Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Używane BMW 3 E90 (2005 – 2013)

Dariusz Dobosz
BMW E91 2005 - 2007 / Fot. BMW
BMW E91 2005 - 2007 / Fot. BMW
Z zewnątrz BMW 3 piątej generacji nie wyróżnia się niczym szczególnym, ale jego skromne nadwozie kryje wiele miłych niespodzianek.
BMW E90 2005 - 2007 / Fot. BMW
BMW E90 2005 - 2007 / Fot. BMW

Model E90 różni się od poprzednika przede wszystkim gabarytami. Jest sporo większy – dłuższy o 5 cm i szerszy o prawie 8 cm. Ma również nowocześniejsze rozwiązania, które podnoszą jego atrakcyjność, ale skutkują wyższymi kosztami utrzymania. W konstrukcji podwozia szeroko wykorzystano aluminium, tylną część płyty podłogowej wykonano z tworzywa sztucznego, silniki benzynowe po modernizacji mają bezpośredni wtrysk paliwa a napęd na cztery koła przenoszony jest przez sterowane elektronicznie sprzęgło.

Elektroniki w E90 jest znacznie więcej, zarówno tej wspomagającej kierowcę i podnoszącej bezpieczeństwo, jak i tej służącej komfortowi. Jedną z ważniejszych nowinek technicznych w wyposażeniu „trójki” piątej generacji stanowi system multimedialny iDrive powiązany z układem nawigacji satelitarnej. BMW E90 zapewnia wysoki zoziom komfortu i nienaganne prowadzenie. Nowoczesne i dynamiczne silniki o wysokiej kulturze pracy to kolejny mocny punkt auta. Ci którzy liczą na duży bagażnik mogą czuć się nieco zawiedzeni, bo kufer sedana ma tylko 460 l, a kombi 460/1385 l, ale wnętrzu z wolną przestrzenią nie ma problemu.

Przedział pasażerski jest wygodny i świetnie wyciszony. Można by sądzić, że BMW 3 E90 praktycznie nie ma wad, ale nie jest to prawdą. Słabą stroną tego modelu są wysokie koszty, ponoszone zarówno przy zakupie jak i potem, w trakcie użytkowania. Zwłaszcza w wersjach z silnikami sześciocylindrowymi.

Silniki

2005 – wejście na rynek z benzynowymi silnikami 2.0 129 KM (318i), 2.0 150 KM (320i), 3.0 218 KM (325i) i 3.0 258 KM (330i) oraz turbodieslami 2.0 122 KM (318d), 2.0 163 KM (320d) i 3.0 231 KM (330d).
2006 – benzynowe silniki 2.0 174 KM (320si) i 3.0 306 KM (335i), turbodiesle 3.0 197 KM (325d) oraz 3.0 286 KM (335d)
2008 – benzynowe silniki 1.6 122 KM (316i), 2.0 143 KM (318i), 2.0 170 KM (320i) oraz 3.0 272 KM (330i), turbodiesle 2.0 143 KM (318d) 2.0 177 KM (320d) i 3.0 245 KM (330d)
2009 – turbodiesel 2.0 115 KM (316d)
2010 – turbodiesel 2.0 184 KM (320d)

BMW E90 2005 - 2007 / Fot. BMW
BMW E90 2005 - 2007 / Fot. BMW

Kto chce utrzymać wydatki paliwowe i serwisowe na niewygórowanym poziomie, nie rezygnując z dobrej dynamiki, musi wybierać wersje benzynowe z najprostszymi silnikami czterocylindrowymi - 318i oraz 320i z tradycyjnym wtryskiem paliwa, a w przypadku turbodiesli wersje 318d i 320d. Sześciocylindrowce sporo palą i są bardziej kosztowne podczas wizyt w warsztacie. Największe wydatki wiążą się z serwisowaniem silników z bezpośrednim wtryskiem benzyny. Na dodatek są one wrażliwe na jakość paliwa, które może być przyczyną poważnych awarii.

Eksploatacja

Silniki benzynowe do 2007 r. nie są szczególnie kosztowne w utrzymaniu, ze względu na stosunkowo prostą konstrukcję. Po 2007 r. w gamie silników E90 pojawiły się benzynowce z bezpośrednim wtryskiem, droższe w serwisowaniu i bardziej awaryjne (problemy z wtryskiwaczami i pompami paliwa, awarie zintegrowanych cewek zapłonowych). Niektóre problemy są efektem jazdy na paliwie nieodpowiedniej jakości. Dlatego lepiej trzymać się renomowanych stacji paliw.

Turbodiesle mają awaryjny system kanałów dolotowych o zmiennej długości i mało trwałe dwumasowe koła zamachowe. Zapychające się filtry cząstek stałych prowadzą do rozrzedzania oleju silnikowego, co skutkuje w najlepszym razie zmniejszeniem trwałości silnika, a w najgorszym zniszczeniem jednostki napędowej. Wersja 320d ma wyjątkowo delikatną turbosprężarkę, a wersja z dwulitrowym turbodiselem o kodzie fabrycznym N47 wadliwy napęd rozrządu. Nie dość, że sam łańcuch ze względu na swoją jednorzędową konstrukcję jest zbyt delikatne, to jeszcze pracuje na wyjątkowo słabej prowadnicy i awaryjnym napinaczu.

BMW M3 2007 / Fot. BMW
BMW M3 2007 / Fot. BMW

Napęd rozrządu może wymagać wymiany już po kilkudziesięciu tysiącach kilometrów. Naprawa jest tym trudniejsza, że wymagane jest przy tym wyjęcie silnika, bo napęd rozrządu zamontowano od strony przegrody czołowej. Jakby tego było mało koło zębate napędzające łańcuch rozrządu (i drugi łańcuch obsługujący osprzęt silnika) zintegrowane jest z wałem korbowym. Kompletna naprawa napędu rozrządu wymaga zatem także wymiany wału korbowego, co skutkuje wydatkiem kilkunastu tysięcy złotych. W wersjach po modernizacji w 2008 r. koło zębate wciąż połączone jest stale z wałem. Poprawiono jedynie jego trwałość.

Problemy z łańcuchem rozrządu sygnalizowane są przez niepokojące dźwięki (brzęczenie, szorowanie, stuki). Nie wolno ich lekceważyć, bowiem luźny łańcuch może „przeskoczyć” na kołach zębatych albo ulec pęknięciu. W jednym i w drugim przypadku kompletnie zdemoluje silnik. Ryzykowny jest zakup wersji z automatem zestawionym z turbodieslem po przebiegu 100 000 km. To wtedy pojawia się często konieczność wizyty w warsztacie, a naprawy automatycznej przekładni są bardzo drogie.

W wersjach z napędem xDrive (4x4) trzeba się liczyć z szybkim zużyciem hamulców, które biorą udział w optymalnym rozdzielaniu napędu. Podwozie E90 bez większych problemów pokonuje bez większych napraw 100 000 km, w międzyczasie wymienia się zazwyczaj jedynie gumowe elementy zawieszeń. Wspomaganie układu kierowniczego trapione jest często wyciekami, awaryjny jest czujnik skrętu kierownicy.

Ważniejsze daty

1975 – I generacja (E21)
1982 – II generacja (E30)
1991 – III generacja (E36)
1998 – IV generacja (E46)
2005 – V generacja (E90), nadwozie sedan 4d i kombi 5d (Touring), odmiany z napędem 4x4 (xDrive – dodatkowa litera „x” w oznaczeniu wersji)
2006 – wersja Coupe
2007 – wersja Cabrio i sportowa wersja M3
2008 – modernizacja modelu (nowe zderzaki, reflektory, pokrywa silnika, pokrywa bagażnika, nowa gama silników), nowa generacja napędu xDrive
2011 – VI generacja (F30)
2012 – zakończenie produkcji wersji Touring V generacji
2013 – zakończenie produkcji wersji Cabrio V generacji

Zalety

  • znakomite prowadzenie
  • wysoki poziom bezpieczeństwa
  • bardzo dobry komfort jazdy
  • przestronne wnętrze
  • szeroka gama dynamicznych silników

Wady

- wysoka cena
- wysokie koszty utrzymania
- skromny bagażnik

Wybrane dane techniczne

Wersja silnikowa

Poj skok (cm3)

Moc maks (KM/

obr/min)

Maks

moment

obr (Nm/

obr/min)

Prędkość

maks

(km/h)

Przyśp

0-100

km/h (s)

Średnie

Zużycie

paliwa

(l/100 km)

Silniki benzy-

Nowe

 

 

 

 

 

 

1.6 (316i)

1597

122/6000

160/4250

210

10,8

5,9

2.0 (318i)

1995

129/5700

180/3250

208

10,0

7,3

2.0 (318i)

1995

136/6000

190/4250

210

9,3

6,3

2.0 (318i)

1995

143/6000

190/4250

210

9,1

5,9

2.0 (320i)

1995

150/6200

200/3600

220

9,0

7,4

2.0 (320i)

1995

163/6700

210/4250

225

8,3

6,4

2.0 (320i)

1995

170/6700

210/4250

228

8,2

6,1

2.0 (320si)

1997

174/7000

200/4250

225

8,7

b.d.

2.5 (323i)

2497

177/5800

230/3500-5000

229

7,9

8,4

2.5 (323i)

2497

191/5900

230/3250-5000

233

7,8

8,4

2.5 (323i)

2497

203/6000

244/4000

210

7,4

b.d.

2.5 (325i)

2497

218/5800

250/2750-4250

245

7,0

8,4

3.0 (325i)

2996

211/6100

270/2400

248

6,8

7,2

3.0 (330i)

2996

258/6600

300/2500-4000

250

6,1

8,7

3.0 (330i)

2996

272/6700

320/2750-3000

250

6,1

7,2

3.0 (335i)

2979

306/5800

400/1300-5000

250

5,6

9,6

4.0 (M3)

3999

420/8300

400/3900

250

4,9

12,4

Silniki

Wysoko-

Prężne

 

 

 

 

 

 

2.0 (316d)

1995

115/4000

260/1750-2500

202

10,9

4,5

2.0 (318d)

1995

122/4000

280/1750-2000

206

10,6

5,3

2.0 (318d)

1995

136/4000

300/1750

210

9,5

4,7

2.0 (318d)

1995

143/4000

300/1750-2000

210

9,3

4,7

2.0 (318d)

1995

150/4000

320/1750-2000

210

9,1

4,5

2.0 (320d)

1995

163/4000

340/2000

225

8,4

5,7

2.0 (320d ED)

1995

163/4000

380/1900-2750

228

8,0

4,1

2.0 (320d)

1995

177/4000

350/1750-3000

230

7,9

4,8

2.0 (320d)

1995

184/4000

380/1900-2500

235

7,5

4,7

3.0 (325d)

2993

197/3750

400/1300-3250

235

7,8

6,4

3.0 (325d)

2993

204/3750

430/1750

242

7,0

5,7

3.0 (330d)

2993

231/4000

500/1750-3000

250

6,7

6,5

3.0 (330d)

2993

245/4000

520/1750-3000

250

6,1

5,7

3.0 (335d)

2993

286/4400

580/1750-2250

250

6,2

7,5

Orientacyjne ceny w tys. zł

Rocznik/

wersja

2005

2006

2007

2008

2009

2010

2011

316i

 

 

 

32,5

37,5

44,0

51,0

318i 129

22,0

25,0

28,5

 

 

 

 

318i 143

 

 

31,5

35,5

41,0

47,5

55,0

320i 150

24,5

27,5

32,0

 

 

 

 

320i 170

 

 

33,5

38,5

44,0

51,0

59,0

325i

32,0

36,0

41,0

47,5

56,0

65,0

75,5

330i 258

33,0

37,0

42,0

 

 

 

 

330i 272

 

 

45,5

52,0

61,0

71,0

82,5

335i

 

43,0

48,5

56,5

65,5

76,0

88,5

316d

 

 

 

 

 

45,5

53,5

318d 122

22,5

25,5

28,5

 

 

 

 

318d 143

 

 

31,0

35,5

41,5

48,5

56,0

320d 150

24,5

27,5

31,5

 

 

 

 

320d 163

25,0

28,0

32,0

 

 

 

 

320d 177

 

 

32,5

38,0

44,0

51,5

 

320d 184

 

 

 

 

 

53,0

62,0

325d 197

 

34,5

38,5

44,5

51,5

61,0

 

325d 204

 

 

 

 

 

62,0

72,5

330d 231

32,0

36,0

40,5

46,5

 

 

 

330d 245

 

 

 

50,5

58,5

68,5

80,5

335d

 

40,5

46,0

52,5

61,5

71,5

84,0

Podsumowanie

BMW F30 sedan 2011 / Fot. BMW
BMW F30 sedan 2011 / Fot. BMW

BMW 3 piątej generacji ujmuje znakomitym prowadzeniem, komfortem jazdy, świetnym wykończeniem wnętrza, wyposażeniem oraz imponującą gamą silników. Właścicielowi gwarantuje wysoki prestiż i małą utratę wartości przy odsprzedaży. To wszystko jednak wymaga sporo wydatków. Wysokie są ceny modelu na rynku wtórnym i koszty utrzymania. Zwłaszcza te, związane z obsługą, której w żadnym wypadku nie można zaniedbać. Jeśli nabywca jest na to przygotowany finansowo, to zakup E90 z pewnością przyniesie mu wiele satysfakcji.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Droga księżycowa w Gdyni, czyli Marszewska Góra

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty