Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Autostrada A1 z Pyrzowic do Częstochowy: Coraz bliżej do budowy

Janusz Strzelczyk
Fot. Arc
Fot. Arc
Autostrada A1 z Pyrzowic do Częstochowy: Wojewoda śląski wszczął postępowanie administracyjne w sprawie wydania zezwolenia na budowę odcinka autostrady A1 z Pyrzowic do Częstochowy. Chodzi o odcinek o długości 42,8 km z węzłami Zawodzie, Rząsawa i Blachownia.
Fot. Arc
Fot. Arc

Autostrada A1 z Pyrzowic do Częstochowy: - Pozwolenie jest wydawane inwestorowi, w tym przypadku jest nim Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad - informuje Bożena Goldamer-Kupała, zastępca dyrektora wydziału infrastruktury Śląskiego Urzędu Wojewódzkiego. - Myślę, że na pierwszy odcinek, między węzłami, pozwolenie zostanie wydane jescze w w lipcu.

Pozwolenie na budowę to kolejny krok na drodze do budowy brakującego odcinka autostrady A 1.

GDDKiA ogłosiła przetargi na te inwestycje.

Wnioski o dopuszczenie do przetargów złożyło kilkadziesiąt firm. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podzieliła postępowanie przetargowe na dwa etapy. W pierwszym firmy muszą się wykazać doświadczeniem i zapleczem

W drugim etapie oceniana będzie oferowana cena (za to można uzyskać 90 proc. punktów) i okres gwarancji (10 proc.). Ten odcinek autostrady A 1, wraz z obwodnicą Częstochowy, będzie kosztował prawie 3,5 miliarda złotych. Pieniądze wyłoży Krajowy Fundusz Drogowy. Droga ma być gotowa w 2017 roku.

Odcinek, Rząsawa pod Częstochową - Pyrzowice połączy gotowe już fragmenty autostrady A1 w woj. łódzkim i dalsze odcinki na północy kraju, z południową granicą państwa, z miastami aglomeracji śląskiej i z lotniskiem w Pyrzowicach. Budowa poszczególnych odcinków potrwa od 30 do 33 miesięcy.

Dla Częstochowy bardzo ważne jest, czy obwodnica miasta będzie bezpłatna.

- Zależy nam, żeby obwodnica powstała jak najszybciej i była bezpłatna. Tylko wtedy ciężki transport będzie omijał nasze miasto - zauważa prezydent Częstochowy Krzysztof Matyjaszczyk.

Jedynie bezpłatna obwodnica pozwoli na wyprowadzenie ruchu tranzytowego ciężarówek z miasta. Teraz ruch ten odbywa się aleją Wojska Polskiego, która jest częścią trasy DK1.

O bezpłatną obwodnicę upomina się stowarzyszenie Częstochowa 2020, które zebrało ponad 30 tys. podpisów w tej sprawie.

W ministerstwie transportu, jeszcze przed przyjściem Elżbiety Bieńkowskiej, obowiązywała opcja budowy płatnych obwodnic. Częstochowianie liczą, że pani minister wyda w tej sprawie nowe dyspozycje.

Tymczasem samorządowcy z Częstochowy i gmin ościennych oraz z Radomska i Piotrkowa Trybunalskiego chcą, aby 70-kilometrowy odcinek trasy DK1 nie został przebudowany na płatną autostradę A1 (a takie są plany), ale na bezpłatną drogę ekspresową.

W ubiegłym tygodniu, w środę, samorządowcy pojechali w tej sprawie do Ministerstwa Infrastruktury i Transportu, gdzie się spotkali z wiceministrem Zbigniewem Rynasiewiczem.

- Przedstawiliśmy ministrowi Rynasiewiczowi pakiet dokumentów, w tym stanowisko 17 samorządów sąsiadujących z DK-1 , uchwały rad gmin i powiatów oraz nasze postulaty dotyczące przebudowy "jedynki" - mówi starosta częstochowski Andzrej Kwapisz.

Samorządowcy alarmują, że zrobienie z tego docinka DK 1 autostrady nie przewiduje wcześniejszej przebudowy i rozbudowy, o obwodnice alternatywnej DK-91 (tzw. dawna trasa warszawska), nie uwzględnia węzła autostradowego w gminie Kruszyna i w Jeżowie.
                                    

                                                                                                    Źródło: Dziennik Zachodni

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Droga księżycowa w Gdyni, czyli Marszewska Góra

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty