Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Bezpieczeństwo ponad wszystko

Maciej Pobocha
Fot. Maciej Pobocha
Fot. Maciej Pobocha
Volvo XC60 samo przewiduje, czy może dojść do wypadku i robi wszystko, aby mu zapobiec
.
Fot. Maciej Pobocha
Fot. Maciej Pobocha

Tak jak samochody japońskie słyną z niezawodności, a włoskie z urody, tak Volvo kojarzy się z bezpieczeństwem. Szwedzi zrobili z niego chwyt marketingowy, słusznie wychodząc z założenia, że nikt nie chce się bać o swoje zdrowie i życie podczas jazdy samochodem. W tym, duchu stworzony został model XC60.

SUV może być wyposażony w cały zestaw układów pomagających kierowcy uniknąć lub ograniczyć skutki kolizji. W momencie pojawienia się ryzyka, że samochód najedzie na pojazd znajdujący się przed nim, a kierowca nie reaguje, system rozpoczyna automatyczne hamowanie, informując jednocześnie prowadzącego dźwiękiem i mrugającym światełkiem o prawdopodobieństwie stłuczki.

Jeżeli kierowca zacznie gwałtownie hamować, światła stop zaczynają migać, po czym włączają się światła awaryjne, ostrzegając w ten sposób innych użytkowników drogi o niebezpiecznej sytuacji.

**
CZYTAJ TAKŻE:

BMW X3 - wrażenia z jazdyMniejszy SUV Audi - Q5

**

Gdy samochód w sposób niezamierzony przekracza wytyczony pas ruchu, np. bez użycia kierunkowskazów, kierowca jest o tym informowany. Układ (kosztujący 2 720 zł) zapobiega wypadkom, w których bierze udział jeden samochód, lub w których dochodzi do zderzenia czołowego będącego skutkiem chwilowej dekoncentracji.

Ponadto system monitoru-jący martwe pola widoczności (2 270 zł) ostrzega kierowcę o zbliżającym się z tyłu pojeździe włączając lampkę umieszczoną w odpowiednim słupku drzwi przednich.

Kiedy już dochodzi do kolizji, zaczyna działać układ przygotowujący pasy bezpieczeństwa i poduszki powietrzne, dopasowując ich działanie do przewidywanej siły uderzenia. Dodatkowo w przypadku uderzenia w tył pojazdu oparcie przedniego fotela odchyla się do tyłu, zmniejszając tym samym siły działające na ciało pasażera. Zapobiega to urazom kręgów szyjnych.

Ciekawostką jest zintegrowany z tylnym siedzeniem fotelik dziecięcy, który może być ustawiony na dwóch różnych wysokościach. Niższe jest przeznaczone dla dzieci mierzących od 115 do 140 cm i ważących od 22 do 36 kg, wyższe zaś dla pociech od 95 do 120 cm wzrostu i między 15 a 25 kg wagi. Bagażnik XC60 ma pojemność 480 l. Tylna kanapa jest dzielona w stosunku 40/20/40.

Materiały użyte do wykończenia wnętrza są wysokiej jakości. Przednie fotele są wygodne, a zarówno z przodu jak i z tyły jest sporo miejsca. Schowki wewnątrz kabiny są pojemne - w przednich drzwiach mieści się 1,5-litrowa butelka z napojem.

XC60 ma napęd na obie osie, rozdzielany automatycznie. Oznacza to, że kierowca nie może sam decydować, czy napęd trafia na przednie koła, czy na tył.

Fot. Maciej Pobocha
Fot. Maciej Pobocha

Opcjonalnie (6 110 zł) dostępne jest zawieszenie dostosowujące swoją twardość do aktualnych warunków jazdy. Do wyboru są przy tym trzy ustawienia: komfortowe, sportowe i wyczynowe, pozwalają kierowcy za pomocą przełącznika dobrać parametry pracy amortyzatorów.

Pod maską testowanego egzemplarza pracował wysokoprężny silnik 2,4 l w wersji D5. To najmocniejszy diesel, z jakim oferowany jest XC60. Ma moc 205 KM, a jego maksymalny moment obrotowy wynosi 420 Nm i jest dostępny w zakresie od 1500 do 3250 obr./min. Oznacza to, że sprawne przyspieszanie jest możliwe już przy niskich obrotach.

Współpracując z 6-biegową, automatyczną skrzynią biegów, silnik rozpędza SUV-a od 0 do 100 km/h w czasie 8,9 sekundy i pozwala na jazdę z prędkością 205 km/h. Zmiana przełożeń odbywa się bez szarpnięć i dość szybko. Jedyne opóźnienie odczuwalne jest przy szybkim ruszaniu.

Zużycie paliwa w trasie podczas naszego testu wyniosło 7,7 l/100 km, a w mieście 11,4 l/100 km. To odpowiednio o 1,6 i 1,3 l więcej niż podaje producent w danych fabrycznych.

Ceny Volvo XC60 D5 ze skrzynią automatyczną zaczynają się od 158 300 zł.

**więcej zdjęć Volvo XC60 w

naszej galerii

**

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty