted driving concept / Fot. Audi
Długodystansowy test Audi A7 piloted driving concept zakończył się planowo, po 560 milach (blisko 900 km) jazdy autostradą. Podczas przejazdu z Silicon Valley do Las Vegas na międzynarodowe targi CES 2015 (Consumer Electronics Show), dziennikarze zasiadający na miejscu kierowcy tego auta, mieli okazję na żywo doświadczyć wrażeń jakie niesie ze sobą autonomiczna jazda.
Audi A7 piloted driving concept / Fot. Audi
Audi A7 piloted driving concept / Fot. Audi

Przez dwa dni, przedstawiciele różnych mediów mieli okazję testowania poszczególnych funkcji pojazdu w różnych sytuacjach, na odcinku około 100 mil każdy. Łącznie pokonali ponad 560 mil, czyli ok. 900 km na publicznej autostradzie. Obok zawsze zasiadał doświadczony kierowca testowy Audi.

By rozpoznać poszczególne elementy otoczenia, testowany pojazd wykorzystuje zestaw czujników stosowanych w samochodach produkcji seryjnej lub czujników bardzo zbliżonych do nich technicznie i konstrukcyjnie. Czujniki radarowe long range adaptacyjnego tempomatu z automatyczną regulacją odległości między poruszającymi się pojazdami adaptive cruise control (ACC) oraz dwa czujniki radarowe mid range z przodu i z tyłu pojazdu, zapewniają „widoczność” 360 stopni. W pojedynczo obramowanej osłonie chłodnicy Singleframe i w dolnej części tylnego zderzaka zamontowano dwa skanery laserowe. Dostarczają one dodatkowych informacji, dotyczących obiektów ruchomych i nieruchomych dookoła pojazdu. Wtórne dane pochodzące z czujników umożliwiają bieżącą weryfikację informacji podczas autonomicznej jazdy. Cztery małe kamery z przodu i z tyłu penetrują najbliższe otoczenie samochodu. Szerokokątna kamera 3D o

Audi A7 piloted driving concept / Fot. Audi
Audi A7 piloted driving concept / Fot. Audi

wysokiej rozdzielczości, taka, jak będzie montowana seryjnie w nowym Audi Q7, monitoruje ruch przed pojazdem. Zastosowane tu rozwiązanie techniczne jest już prawie gotowe do wdrożenia do produkcji i uwzględnia również aspekty ekonomiczne ważne dla produkcji seryjnej nowego Audi Q7.

System, przy prędkościach od 0 do 70 mil na godzinę, czyli ponad 110 km/h, wydatnie odciąża kierowcę jadącego autostradą. Potrafi samodzielnie zmieniać pas ruchu oraz wyprzedzać. Ponadto Audi A7 piloted driving concept samoczynnie przyspiesza i hamuje. Przed zmianą pasa ruchu na lewy, lub jak jest dopuszczalne w USA na prawy, system dostosowuje prędkość naszego auta do prędkości pojazdów na sąsiednich pasach ruchu. Jeśli obliczenia wskazują, że odległość między pojazdami i czas na wykonanie manewru są wystarczające, samochód sam, szybko i precyzyjnie dokonuje zmiany pasa.

Jeszcze zanim system autonomicznej jazdy osiągnie swe pełne możliwości, odpowiednio wcześniej zaleca on kierowcy, by np. w ruchu miejskim ze względów bezpieczeństwa ponownie przejął kontrolę nad pojazdem. Towarzyszy temu cała gama sygnałów: kolorowe diody u podstawy przedniej szyby, wskaźniki w systemie informacji kierowcy i na specjalnym wyświetlaczu, Central Status Indicator (CSI) oraz sygnały akustyczne.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty