Utknąłeś w korku na autostradzie i zastanawiasz się, jak ominąć wąskie gardło? Dziś musisz radzić sobie sam. Po Euro 2012 drogowcy ostrzegą cię o kłopotach i podpowiedzą trasę objazdu
.
Wszystko za sprawą centrum zarządzania ruchem, które powstanie w Zabrzu-Kończycach. Trafiać tam będą informacje o warunkach jazdy na autostradzie A1 z Pyrzowic do Gorzyczek i odcinku A4 od Górnego Śląska po Ukrainę.
Dane przesyłać będą rozmieszczone wzdłuż drogi kamery, czujniki natężenia ruchu, stacje meteo i patrole Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Po ich obróbce komunikaty dla kierowców trafią na specjalne, elektroniczne tablice, do systemów obsługujących samochodowe GPS-y oraz mediów.
- Od tego nie ma odwrotu. By poprawić bezpieczeństwo i komfort jazdy, musimy wdrażać inteligentne systemy zarządzania ruchem - podkreśla Marcin Hadaj, rzecznik GDDKiA.
Aby system był skuteczny, musi dać kierowcom konkretne wskazówki, a w monitorowanym odcinku trasy nie może być luk. I tu jest problem. Dopóki np. Drogowa Trasa Średnicowa nie zostanie doprowadzona do Gliwic, jedyną alternatywą dla kierowców jadących stamtąd autostradą do Katowic będzie przebijanie się przez zatłoczone ulice śląskiej aglomeracji.
Z kolei na wschód od Katowic rozpoczyna się koncesyjny odcinek autostrady, a drogowcy jeszcze nie rozmawiali ze Stalexportem Autostradą Małopolską na temat włączenia tego odcinka A4 do systemu. Rafał Czachowski, rzecznik spółki, zapewniał, że interes koncesjonariusza nie musi rozmijać się z interesem kierowców i SAM nie zablokuje napływu danych do systemu.
**Zobacz także:
Zmiany w przepisach zatwierdzoneBenzyna może kosztować ponad 5 zł**
Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?