Mercedes, Audi i Volvo potrzebowali aż pięciu lat, aby w 2008 roku
zaprezentować rywali w postaci modeli GLK, Q5 i X60.
Nowe X3 zbudowane na płycie podłogowej na której powstanie również kolejna „trójka” jest o 7,9 cm dłuższe, 2,8 cm szersze i 1,0 cm wyższe od swojego pierwowzoru. Powiększenie rozmiarów i zastosowanie bardziej płynnych linii nadwozia okazało się krokiem w dobrym kierunku. X3 wygląda elegancko. Dla klientów, którzy chcieliby nadać swojemu autu bardziej sportowy charakter i mają do wydania dodatkowe 18 530 zł producent przygotował sportowy pakiet M obejmujący elementy układu jezdnego, elementy aerodynamiczne oraz wyposażenia wnętrza.
Kabina „Bawarczyka” to prosta elegancja. Skórzana, sportowa (1175 zł) i ogrzewana (769 zł) kierownica pewnie leży w dłoniach. Tradycyjne, znane z innych modeli BMW czarne zegary i klasyczna konsola centralna to przykład
funkcjonalności.
Duży, szklany, elektrycznie regulowany dach (6112 zł) doświetla obszerne wnętrze w którym dominuje beżowa, skórzana tapicerka (7288 zł). Wygodne fotele przednie z elektryczną regulacją i pamięcią ustawień (5224 zł) to konstrukcja najwyższej klasy. Z tyłu dzięki zwiększonemu rozstawowi osi (z 2795 mm do 2810 mm) pasażerowie mają więcej miejsca na kolana. W najnowszej odsłonie SUV-a BMW cztery osoby będą podróżowały w komfortowych warunkach.
[polecane]22733657,22737777;1[/polecane]
Przestrzeń bagażowa to kolejny element, który wyróżnia nowe X3 na tle konkurencji. Mercedes GLK oferuje 450 litrów, Volvo X60 - 495 litrów, Audi Q5 - 540 litrów, a BMW X3 może pochwalić się przestrzenią bagażową o pojemności aż 550 litrów. Po złożeniu oparcia tylnej kanapy (40/20/40) otrzymujemy płaską przestrzeń ładunkową o pojemności 1600 litrów.
Wysokoprężny, dwulitrowy silnik dysponujący mocą 184 KM jest najsłabszą
jednostką w ofercie BMW. Najsłabszą ale nie słabą, do pierwszych 100 km/h przyśpiesza w 8,5 sekund, a jego prędkość maksymalna wynosi 214 km/h. Elastyczność zapewniona jest dzięki momentowi obrotowemu 380 Nm dostępnemu w zakresie od 1750 do 2750 obr./min. Producent deklaruje, że auto w trasie zadowoli się spalaniem na poziomie 5 l/ 100 km, w mieście będzie to 6,7 l/ 100 km, a w cyklu mieszanym 5,6 l/ 100 km.
Silnik w testowym egzemplarzu współpracował z automatyczną 8-stopniową skrzynią biegów Steptronic (9387zł) z funkcją Start/Stop. Zmiany prędkości obrotowej nie są duże i w większości przypadków zmianę przełożenia możemy zaobserwować jedynie na obrotomierzu. Wykorzystaniu prawie 200 KM i dużego momentu obrotowego sprzyja system Electronic Damper Control (EDC). Przyciskiem znajdującym się w bezpośrednim sąsiedztwie dźwigni zmiany biegów możemy zmieniać ustawienia z „Normal” na „Sport” lub „Sport+” (ograniczona stabilizacja toru jazdy). W trybach sportowych reakcja na naciśnięcie gazu jest szybsza, a biegi zmieniane są przy znacznie wyższych obrotach.
Seria X nie mogłaby się obyć bez systemu xDrive, który miał swoją premierę razem z pierwszą generacją X3 w 2003 roku. Dzięki wykorzystaniu informacji z czujników kół, które sygnalizują skłonność do poślizgu oraz informacji z układu DSC, xDrive rozdziela moment obrotowy na obie osie. System reaguje błyskawicznie zapobiegając m.in. podsterowności lub nadsterowności, zapewniając precyzję i pewność prowadzenia w różnych warunkach.
Dla poszukiwaczy ekstremalnych doznań BMW przygotowało silnik benzynowy o mocy 306 KM, momencie 400 Nm i przyspieszeniu godnym rasowego coupe - 5,7 sekundy do pierwszych 100 km/h. Radość z jazdy jaką zapewni taki silnik, zrekompensuje duże zużycie paliwa. Poza najsłabszym, 2. litrowym Dieslem i najmocniejszym silnikiem benzynowym możemy wybrać Diesla lub jednostkę benzynową, które dysponują mocą 258 KM.
Nowe BMW X3 jest przestronniejsze, bardziej funkcjonalne i zapewnia lepszy komfort jazdy. Nie jest już taka nowością, jak osiem lat temu, ale na pewno łatwo pola w swoim segmencie nie odda.
[b]Wybrane dane techniczne BMW X3 i rywali
Marka / model | BMW X3 xDrive | Audi Q5 Quattro | Volvo XC 60 AWD |
Wersja | - | - | Kinetic |
Cena (zł) | 162 900 | 155 700 | 152 900 |
Silnik | Diesel | Diesel | Diesel |
Pojemność (l) | 1995 | 1968 | 2400 |
Moc (KM) | 184 | 170 | 163 |
Moment obrotowy (Nm) | 380 | 350 | 420 |
Przyśpieszenie 0 - 100 km/h (s) | 8,5 | 9,9 | 10,5 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 210 | 204 | 195 |
Średnie spalanie (l/100km) | 5,6 | 6,2 | 5,6 |
Emisja CO2 (g/km) | 149 | 163 | 149 |
Skrzynia biegów | manualna, 6 biegowa | manualna, 6 biegowa | manualna, 6 biegowa |
Pojemność bagażnika (l) | 550 | 540 | 495 |
Tekst i zdjęcia: Dariusz Wołoszka - Info-Ekspert
**więcej zdjęć BMW X3 w
naszej galerii**
Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?