Badania motocykla

Tadeusz Suchomski
Właściciel każdego pojazdu zobowiązany jest do przeprowadzania badań technicznych. Dotyczy to również motocyklistów

.

 

Sprawdzając motocykl diagnosta zaczyna od jego identyfikacji. Odczytuje numer silnika i ramy, a następnie porównuje z wpisami do dowodu rejestracyjnego. Jeżeli nie zgadzają się dane, zobowiązany jest do zatrzymania dowodu i przekazania go do Wydziału Komunikacji.

 

Na badanie techniczne może przyjechać każdy, nie tylko właściciel pojazdu. Diagnosta nie sprawdza też obowiązkowego ubezpieczenia OC. Sprawdzany jest natomiast stan tablicy rejestracyjnej i zgodność numeru z posiadanym dokumentem.

 

Podczas badania kontroli podlegają luzy na łożyskach główki ramy, kół i wahacza, napięcie i stan łańcucha napędowego lub pasa zębatego.

 

Na ścieżce diagnostycznej sprawdzana jest linia motocykla co pozwala stwierdzić np. skrzywienie ramy. Następnie badany jest przedni amortyzator na tzw. dobicie i odbicie. Po wjechaniu przednim kołem na rolki badana jest skuteczność hamulców. Taka samą czynność powtarzamy z tylnym kołem. Następnie badana jest czystość spalin oraz mierzony poziom hałasu.

 

Pojazdy dwumiejscowe muszą mieć trwale zamontowane podnóżki dla pasażera. Ostatnim elementem badania jest sprawdzenie działania i ustawienia świateł. Przedni reflektor badany przez przyrząd laserowy. Kierunkowskazy oraz światła stop sprawdzane są wzrokowo.

Światła stop oraz kierunkowskazy muszą mieć wszystkie motocykle wyprodukowane po 1980 roku.

 

Badanie techniczne skutera nie różni się od badania technicznego motocykla. Diagnosta większą uwagę zwraca na tylny wahacz tylnego koła, który jest zintegrowany z jednostką napędową.

 

Wybierając się do stacji nie zapomnijmy zadbać o czystość naszych pojazdów.

 

Witold Szyfter, Stacja Kontroli Pojazdów w Plewiskach

 

W naszej stacji oprócz normalnej diagnozy prowadzimy również badania techniczne dopuszczające do ruchu tzw. "samy". Czyli samochody, motocykle oraz trajki własnej konstrukcji. Prowadzimy także przeglądy aut zabytkowych.

 

Te osoby, które po raz pierwszy rejestrują takie pojazdy muszą mięć rachunek na silnik lub świadectwo pochodzenia (umowa kupna). Projekt i rysunki techniczne na której podstawie została wykonana rama oraz oświadczenie, że wszystkie elementy zamontowane w pojeździe są własnością właściciela.

od 7 lat
Wideo

Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty