Używane BMW serii 3 E90 (2005 - 2012). Zalety, wady i typowe usterki

(MDO, MRO) / (kr)
BMW serii 3 E90 / Fot. MRO
BMW serii 3 E90 / Fot. MRO
Piąta generacja BMW serii 3 może pochwalić się dobrymi osiągami i atrakcyjnym wyglądem. Jest to jednak również auto drogie w serwisie i dość awaryjne.

Po raz pierwszy samochód ten został zaprezentowany jesienią 2005 roku, co oznacza, że jego ceny są przystępne dla coraz większej liczby kierowców. Na polskim rynku E90 cieszy się sporą popularnością, jednak jego stan nierzadko zostawia wiele do życzenia. Piąta generacja stylistycznie nawiązuje do poprzednika, ale otrzymała bardziej muskularny i agresywny wygląd. W 2006 roku pojawiła się odmiana Coupe, która uchodzi za najładniejszą, a w 2008 roku przeprowadzono face lifting auta. Modernizacja objęła wygląd przednich i tylnych świateł, maski i klapy bagażnika. Zwiększono również moc silników dostępnych w gamie. Do momentu zakończenia produkcji w 2012 roku, wypuszczono sedana (E90), coupe (E92), kombi (E91) oraz kabriolet (E93).

Wnętrze i wyposażenie

BMW serii 3 E90 / Fot. MRO
BMW serii 3 E90 / Fot. MRO

Do obsługi elektroniki pokładowej służy system iDrive, który jest dość skomplikowany. Zastrzeżeń nie można za to mieć do wyglądu kokpitu, który został zaprojektowany w nowoczesnym stylu.

E90 przypomina rozmiarami dzisiejsze samochody kompaktowe. Dość ciasna kabina jest rekompensowana wygodnymi fotelami. Pojemność bagażnika to w tym przypadku ok. 460 l (z wyjątkiem kabrioleta).

W standardowym wyposażeniu auto posiada m.in. klimatyzację, elektrycznie otwierane cztery szyby oraz radio z CD/MP3 i sześcioma głośnikami. Wśród opcji pojawia się także nawigacja GPS, tempomat, czy elektrycznie sterowane fotele.

Silniki

BMW serii 3 E90 / Fot. MRO
BMW serii 3 E90 / Fot. MRO

BMW E90 oferuje naprawdę mnóstwo, bo aż ponad trzydzieści jednostek napędowych. Niestety, niezależnie na który z nich byśmy się zdecydowali, koszty serwisowania są w tym przypadku dość spore, ponieważ silniki posiadają skomplikowaną konstrukcję.

W większości wersji mamy do wyboru skrzynie manualną i automatyczną. Przekładnie automatyczne ZF 6HP nie są jednak wzorem awaryjności, dlatego wielu klientów decyduje się na wybór skrzyni ręcznej. Montaż instalacji LPG jest nieopłacalny w wersjach od 2007 roku, ponieważ zmodernizowano wtedy silniki, wprowadzając m.in. bezpośredni wtrysk do wszystkich jednostek benzynowych.

Za najtrwalsze jednostki benzynowe uchodzą R4 2.0 lub R6 2.5 wyprodukowane przed 2007 rokiem. Ich eksploatacja nie jest zbyt kosztowna, a dodatkowo dobrze znoszą one montaż instalacji LPG. Wśród diesli dużą popularnością cieszą się 6-cylindrowe, 3-litrowe motory. W mniej pojemnych wersjach zdarzają się pękające klapki w kolektorze dolotowym (koszt ich wymiany wraz z całym kolektorem to co najmniej 2000 zł), które mogą wpaść do cylindra i spowodować uszkodzenie takich elementów jak tłok czy zawory oraz awarie pomp wtryskowych i koła pasowego (pęka, koszt wymiany ok. 1500 zł). W dwulitrowych turbodieslach trzeba też liczyć się z przyspieszonym zużywaniem wtryskiwaczy. Warto też zwrócić uwagę na stan turbosprężarki oraz na kondycję koła dwumasowego.

Hamulce i zawieszenie

Układ hamulcowy jest dość trwały, ale jego wymiana może kosztować nawet ponad 1000 zł. Zawieszenie również spisuje się dobrze. Na polskich drogach zużywają się typowe elementy eksploatacyjne jak drążki kierownicze, amortyzatory czy tuleje tylnych wahaczy. Wykonano je w większość z aluminium, dlatego koszty serwisowania są wyższe od przeciętnych. Przed zakupem warto sprawdzić szczególnie stan przekładni kierowniczej, ponieważ jej wymiana to koszt rzędu kilku tysięcy zł. Zdarzają się także problemy z elektroniką.


BMW serii 3 E90 / Fot. MRO
BMW serii 3 E90 / Fot. MRO

Sytuacja rynkowa

Egzemplarze BMW E90, które nie wymagają natychmiastowej renowacji i są w niezłym stanie, kosztują ok. 24-26 tys zł. Tańsze oferty z reguły oznaczają, że będziemy musieli sięgnąć do kieszeni po więcej pieniędzy na naprawy. Koniecznie domagajmy się od sprzedającego książki serwisowej, która stanowi udokumentowanie przebiegu (pod warunkiem, że jest autentyczna) i sprawdźmy samochód pod kątem blacharsko-lakierniczym. Rozbieżności cenowe pomiędzy poszczególnymi rocznikami, wersjami, autami przed i po liftingu mogą być naprawdę spore – wszystko zależy od stanu i specyfikacji wyposażeniowej danego egzemplarza.

Plusy: atrakcyjny design, bardzo dobre właściwości jezdne, szeroka paleta jednostek napędowych do wyboru, niska utrata wartości.

Minusy: wiele egzemplarzy ma za sobą poważne wypadki lub nie były należycie serwisowane co oznacza duże wydatki w przyszłości (na rynku dominują głównie auta sprowadzane, najczęściej w odmianach sedan i kombi, z silnikami wysokoprężnymi), silniki 2.0d (M47 i N47) to jednostki przysparzająca wiele problemów, wysokie ceny aut używanych, niektórzy konkurenci oferują więcej miejsca w kabinie i przestrzeni bagażowej.

BMW serii 3 E90 - dane techniczne

Wymiary:

WersjaDługośćSzerokośćWysokość
sedan4520 mm1817 mm1421 mm
coupe4580 mm1782 mm1384 mm
kombi4527 mm1817 mm1418 mm
cabrio4580 mm1782 mm1384 mm
M34615 mm1804 mm1424 mm
M3 cabrio4615 mm1804 mm1392 mm

Silniki, ich parametry, średnie zużycie paliwa oraz osiągi

Benzynowe:

Rodzaj
silnika
PojemnośćMoc i moment obrotowyPrzyspieszenie
0-100 km/h
Prędkość
maksymalna
Średnie
spalanie
Lata produkcji
316i, R4 1,6 l1597 cm³122 KM i 160 Nm10,8 s210 km/h5,9 l/100 km2007–2011
318i, R4 2,0 l1995 cm³129 KM i 180 Nm10,0 s208 km/h7,3 l/100 km2005–2007
318i, R4 2,0 l1995 cm³136 KM i 190 Nm9,3 s210 km/h6,3 l/100 km2007-b.d.
318i, R4 2,0 l1995 cm³143 KM i 190 Nm9,1 s210 km/h5,9 l/100 km2007-2012
320i, R4 2,0 l1995 cm³150 KM i 200 Nm9,0 s220 km/h7,4 l/100 km2005–2009
320i, R4 2,0 l1995 cm³163 KM i 210 Nm8,3 s225 km/h6,4 l/100 kmb.d.
320i, R4 2,0 l1995 cm³170 KM i 210 Nm8,2 s228 km/h6,1 l/100 km2007-2012
320si, R4 2,0 l1997 cm³173 KM i 200 Nm8,7 s225 km/hb.d.2006-2007
323i, R6 2,5 l2497 cm³177 KM i 230 Nm7,9 s229 km/h8,4 l/100 km2005-2007
323i, R6 2,5 l2497 cm³191 KM i 230 Nm7,8 s233 km/h8,4 l/100 km2008-b.d.
323i, R6 2,5 l2497 cm³203 KM i 244 Nm7,4 s210 km/hb.d.b.d.
325i, R6 2,5 l2497 cm³218 KM i 250 Nm7,0 s245 km/h8,4 l/100 kmb.d.
325i, R6 3,0 l2996 cm³218 KM i 270 Nm6,8 s248 km/h7,2 l/100 km2006-2012
328i (USA),
R6 3,0 l
2996 cm³233 KM i 271 Nm6,3 s209 km/hb.d.2007-2011
330i, R6 3,0 l2996 cm³257 KM i 300 Nm6,1 s250 km/h8,7 l/100 km2005-2007
330i, R6 3,0 l2996 cm³272 KM i 320 Nm6,1 s250 km/h7,2 l/100 km2007-2012
330i (USA),
R6 3,0 l
2979 cm³304 KM i 407 Nm5,4 s209 km/hb.d.b.d.
335i, R6 3,0 l2979 cm³306 KM i 400 Nm5,6 s250 km/h9,6 l/100 km2006-2012
M3, V8 4,0 l3999 cm³420 KM i 400 Nm4,9 s250 km/h12,4 l/100 km2007-2013

Diesle:

Rodzaj silnikaPojemnośćMoc i moment obrotowyPrzyspieszenie
0-100 km/h
Prędkość
maksymalna
Średnie
spalanie
Lata produkcji
316d, R4 2,0 l1995 cm³115 KM i 260 Nm10,9 s202 km/h4,5 l/100 km2009-2011
318d, R4 2,0 l1995 cm³122 KM i 280 Nm10,6 s206 km/h5,3 l/100 km2005-2007
318d, R4 2,0 l1995 cm³136 KM i 300 Nm9,5 s210 km/h4,7 l/100 km2007-b.d.
318d, R4 2,0 l1995 cm³143 KM i 300 Nm9,3 s210 km/h4,7 l/100 km2005-2012
320d ED, R4 2,0 l1995 cm³163 KM i 380 Nm8,0 s228 km/h4,1 l/100 km2010-2011
320d, R4 2,0 l1995 cm³163 KM i 340 Nm8,4 s225 km/h5,7 l/100 km2005-2007
320d, R4 2,0 l1995 cm³177 KM i 350 Nm7,9 s230 km/h4,8 l/100 km2007-2010
320d, R4 2,0 l1995 cm³184 KM i 380 Nm7,5 s235 km/h4,7 l/100 km2010-2012
325d, R6 3,0 l2993 cm³197 KM i 400 Nm7,8 s235 km/h6,4 l/100 km2006-2010
325d, R6 3,0 l2993 cm³204 KM i 430 Nm7,0 s242 km/h5,7 l/100 km2010-2012
330d, R6 3,0 l2993 cm³231 KM i 500 Nm6,7 s250 km/h6,5 l/100 km2005-2008
330d, R6 3,0 l2993 cm³245 KM i 520 Nm6,1 s250 km/h5,7 l/100 km2009-2012
335d, R6 3,0 l2993 cm³286 KM i 580 Nm6,2 s250 km/h7,5 l/100 km2006-2012
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty