Model E90 różni się od poprzednika przede wszystkim gabarytami. Jest sporo większy – dłuższy o 5 cm i szerszy o prawie 8 cm. Ma również nowocześniejsze rozwiązania, które podnoszą jego atrakcyjność, ale skutkują wyższymi kosztami utrzymania. W konstrukcji podwozia szeroko wykorzystano aluminium, tylną część płyty podłogowej wykonano z tworzywa sztucznego, silniki benzynowe po modernizacji mają bezpośredni wtrysk paliwa a napęd na cztery koła przenoszony jest przez sterowane elektronicznie sprzęgło.
Elektroniki w E90 jest znacznie więcej, zarówno tej wspomagającej kierowcę i podnoszącej bezpieczeństwo, jak i tej służącej komfortowi. Jedną z ważniejszych nowinek technicznych w wyposażeniu „trójki” piątej generacji stanowi system multimedialny iDrive powiązany z układem nawigacji satelitarnej. BMW E90 zapewnia wysoki zoziom komfortu i nienaganne prowadzenie. Nowoczesne i dynamiczne silniki o wysokiej kulturze pracy to kolejny mocny punkt auta. Ci którzy liczą na duży bagażnik mogą czuć się nieco zawiedzeni, bo kufer sedana ma tylko 460 l, a kombi 460/1385 l, ale wnętrzu z wolną przestrzenią nie ma problemu.
Przedział pasażerski jest wygodny i świetnie wyciszony. Można by sądzić, że BMW 3 E90 praktycznie nie ma wad, ale nie jest to prawdą. Słabą stroną tego modelu są wysokie koszty, ponoszone zarówno przy zakupie jak i potem, w trakcie użytkowania. Zwłaszcza w wersjach z silnikami sześciocylindrowymi.
Silniki
2005 – wejście na rynek z benzynowymi silnikami 2.0 129 KM (318i), 2.0 150 KM (320i), 3.0 218 KM (325i) i 3.0 258 KM (330i) oraz turbodieslami 2.0 122 KM (318d), 2.0 163 KM (320d) i 3.0 231 KM (330d).
2006 – benzynowe silniki 2.0 174 KM (320si) i 3.0 306 KM (335i), turbodiesle 3.0 197 KM (325d) oraz 3.0 286 KM (335d)
2008 – benzynowe silniki 1.6 122 KM (316i), 2.0 143 KM (318i), 2.0 170 KM (320i) oraz 3.0 272 KM (330i), turbodiesle 2.0 143 KM (318d) 2.0 177 KM (320d) i 3.0 245 KM (330d)
2009 – turbodiesel 2.0 115 KM (316d)
2010 – turbodiesel 2.0 184 KM (320d)
Kto chce utrzymać wydatki paliwowe i serwisowe na niewygórowanym poziomie, nie rezygnując z dobrej dynamiki, musi wybierać wersje benzynowe z najprostszymi silnikami czterocylindrowymi - 318i oraz 320i z tradycyjnym wtryskiem paliwa, a w przypadku turbodiesli wersje 318d i 320d. Sześciocylindrowce sporo palą i są bardziej kosztowne podczas wizyt w warsztacie. Największe wydatki wiążą się z serwisowaniem silników z bezpośrednim wtryskiem benzyny. Na dodatek są one wrażliwe na jakość paliwa, które może być przyczyną poważnych awarii.
Eksploatacja
Silniki benzynowe do 2007 r. nie są szczególnie kosztowne w utrzymaniu, ze względu na stosunkowo prostą konstrukcję. Po 2007 r. w gamie silników E90 pojawiły się benzynowce z bezpośrednim wtryskiem, droższe w serwisowaniu i bardziej awaryjne (problemy z wtryskiwaczami i pompami paliwa, awarie zintegrowanych cewek zapłonowych). Niektóre problemy są efektem jazdy na paliwie nieodpowiedniej jakości. Dlatego lepiej trzymać się renomowanych stacji paliw.
Turbodiesle mają awaryjny system kanałów dolotowych o zmiennej długości i mało trwałe dwumasowe koła zamachowe. Zapychające się filtry cząstek stałych prowadzą do rozrzedzania oleju silnikowego, co skutkuje w najlepszym razie zmniejszeniem trwałości silnika, a w najgorszym zniszczeniem jednostki napędowej. Wersja 320d ma wyjątkowo delikatną turbosprężarkę, a wersja z dwulitrowym turbodiselem o kodzie fabrycznym N47 wadliwy napęd rozrządu. Nie dość, że sam łańcuch ze względu na swoją jednorzędową konstrukcję jest zbyt delikatne, to jeszcze pracuje na wyjątkowo słabej prowadnicy i awaryjnym napinaczu.
Napęd rozrządu może wymagać wymiany już po kilkudziesięciu tysiącach kilometrów. Naprawa jest tym trudniejsza, że wymagane jest przy tym wyjęcie silnika, bo napęd rozrządu zamontowano od strony przegrody czołowej. Jakby tego było mało koło zębate napędzające łańcuch rozrządu (i drugi łańcuch obsługujący osprzęt silnika) zintegrowane jest z wałem korbowym. Kompletna naprawa napędu rozrządu wymaga zatem także wymiany wału korbowego, co skutkuje wydatkiem kilkunastu tysięcy złotych. W wersjach po modernizacji w 2008 r. koło zębate wciąż połączone jest stale z wałem. Poprawiono jedynie jego trwałość.
Problemy z łańcuchem rozrządu sygnalizowane są przez niepokojące dźwięki (brzęczenie, szorowanie, stuki). Nie wolno ich lekceważyć, bowiem luźny łańcuch może „przeskoczyć” na kołach zębatych albo ulec pęknięciu. W jednym i w drugim przypadku kompletnie zdemoluje silnik. Ryzykowny jest zakup wersji z automatem zestawionym z turbodieslem po przebiegu 100 000 km. To wtedy pojawia się często konieczność wizyty w warsztacie, a naprawy automatycznej przekładni są bardzo drogie.
W wersjach z napędem xDrive (4x4) trzeba się liczyć z szybkim zużyciem hamulców, które biorą udział w optymalnym rozdzielaniu napędu. Podwozie E90 bez większych problemów pokonuje bez większych napraw 100 000 km, w międzyczasie wymienia się zazwyczaj jedynie gumowe elementy zawieszeń. Wspomaganie układu kierowniczego trapione jest często wyciekami, awaryjny jest czujnik skrętu kierownicy.
Ważniejsze daty
1975 – I generacja (E21)
1982 – II generacja (E30)
1991 – III generacja (E36)
1998 – IV generacja (E46)
2005 – V generacja (E90), nadwozie sedan 4d i kombi 5d (Touring), odmiany z napędem 4x4 (xDrive – dodatkowa litera „x” w oznaczeniu wersji)
2006 – wersja Coupe
2007 – wersja Cabrio i sportowa wersja M3
2008 – modernizacja modelu (nowe zderzaki, reflektory, pokrywa silnika, pokrywa bagażnika, nowa gama silników), nowa generacja napędu xDrive
2011 – VI generacja (F30)
2012 – zakończenie produkcji wersji Touring V generacji
2013 – zakończenie produkcji wersji Cabrio V generacji
Zalety
- znakomite prowadzenie
- wysoki poziom bezpieczeństwa
- bardzo dobry komfort jazdy
- przestronne wnętrze
- szeroka gama dynamicznych silników
Wady
- wysoka cena
- wysokie koszty utrzymania
- skromny bagażnik
Wybrane dane techniczne
Wersja silnikowa | Poj skok (cm3) | Moc maks (KM/ | Maks moment obr (Nm/ | Prędkość maks | Przyśp 0-100 | Średnie Zużycie paliwa |
Silniki benzy- | | | | | | |
1.6 (316i) | 1597 | 122/6000 | 160/4250 | 210 | 10,8 | 5,9 |
2.0 (318i) | 1995 | 129/5700 | 180/3250 | 208 | 10,0 | 7,3 |
2.0 (318i) | 1995 | 136/6000 | 190/4250 | 210 | 9,3 | 6,3 |
2.0 (318i) | 1995 | 143/6000 | 190/4250 | 210 | 9,1 | 5,9 |
2.0 (320i) | 1995 | 150/6200 | 200/3600 | 220 | 9,0 | 7,4 |
2.0 (320i) | 1995 | 163/6700 | 210/4250 | 225 | 8,3 | 6,4 |
2.0 (320i) | 1995 | 170/6700 | 210/4250 | 228 | 8,2 | 6,1 |
2.0 (320si) | 1997 | 174/7000 | 200/4250 | 225 | 8,7 | b.d. |
2.5 (323i) | 2497 | 177/5800 | 230/3500-5000 | 229 | 7,9 | 8,4 |
2.5 (323i) | 2497 | 191/5900 | 230/3250-5000 | 233 | 7,8 | 8,4 |
2.5 (323i) | 2497 | 203/6000 | 244/4000 | 210 | 7,4 | b.d. |
2.5 (325i) | 2497 | 218/5800 | 250/2750-4250 | 245 | 7,0 | 8,4 |
3.0 (325i) | 2996 | 211/6100 | 270/2400 | 248 | 6,8 | 7,2 |
3.0 (330i) | 2996 | 258/6600 | 300/2500-4000 | 250 | 6,1 | 8,7 |
3.0 (330i) | 2996 | 272/6700 | 320/2750-3000 | 250 | 6,1 | 7,2 |
3.0 (335i) | 2979 | 306/5800 | 400/1300-5000 | 250 | 5,6 | 9,6 |
4.0 (M3) | 3999 | 420/8300 | 400/3900 | 250 | 4,9 | 12,4 |
Silniki Wysoko- | | | | | | |
2.0 (316d) | 1995 | 115/4000 | 260/1750-2500 | 202 | 10,9 | 4,5 |
2.0 (318d) | 1995 | 122/4000 | 280/1750-2000 | 206 | 10,6 | 5,3 |
2.0 (318d) | 1995 | 136/4000 | 300/1750 | 210 | 9,5 | 4,7 |
2.0 (318d) | 1995 | 143/4000 | 300/1750-2000 | 210 | 9,3 | 4,7 |
2.0 (318d) | 1995 | 150/4000 | 320/1750-2000 | 210 | 9,1 | 4,5 |
2.0 (320d) | 1995 | 163/4000 | 340/2000 | 225 | 8,4 | 5,7 |
2.0 (320d ED) | 1995 | 163/4000 | 380/1900-2750 | 228 | 8,0 | 4,1 |
2.0 (320d) | 1995 | 177/4000 | 350/1750-3000 | 230 | 7,9 | 4,8 |
2.0 (320d) | 1995 | 184/4000 | 380/1900-2500 | 235 | 7,5 | 4,7 |
3.0 (325d) | 2993 | 197/3750 | 400/1300-3250 | 235 | 7,8 | 6,4 |
3.0 (325d) | 2993 | 204/3750 | 430/1750 | 242 | 7,0 | 5,7 |
3.0 (330d) | 2993 | 231/4000 | 500/1750-3000 | 250 | 6,7 | 6,5 |
3.0 (330d) | 2993 | 245/4000 | 520/1750-3000 | 250 | 6,1 | 5,7 |
3.0 (335d) | 2993 | 286/4400 | 580/1750-2250 | 250 | 6,2 | 7,5 |
Orientacyjne ceny w tys. zł
Rocznik/ | 2005 | 2006 | 2007 | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 |
316i | | | | 32,5 | 37,5 | 44,0 | 51,0 |
318i 129 | 22,0 | 25,0 | 28,5 | | | | |
318i 143 | | | 31,5 | 35,5 | 41,0 | 47,5 | 55,0 |
320i 150 | 24,5 | 27,5 | 32,0 | | | | |
320i 170 | | | 33,5 | 38,5 | 44,0 | 51,0 | 59,0 |
325i | 32,0 | 36,0 | 41,0 | 47,5 | 56,0 | 65,0 | 75,5 |
330i 258 | 33,0 | 37,0 | 42,0 | | | | |
330i 272 | | | 45,5 | 52,0 | 61,0 | 71,0 | 82,5 |
335i | | 43,0 | 48,5 | 56,5 | 65,5 | 76,0 | 88,5 |
316d | | | | | | 45,5 | 53,5 |
318d 122 | 22,5 | 25,5 | 28,5 | | | | |
318d 143 | | | 31,0 | 35,5 | 41,5 | 48,5 | 56,0 |
320d 150 | 24,5 | 27,5 | 31,5 | | | | |
320d 163 | 25,0 | 28,0 | 32,0 | | | | |
320d 177 | | | 32,5 | 38,0 | 44,0 | 51,5 | |
320d 184 | | | | | | 53,0 | 62,0 |
325d 197 | | 34,5 | 38,5 | 44,5 | 51,5 | 61,0 | |
325d 204 | | | | | | 62,0 | 72,5 |
330d 231 | 32,0 | 36,0 | 40,5 | 46,5 | | | |
330d 245 | | | | 50,5 | 58,5 | 68,5 | 80,5 |
335d | | 40,5 | 46,0 | 52,5 | 61,5 | 71,5 | 84,0 |
Podsumowanie
BMW 3 piątej generacji ujmuje znakomitym prowadzeniem, komfortem jazdy, świetnym wykończeniem wnętrza, wyposażeniem oraz imponującą gamą silników. Właścicielowi gwarantuje wysoki prestiż i małą utratę wartości przy odsprzedaży. To wszystko jednak wymaga sporo wydatków. Wysokie są ceny modelu na rynku wtórnym i koszty utrzymania. Zwłaszcza te, związane z obsługą, której w żadnym wypadku nie można zaniedbać. Jeśli nabywca jest na to przygotowany finansowo, to zakup E90 z pewnością przyniesie mu wiele satysfakcji.
Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?