Bezpieczeństwo dzieci w samochodzie

Porady / Bezpieczeństwo

Autor: Grzegorz Wojtyrowski

Liczba odwiedzin: 61438

Nawet najlepszy i najbardziej przewidujący kierowca nie ma wpływu na to, co robią inni użytkownicy dróg. W kolizjach, do których dochodzi na polskich drogach, co czwarta ofiara jest dzieckiem. Istotne jest zapewnienie dzieciom podróżującym samochodem maksimum bezpieczeństwa.

Nawet najlepszy i najbardziej przewidujący kierowca nie ma wpływu na to, co robią inni użytkownicy dróg. W kolizjach, do których dochodzi na polskich drogach, co czwarta ofiara jest dzieckiem. Istotne jest zapewnienie dzieciom podróżującym samochodem maksimum bezpieczeństwa.

 

fot. archiwum Przepisy obowiązujące w Europie nakładają obowiązek przewożenia dzieci w wieku do lat 12, których wzrost jest niższy od 150 cm w specjalnych, homologowanych urządzeniach, dostosowanych do wieku i masy dziecka. Stosowne regulacje prawne obowiązują w Polsce od 1 stycznia 1999 roku.

Przewożenie dzieci w nosidełkach czy fotelikach, które są trwale i pewnie zamontowane w pojeździe ma fundamentalne znaczenie, ponieważ podczas zderzeń na ciało młodego człowieka działają znaczne siły.

 

Warto wiedzieć, że zderzenie pojazdu jadącego z prędkością 50 km/h niesie ze sobą skutki porównywalne z upadkiem z wysokości 10 m. Pozostawienie dziecka bez stosownych do masy ciała zabezpieczeń, jest równoznaczne z upadkiem malca z trzeciego piętra. Dzieci nie mogą być przewożone na kolanach pasażerów. W przypadku zderzenia z innym pojazdem pasażer przewożący dziecko nie będzie w stanie utrzymać go nawet wtedy, gdy ma zapięte pasy. Bardzo niebezpieczne jest także przypinanie pasem dziecka siedzącego na kolanach pasażera.

 

Aby uniknąć dowolności w dziedzinie systemów bezpieczeństwa przewożonych dzieci, opracowano stosowne przepisy homologacyjne, którym poddawane są foteliki oraz inne urządzenia. Aktualnie obowiązuje norma ECE 44. Na atestowanych urządzeniach znajduje się znak „E” koloru pomarańczowego, symbol kraju, w którym urządzenie było homologowane oraz rok homologacji. Polski certyfikat bezpieczeństwa to litera „B” umieszczona wewnątrz odwróconego trójkąta, obok powinien znajdować się numer certyfikatu i rok jego nadania.

 

Podział fotelików

 

Zgodnie z międzynarodowymi uregulowaniami prawnymi urządzenia zabezpieczające dzieci przed skutkami kolizji dzielą się na pięć kategorii obejmujących masę ciała od 0 do 36 kg. Foteliki w tych grupach znacznie różnią się wymiarami, budową i spełnianymi funkcjami, ze względu na różnice w budowie anatomicznej dziecka.

 

fot. archiwum Kategorie 0 i 0+ obejmują dzieci o masie od 0 do 10 kg. Ponieważ do drugiego roku życia głowa dziecka jest stosunkowo duża, a szyja bardzo delikatna, dziecko podróżujące przodem do kierunku jazdy jest narażone na poważne uszkodzenia tych części ciała. Dla zmniejszenia skutków zderzeń zaleca się przewożenie dzieci tej kategorii wagowej tyłem do kierunku jazdy , w foteliku z obudową w formie muszli z niezależnymi pasami bezpieczeństwa. Wtedy kierowca widzi co robi dziecko, a maluch może spoglądać na mamę czy tatę.

 

 

 

 

fot. archiwum Do kategorii 1 kwalifikują się dzieci pomiędzy drugim a czwartym rokiem życia o masie ciała od 9 do 18 kg. W tym czasie miednica dziecka nie jest jeszcze całkowicie ukształtowana, co sprawia, że trzypunktowy pas bezpieczeństwa samochodu nie stanowi wystarczającego zabezpieczenia, a dziecko jest narażone na poważne obrażenia brzucha w razie zderzenia czołowego. Dlatego dla tej grupy dzieci zaleca się korzystanie z fotelików z niezależnymi, 5-punktowymi pasami z regulacją dopasowaną do wzrostu dziecka. Korzystnie jest, gdy fotelik ma regulację kąta nachylenia siedzenia i regulację wysokości bocznych zagłówków.

 

 

fot. archiwum Kategoria 2 obejmuje dzieci w wieku 4 –7 lat i masie 15 do 25 kg. Dla zapewnienia prawidłowego ułożenia miednicy, zaleca się stosowanie urządzeń współdziałających z trzypunktowymi pasami bezpieczeństwa, jakie zamontowano w samochodzie. Urządzenie takie ma kształt podwyższonej poduszki z oparciem, wyposażonej w prowadnicę do trzypunktowego pasa bezpieczeństwa. Pas powinien płasko przylegać do miednicy dziecka zachodząc na uda. Poduszka podwyższająca z regulowanym oparciem i prowadnicą pasa pozwala na ułożenie go w taki sposób, aby znajdował się jak najbliżej szyi, lecz nie zachodził na nią. W tej kategorii uzasadnione jest także stosowanie fotelika z podpórką.

 

Kategoria 3 obejmuje dzieci powyżej 7 roku o masie od 22 do 36 kg. W tym przypadku zaleca się stosowanie poduszki podwyższającej, wyposażonej w prowadnice pasów.

Gdy używa się poduszki bez oparcia, zagłówek znajdujący się w pojeździe musi być ustawiony stosownie do wzrostu dziecka. Górna krawędź zagłówka powinna znajdować się na wysokości wierzchołka głowy dziecka, nigdy poniżej poziomu oczu.

 

Zasady użytkowania

 

fot. archiwum Konstrukcja fotelików ogranicza skutki wypadków drogowych, dzięki przejmowaniu i ograniczaniu sił bezwładności działających na dziecko, do granic fizjologicznie dopuszczalnych. Fotelik powinien być miękki, aby dziecku było w nim wygodnie siedzieć, nawet podczas długiej podróży. Dla małych dzieci można dokupić akcesoria, które umilają podróż, takie jak poduszka dla noworodków czy daszek przeciwsłoneczny.

 

Jeśli nie chcemy montować fotelika na stałe, należy sprawdzić, czy mieści się w bagażniku, czy łatwo go włożyć i wyjąć z auta i czy nie jest zbyt ciężki. Gdy zamontujemy fotelik na jednym z boków tylnego siedzenia, powinniśmy sprawdzić, czy pas samochodowy obejmuje fotelik w wyznaczonych punktach oraz czy klamra pasów sprawnie się dopina.

 

fot. archiwum Poziom górnej szelki samochodowego pasa bezpieczeństwa należy dostosować do wieku i wzrostu dziecka. Zbyt luźno dopięty pas nie będzie spełniał wymagań bezpieczeństwa. Bezpieczniejsze są foteliki wyposażone we własne pasy bezpieczeństwa, które lepiej i skuteczniej przytrzymują dziecko.

Ponieważ dziecko rośnie, długość pasów powinna być regulowana. Regułą jest, że gdy dziecko podróżuje w foteliku musi być zapięte pasami.

Kiedy pojazd ma stale aktywną poduszkę powietrzną pasażera na przednim siedzeniu, nie należy tam montować fotelika.

 

Warto pamiętać, że wożąc dziecko w foteliku tylko zmniejszamy ryzyko odniesienia przez nie obrażeń, dlatego powinniśmy dostosować styl i prędkość jazdy do warunków panujących na drodze.

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Moto.Gratka.pl

Zobacz także

Komentarze

    • kasia (gość)
    • Treść ogółem fajna ale nie ma uogólnoionego podstawowego wyposażenia fotelika ale praca OK na ocenę 5-
    • zapnijpasy
    • PASY BEZPIECZEŃSTWA - http://zapnijpasy.eu
    • Karolawoz
    • Bardzo fajną akcję widziałam ostatnio na FB, zrobioną chyba przez liberty direct. Generalnie chodzi o bezpieczeństwo dzieci na drogach. To się nazywa Bezpieczny Mały Pasażer
    • bella
    • Liberty robi też akcję pt. Taksówka z fotelikiem. W tym roku foteliki dostali kierowcy z Lublina.
    • jaga (gość)
    • szukam specjalnych szelek bezpieczeństwa dla dziecka niepelnosprawnego,ma 7 lat i jest za duży do fotelików samoch. jezeli stosuję siedzisko i pas samoch. wychodzi z niego jak zabezpieczyć takie dziecko,dziecko jest autystyczne i nie slucha poleceń
    • bogdan (gość)
    • Zastanawia mnie jedno.Dlaczego podaje się maksymalną wagę dziecka 36 kg. A mianowicie chodzi mi o to jak zabezpieczyć dziecko 11 - letnie o wzroście 145 cm i wadze 48 kg jeżeli podstawki są do 36 kg, a dziecko na podstawce się ga dachu samochodu.Wymyślając przepisy prawodawca wziął jakąś średnią i na tej podstawie ustanowił przepis.
    • edyta (gość)
    • Te przepisy naprawdę są "chore" wiem że bezpieczeństwo to podstawa, ale mój syn ma 10 lat waży 45 kg i jak kupiłam podstawkę usiadł na niej raz i pękła na instrukcji pisze do 36 kg i do kogo zwrócić się z reklamacją? do producenta czy do prawodawcy który ustala przepis? Jak tłumaczyć się przed policją?
    • Raek (gość)
    • To jest chore mój syn ma 8 lat waży 40 kilo i ma 140 centymetrów
    • pablo (gość)
    • To nie jest chore głąby! Trzeba kupić fotel do 54 kg - są takie - proste? proste!
    • pablo (gość)
    • Pomijam, że nie widziałem jeszcze artykułu z taką ilością błędów...
    • pablo (gość)
    • Merytorycznych
    • pablo (gość)
    • Ale to stary artykuł, wtedy wiedza była na poziomie 0+, który jest do 13 kg :)
    • joule (gość)
    • wszystko co wiąże się z bezpieczeństwem jest ważne, ale jak zwykle przepisy są nieprecyzyjne i to policjant na drodze będzie je interpretował, no chyba że będziemy wozić ze sobą miarkę, wagę i legitymację szkolną. ostatnio miałem taką sytuację i tylko dlatego, że trafiłem na "normalnego" człowieka nie kazał mi udowadniać, że syn ma 8 lat, odpowiedni wzrost i wagę żeby mógł jechać na poduszce podwyższającej, strach pomyśleć co by było gdybym trafił na jego "gorszy" dzień.

Dodaj komentarz