Bezpieczna instalacja gazowa

(C)
Instalacja gazowa w aucie nie zwiększa zasadniczo zagrożenie dla kierowcy i pasażerów, pod warunkiem przestrzegania elementarnych zasad bezpieczeństwa.

Instalacja gazowa w samochodzie nie jest czynnikiem w istotny sposób zwiększającym zagrożenie dla kierowcy i pasażerów, pod warunkiem przestrzegania elementarnych zasad bezpieczeństwa.

Bezpieczna instalacja gazowa

 

Nie jest zatem uzasadniona rezygnacja z tego rodzaju paliwa ze względu na obawę przed wożeniem “butli gazowej" w pojeździe. Najważniejszym zaleceniem specjalistów jest - podobnie zresztą jak przy zasilaniu benzyną lub olejem napędowym - nie dokonywanie żadnych zmian lub przeróbek w układzie zasilania LPG.

 

Zbiornik paliwa gazowego, pospolicie zwany “butlą" nie okaże się w istocie żadną bombą, jeżeli w samym zbiorniku jak i jego wyposażeniu nie będziemy dokonywali żadnych przeróbek. Istotnym warunkiem bezpieczeństwa jest również tankowanie płynnego gazu nie więcej niż 80 proc. objętości zbiornika. 

Specjaliści z Instytutu Transportu Samochodowego zalecają, aby:

  • tankowanie LPG odbywało się na płaskiej, poziomej powierzchni, co zapewni właściwą pracę zaworu ograniczenia napełnienia,
  • przerwanie tankowania następowało bezpośrednio po zadziałaniu zaworu ograniczającego napełnianie zbiornika,
  • dbać o czystość wlewu LPG,
  • wszystkie operacje związane z tankowaniem wykonywał pracownik stacji paliwowej, używający rękawic oraz okularów ochronnych, a właściciel pojazdu w czasie tankowania zachowywał bezpieczny od niego dystans, gdyż strumień LPG, jaki przypadkowo może się wyrwać na bok, w razie zetknięcia się z ciałem człowieka powoduje odmrożenia,
  • na tankowanie zbiornika paliwa gazowego decydować się przy bezpiecznym poziomie paliwa LPG w fazie ciekłej, wynoszącym około 10% objętości zbiornika.

Nieszczelności

 

W praktyce najczęściej występującą usterką układu zasilania gazu propan-butan bywa nieszczelność tego układu. Aby użytkownik mógł szybko i łatwo wykryć tę usterkę, do gazu dodaje się tzw. nawaniacz o wyraźnym i nieprzyjemnym zapachu. Naturalna jest słaba woń, której źródłem jest przedział silnika, gdyż po jego zatrzymaniu wpływa jeszcze niewielka ilość LPG.

 

W razie wystąpienia intensywnego zapachu LPG należy zakręcić dwa zawory odcinające na zbiorniku paliwa gazowego. Sygnałem ostrzegawczym, którego nie wolno lekceważyć, powinna być woń gazu wyczuwalna obok samochodu, który znajduje się na otwartej przestrzeni bądź w pobliżu zbiornika paliwa gazowego. Wprawdzie sam zapach nie przesądza jeszcze wystąpienia nieszczelności, ale znamionuje konieczność szybkiej jej weryfikacji.

 

W zasadzie układ zasilania LPG powinien być całkowicie hermetyczny. Ale...

Na wszelki wypadek wprowadzane bywają dodatkowe środki ostrożności. Na przykład w niektórych krajach przepisy (czasem także regulaminy w naszych spółdzielniach mieszkaniowych) zabraniają pozostawiania samochodów z układem LPG w podziemnych garażach i parkingach. Trzeba pamiętać, iż LPG w przypadku nieszczelności instalacji spływa do najniżej położonych miejsc (np. w garażu do kanału) i tam zalega przez długi czas.

I tu ważna uwaga! Jeżeli w garażu z kanałem, obok stojącego samochodu z instalacją LPG, wyczujemy charakterystyczny zapach gazu, to na wszelki wypadek wypchnijmy nasze auto na zewnątrz i dopiero poza pomieszczeniem uruchamiamy silnik. Niezbędna będzie kontrola szczelności zbiornika i układu zasilania.

 

Inne zagrożenia

 

Każdy samochód, a więc także ten z silnikiem zasilanym gazem, może zostać uszkodzony w wypadku. I co wtedy? W razie kolizji najbardziej wrażliwymi elementami układu zasilania LPG są zawór tankowania i przewód łączący go z wielozaworem. W przypadku utraty szczelności połączeń tych części lub nawet ich zniszczenia, nastąpi zablokowanie wypływu gazu ze zbiornika przez zawór zwrotny, który stanowi część wielozaworu. Oznacza to jedynie wypływ niewielkiej ilości gazu z przewodu.

 

Większe zagrożenie może być następstwem uszkodzenia zbiornika paliwa gazowego. Zważywszy jednak na wytrzymałość (stalowe ścianki kilkumilimetrowej grubości) i kształt zbiornika znikoma jest szansa, aby coś takiego zdarzyło się w praktyce Ze względów bezpieczeństwa przepisy określają taki sposób zamocowania zbiornika, żeby praktycznie wykluczyć możliwość jego przemieszczenia się przy uderzeniu samochodu z przodu lub z tyłu, a także z boku.

 

I wreszcie zdarzenie bardzo rzadkie w praktyce, ale wykluczyć go nie można: pożar samochodu. Z reguły zaczyna się w komorze silnika, gdzie paliwa jest niewiele i rozprzestrzenia się powoli - jeśli w porę nie zostanie ugaszony - na całe auto. Oto uwagi specjalistów z Instytutu Transportu Samochodowego:

  • pożar samochodu jest możliwy do opanowania w jego początkowej fazie,
  • jeżeli samochód jest ogarnięty przez ogień, a płomienie powodują nagrzewanie się zbiorników benzyny i LPG, to nie należy podchodzić do samochodu, a także w miarę możliwości powstrzymać lub przynajmniej ostrzec inne osoby przed zbliżaniem się do strefy zagrożonej przez pożar i ewentualny wybuch.

Przy opracowaniu tego tekstu wykorzystana została książka pt. Układy zasilania gazem propan-butan (nakładem Wydawnictw Komunikacji i Łączności, II wydanie), której autorzy - Adam Majerczyk i Sławomir Taubert, pracownicy naukowi Instytutu Transportu Samochodowego są ekspertami w tej dziedzinie.

 

źródło: Instytut Transportu Samochodowego

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty