Biogaz paliwem przyszłości

(mk)
Perspektywa wyczerpania złóż ropy naftowej za ok. 30-40 lat oraz troska o stan środowiska naturalnego zmuszają naukowców do poszukiwania nowych źródeł zasilania pojazdów. Alternatywą dla paliw ropopochodnych jest biometan.

Fot. W. Gis, ITS
Fot. W. Gis, ITS

W 2006 roku osiągnięto szczyt wydobycia ropy naftowej. Uwzględniając światowy trend wzrostu zużycia paliw, oznacza to, że pozostała połowa złóż zostanie wyeksploatowana do ok. 2050 roku, szacują eksperci branży paliwowej. O tym, że to zła wiadomość przede wszystkim dla sektora transportowego, informują nas bezustannie wahania cen paliw na stacjach benzynowych. Większe zużycie ropy naftowej nie pozostaje także bez wpływu na kondycję środowiska naturalnego, dlatego w grudniu 2008 roku na szczycie Unii Europejskiej zobowiązano Kraje Wspólnoty do redukcji emisji CO2 o 20 proc. do 2020 roku.

Według ustaleń, do końca kolejnej dekady ma również wzrosnąć udział odnawialnych źródeł energii w bilansie energetycznym Polski o 15 proc., przy jednoczesnym zwiększeniu do 10 proc. udziałów zużycia biopaliw w transporcie.

Ekologia i biznes

Mając świadomość potrzeb stojących przed naszą cywilizacją oraz wymagań względem przyrody, naukowcy poszukują alternatyw dla obecnych rozwiązań, biorąc pod uwagę przede wszystkim czynnik ekonomiczny, który warunkuje opłacalność wprowadzenia na rynek i stosowania nowego źródła zasilania pojazdów. Właśnie z perspektywy kosztów budowy niezbędnej infrastruktury paliwowej zasilającej auta oraz adaptacji obecnie stosowanych silników spalinowych, interesującym rozwiązaniem wydaje się być biometan.

Pozyskiwany jako produkt procesów fermentacji osadów ściekowych, czy z wysypisk śmieci, jest pełnowartościowym paliwem otrzymywanym z biogazu, po jego oczyszczeniu i uszlachetnieniu, nadającym się do zastosowania w nowoczesnych silnikach spalinowych. Warto nadmienić, że biogaz może stanowić także źródło przychodów przedsiębiorstw gospodarki komunalnej, poprawiając ich bilans ekonomiczny.

Oprócz efektów bezpośrednio komercyjnych, zastosowanie biometanu jako paliwa silnikowego ma istotne zalety ekologiczne. Biogaz jest paliwem odnawialnym, przez co jego spalanie nie wpływa na globalne zwiększenie ilości dwutlenku węgla w atmosferze. W trosce o zmniejszenie zjawiska tzw. efektu cieplarnianego, powinien on być utylizowany lub gromadzony i wykorzystywany gospodarczo, gdyż jego potencjał cieplarniany jest 21 razy większy niż dwutlenku węgla, który jest uznawany za główne źródło wzrostu temperatury na Ziemi, przekonuje dr inż. Wojciech Gis z Instytutu Transportu Samochodowego.



Fot. W. Gis, ITS
Fot. W. Gis, ITS


Biogaz - same zalety

A jakie są zalety stosowania biogazu w silnikach spalinowych? Przede wszystkim silniki zasilane biometanem generują mniejszą emisję zanieczyszczeń szkodliwych dla zdrowia ludzi niż silniki zasilane olejem napędowym, bo metan spala się całkowicie, podkreśla dr inż. Andrzej Żółtowski z ITS. Ponadto, ma wyższą wartość opałową (55,5 MJ/kg), niż benzyna (43-45 MJ/kg), olej napędowy (43 MJ/kg) czy LPG (50,4 MJ/kg). Jednostki zasilane biometanem charakteryzują się również mniejszą emisją hałasu, spowodowaną łagodniejszym przebiegiem procesu spalania.

Część specjalistów jest zadania, że jego względnie duże zasoby oraz walory chemiczne sprawią, że biometan może stać się środkiem do poprawy czystości powietrza, szczególnie w zanieczyszczonych rejonach miast i na ulicach o dużym natężeniu ruchu drogowego.

Dr inż. Wojciech Gis zwraca uwagę na jeszcze jeden ważny aspekt, a mianowicie koszty. Przy obecnie słabo rozbudowanej infrastrukturze niezbędnej do popularyzacji tego paliwa, biometan wypada niekorzystnie w stosunku np. do pojazdów zasilanych olejem napędowym. Ale gdy w przyszłości na terenie Polski powstanie rozbudowana infrastruktura sieci, wówczas koszty jednostkowe z pewnością zmaleją, konkluduje.
Z pomocą przedsiębiorcom, którzy zechcą zainwestować w nową technologię spieszą władze.

W ramach programu "Innowacyjna Energetyka. Rolnictwo Energetyczne", realizowanego przez Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi oraz Ministerstwo Gospodarki, w Polsce ma powstać docelowo 2 tys. biogazowni rolniczych do 2020 roku. Jednym z kluczowych założeń ministerialnego programu jest osiągnięcie produkcji biogazu, nie mniejszej niż 2 mld m3 rocznie do końca przyszłej dekady, Mozę być on częściowo spożytkowany jako paliwo dla pojazdów.



Fot. W. Gis, ITS
Fot. W. Gis, ITS


Inni też nie czekają

Zalety biometanu dostrzegło już wiele europejskich państw, intensywnie wdrażając program zasilania tym gazem autobusów komunikacji miejskiej. Przykładem jest Oslo. Stolica Norwegii nie później niż do 2020 roku będzie miała środki komunikacji miejskiej w 100 proc. wolne od paliw kopalnych. Ten sam cel wyznaczyli sobie także Szwedzi. Tyle, że Sztokholm planuje osiągnąć go pięć lat później. W ślady państw skandynawskich zamierzają pójść pozostałe kraje bałtyckie, w tym Litwa, Łotwa, Estonia, Finlandia oraz Niemcy, gdzie działa ponad 600 biogazowni rolniczych. Krajem, który ma zamiar wdrożyć innowacyjną technologię zasilania biometanem silników autobusów jest także Polska. Jednak tak jak wszystkie nowe rozwiązania i technologie, także biometan potrzebuje czasu na popularyzację.


Fot. Wojciech Gis
Fot. Wojciech Gis

Dr inż. Wojciech Gis -

sekretarz naukowy ITS, kierownik projektu Baltic Biogas Bus, realizowanego przez ITS.
Europejski projekt BBB realizowany w Instytucie Transportu Samochodowego w Warszawie to znakomita szansa na promowanie ekologicznych rozwiązań dla sektora transportu drogowego. W pierwszej kolejności chcemy zainteresować władze miast oraz przedsiębiorstwa komunikacji miejskiej do zastosowania biometanu do napędu autobusów komunikacji miejskiej, bo tak zasilane pojazdy charakteryzują się relatywnie małą emisją zanieczyszczeń szkodliwych dla zdrowia ludzi. Z kolei niższa uciążliwość dla środowiska naturalnego zwiększa przewagę transportu miejskiego nad indywidualnym, w zatłoczonych miastach.
Bazując na doświadczeniach krajów, gdzie biometan jest popularnym źródłem zasilania silników spalinowych, możemy zaproponować podobne rozwiązania na rynku polskim.

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty