Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Bloodhound SSC pobije rekord prędkości?

(ip)
Gdy silnik ma moc 135 000 KM, a samochód jest w stanie przyspieszyć do ponad 1600 km/h, siły działające na każdy element pojazdu rozerwałyby zwykłe auto na strzępy. Naddźwiękowy Bloodhound SSC nie jest zwykłym autem, jest raczej rakietą na czterech kołach, która ma pobić obecny rekord prędkości na lądzie (1228 km/h), ustanowiony w 1997 roku.
Fot. Castrol
Fot. Castrol

W tym roku rekord ma zostać pobity, a w 2016 poprzeczka zostanie po raz kolejny podniesiona do niewiarygodnych 1000 mil/h, czyli 1609 km/h. Konieczna jest niezwykła wręcz wytrzymałość – zarówno „karoserii”, jak i ukrytych pod nią mechanizmów.

„Rekord prędkości, jaki mamy na celowniku, wymaga możliwie korzystnego stosunku mocy do masy. Samochód powinien być więc jak najlżejszy, ale musi przy tym poradzić sobie z maksymalnymi obciążeniami. Dlatego, projektując go, często korzystaliśmy z tytanu – metalu lekkiego, a przy tym wytrzymałego” – mówi Richard Noble, szef projektu Bloodhound, który nadzorował udaną próbę bicia rekordu w 1997 roku, a w 1983 sam ustanowił najlepszy wynik na lądzie.

Tytan został wykorzystany także w oleju. Castrol na podwójną próbę pobicia rekordu świata dostarczył wzmocniony tytanem Castrol EDGE Titanium FST™. „Nie ma przesady w określeniu, że nasz pojazd będzie miał ‘moc tytanu’ po to, by jego osiągi były jak najlepsze” – podsumował Noble.

Fot. Castrol
Fot. Castrol

„Projekt Bloodhound to połączenie długiego procesu przygotowań i pracy inżynierów z pragnieniem dokonania czegoś niezwykłego, przekroczenia granic kolejny raz” – mówi Andy Green, który zasiądzie za sterami pojazdu Bloodhound SSC. Green za kierownicą Thrusta SSC ustanowił w 1997 roku wciąż aktualny rekord prędkości na ziemi. „Każdy detal musi działać idealnie, za każdym razem, od pierwszej próby. Produkty, które potwierdziły swoją wysoką jakość w niezliczonych rajdach i wyścigach na całym świecie, dają nam taką pewność” – dodaje Green.

Próba bicia rekordu prędkości zostanie przeprowadzona jesienią 2015 roku, na specjalnie przygotowanym terenie o szerokości 1,1 km i długości 20 km na pustyni Hakskeen Pan w RPA, niedaleko granicy z Botswaną i Namibią.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Droga księżycowa w Gdyni, czyli Marszewska Góra

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty