Autostrada A1 Gdańsk-Łódź gotowa przed Euro 2012?

Sebastian Dadaczyński
Fot. Grzegorz Mehring
Fot. Grzegorz Mehring
Niewykluczone, że jeszcze przed rozpoczęciem mistrzostw Europy w piłce nożnej w czerwcu 2012 roku, kierowcy będą mogli przejechać autostradą A1 z Gdańska do Łodzi. Na budowanym odcinku Toruń-Łódź wylano już asfalt.
Fot. Grzegorz Mehring
Fot. Grzegorz Mehring

Budowę tego odcinka A1 podzielono na dwa etapy. Za pierwsze 64 km z Czerniewic (okolice Torunia) do Kowala (w pobliżu Włocławka) odpowiada bydgoski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Jak informuje Tomasz Okoński, rzecznik tej placówki, prace idą zgodnie z planem.

**CZYTAJ TAKŻE

Monitoring na autostradzie A1Dodatkowe bariery ochronne na autostradzie A1

**

- W zależności od miejsca trwają różne roboty, m.in. prace ziemne przy budowie obiektów mostowych czy kładzeniu asfaltu. W niektórych miejscach pierwsze warstwy nawierzchni już są - mówi Tomasz Okoński.

Budowa tego odcinka A1 ma trwać najdłużej do września przyszłego roku, ale przedstawiciele GDDKiA w Bydgoszczy nie wykluczają, że trasę uda się szybciej oddać do użytku. - Czy jeszcze przed Euro? Trudno powiedzieć. Dużo zależy tu od tego, jaka będzie zima - dodaje rzecznik.

Szybciej oddany zostanie za to drugi, 80-km odcinek A1 z Kowala do Strykowa koło Łodzi, gdzie A1 połączy się z autostradą A2, biegnącą z Łodzi do Warszawy. Ten odcinek A2 ma być przejezdny przed Euro 2012, a w pełni gotowy jesienią przyszłego roku.

- U nas również prace idą zgodnie z planem - zapewnia Maciej Zalewski, rzecznik łódzkiego oddziału GDDKiA, pilotującej budowę odcinka A1 z Kowala do Strykowa. - Inwestycja jest o tyle trudniejsza, że trasa przebiega przez obszary chronione objęte programem Natura 2000, a więc musimy uwzględniać sprawy środowiskowe. W tym celu budujemy między innymi dużą estakadę przez rzekę Bzurę w okolicach miejscowości Młogoszyn. Liczyć będzie ona 1700 metrów, a kosztuje 200 mln zł. Na tym odcinku w niektórych miejscach także pojawił się asfalt. Ten fragment A1 ma zostać oddany do użytku pod koniec kwietnia przyszłego roku.

Dodajmy, że cały 144-km odcinek z Torunia do Łodzi pochłonie ponad 4 mld zł i będzie liczył dziewięć węzłów; Toruń Południe, Ciechocinek, Włocławek Północ, Włocławek, Kowal, Kutno Północ, Kutno Wschód, Piątek, Łódź Północ.

Dzięki budowie tego 144-km odcinka kierowcy, w tym mieszkańcy Pomorza, będą już mogli przejechać z Gdańska do Łodzi (152-km fragment A1 z Gdańska do Torunia jest w użytkowaniu). Łącznie daje to 296 km nowoczesnej trasy.

Na autostradzie kierowcy mogą jechać maksymalnie 140 kilometrów na godzinę. A zatem, jeśli posiadacz auta utrzyma taką prędkość na całym odcinku - bez zatrzymania w miejscu obsługi podróżnych - pokonanie 296 km z Gdańska do Łodzi zajmie mu zaledwie 127 minut, czyli nieco ponad dwie godziny. To czasowa rewolucja, biorąc pod uwagę fakt, że teraz jazda sąsiednią drogą krajową nr 91 (dawną "jedynką") zajmuje aż pięć godzin.

W 2007 r. oddano pierwszy, 25-km odcinek z Rusocina (Pruszcz Gdański) do Swarożyna (Tczew), w 2008 r. - 65-km fragment ze Swarożyna do Nowych Marzów (Grudziądz), a w tym roku otwarto 62 km trasy z Nowych Marzów do Czerniewic koło Torunia.

Źródło: Dziennik Bałtycki

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty