Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

BMW X5 (1999 – 2006)

Dariusz Dobosz
Auta bawarskiej firmy słyną z solidnej konstrukcji, znakomitych własności jezdnych i mocnych silników Fot: BMW
Auta bawarskiej firmy słyną z solidnej konstrukcji, znakomitych własności jezdnych i mocnych silników Fot: BMW
Rekreacyjny X5 z rynku wtórnego wciąż jest prestiżowy, elegancki i…drogi w utrzymaniu, co powinni wziąć pod uwagę kupujący ten model.

Auta spod znaku BMW kojarzą się nie tylko z luksusem, i prestiżem. Słyną również z solidnej konstrukcji, znakomitych

Auta bawarskiej firmy słyną z solidnej konstrukcji, znakomitych własności jezdnych i mocnych silników Fot: BMW
Auta bawarskiej firmy słyną z solidnej konstrukcji, znakomitych własności jezdnych i mocnych silników Fot: BMW

własności jezdnych i mocnych silników. Mierzący prawie 4,7 m X5 nie jest w tym względzie wyjątkiem i również ma wszystkie te cechy, a prowadzeniem i dynamiką nie odbiega od limuzyn bawarskiej firmy. Mimo wysokiego nadwozia i rekreacyjnego charakteru X5 świetnie spisuje się na szosie, o niebo lepiej niż w terenie. Napęd 4x4 bardziej przydaje się na śliskich, utwardzonych nawierzchniach, zwłaszcza przy przyśpieszaniu i przejeżdżaniu zakrętów, niż do pokonywania trudnych, pełnych piasku lub błota bezdroży. W mniej wymagających warunkach X5 radzi sobie bez problemów a napęd obu osi daje kierowcy poczucie bezpieczeństwa. W początkowo, do jesieni 2003 r. układ napędowy 4x4 działał w taki sposób, że 62 % momentu obrotowego trafiało na tylną oś, a 38 % na przednie koła. Za rozdział napędu odpowiedzialny był międzyosiowy mechanizm różnicowy. Potem kompletnie zmieniono zasadę działania. W normalnych warunkach cały moment obrotowy z silnika trafia na tylną oś. Dopiero gdy pojawi się potrzeba część napędu zostaje przekazana poprzez sprzęgło wielopłytkowe na przednie koła.

Ciekawostką jest fakt, że przy tworzeniu X5 firma BMW wykorzystała doświadczenie wyspecjalizowanego w terenówkach Land Rovera, ale mimo to nie zastosowała ani reduktora ani blokad mechanizmów różnicowych. Model X5 oczarowuje nie tylko świetnie zestrojonymi zawieszeniami (w wersji pneumatycznej z funkcją zmiennego prześwitu), zapewniającymi pewne prowadzenie, ale również ponadprzeciętnym komfortem, w którym swój udział mają podwozie, bardzo dobre wytłumienie

Napęd 4x4 daje poczucie bezpieczeństwa Fot: BMW
Napęd 4x4 daje poczucie bezpieczeństwa Fot: BMW

wnętrza, bogate wyposażenie oraz luksusowo wykończony i przestronny przedział pasażerski. Zastrzeżenia można mieć jedynie do bagażnika, jego pojemność wynosi zaledwie 465/1550 l. Entuzjazmu nie budzą również koszty utrzymania. BMW X5 jest samochodem zaawansowanym technologicznie, o wysokich wymaganiach serwisowych. A to kosztuje, bo dla utrzymania auta w pełnej sprawności ttechnicznej i dla uniknięcia poważnych awarii trzeba korzystać z usług renomowanych warsztatów i oryginalnych części zamiennych. Użytkowanie X5 nie jest też tanie z uwagi na konieczność stosowania wysokiej jakości materiałów eksploatacyjnych i ze względu na wysokie zużycie paliwa. Dlatego przed zakupem tego modelu każdy nabywca powinien zastanowić się, czy jego portfel wytrzyma takie finansowe obciążenie.

BMW X5 weszło na rynek z dwoma silnikami benzynowymi – 3.0i (231 KM) oraz 4.4i (286 KM). W 2001 r. gama jednostek napędowych wzbogaciła się o kolejny silnik benzynowy (4.6is, 347 KM) oraz o turbodiesla (3.0d, 184 KM). Przy okazji modernizacji w 2003 r. wprowadzono na rynek wersję z silnikiem 4.4 o mocy 320 KM. Moc turbodiesla 3.0d wzrosła do 218 KM. W 2004 r. ofertę wzbogacił silnik 4.8is o mocy 360 KM. Przy dystrybutorze najbardziej przyjazną dla portfela wersją X5 jest 3.0d, ale oszczędności na paliwie łatwo stracić wykładając pieniądze na naprawę kosztownych awarii, jakie trapią turbodiesla. Alternatywą może być benzynowy silnik 3.0i, przy którym trzeba ponieść znacznie większe wydatki na paliwo, ale w którym awarie praktycznie nie występują. Czterolitrowe jednostki napędowe również są trwałe i niezawodne, ale ze względu na paliwożerność i wysokie wymagania serwisowe można je polecić jedynie osobom

Bogate wyposażenie i luksusowe wykończenie Fot: BMW
Bogate wyposażenie i luksusowe wykończenie Fot: BMW

Benzynowe silniki modelu X5 to konstrukcje z gatunku „niezniszczalnych”. Są kosztowne w użytkowaniu, ale mało kłopotliwe. Słabymi ich punktami są tylko mało trwałe cewki zapłonowe. Turbodiesle nie prezentują się tak dobrze. Można spodziewać się w nich awarii instalacji wtryskowej, turbosprężarki i dwumasowego koła zamachowego. Problemy pojawiają się po dłuższych przebiegach, rzędu 200 000 km, ale na rynku wtórnym dominują auta właśnie z takim przebiegiem. W osprzęcie silnika posłuszeństwa odmawia jedynie wentylator chłodnicy. Podstawowym elementem przeniesienia napędu, który wymaga gruntownego sprawdzenia przez dobrego specjalistę przed zakupem jest automatyczna skrzynia biegów. Naprawa wyeksploatowanej przekładni jest bardzo droga. W wersjach po modernizacji w 2003 r. często zawodzi sterownik sprzęgła, rozdzielającego moment obrotowy między przednią i tylną oś. Nietrwałe są również gumowe osłony przegubów napędowych. Sporo problemów w X5 sprawia instalacja elektryczna i elektronika. Ich kaprysy odpowiedzialne są za przerwy w pracy sterowników szyb, lusterek, foteli i kierownicy a także za niedomagania czujników parkowania, nawigacji a nawet akumulatora. Kupując BMW X5 warto dokładnie sprawdzić kondycję elementów podwozia. Jeśli są zużyte to oprowadzenie ich do pełnej sprawności będzie sporo kosztować. W przednim zawieszeniu najmniej trwałe są wahacze, łączniki stabilizatora i sworznie krótszych wahaczy. W tylnym zawieszeniu szybko wybijają się tuleje pływające w miejscu łączenia dolnego wahacza ze wspornikiem koła. Szybko wybijają się także poduszki belki pomocniczej tylnego zawieszenia. Kupując wersję z zawieszeniem pneumatycznym trzeba mieć absolutną pewność, że jest ono w pełni sprawne. Koszty napraw pneumatyki są horrendalne. Z drobniejszych mankamentów trzeba wspomnieć o problemach z uszczelkami szyb i szyberdachu, zacinającymi się klamkami i hałaśliwą pokrywą bagażnika w egzemplarzach sprzed modernizacji. Dobra wiadomość to bardzo dobre zabezpieczenie antykorozyjne nadwozia.

Ważniejsze daty

1999 – premiera modelu(E53) Fot: : BMW
1999 – premiera modelu
(E53) Fot: : BMW

1999 – premiera modelu (E53)

2000 – rozpoczęcie produkcji(Spartanburg,USA) Fot: BMW
2000 – rozpoczęcie produkcji
(Spartanburg,USA) Fot: BMW

2000 – rozpoczęcie produkcji (Spartanburg, USA)

2003 – modernizacja nadwozia,napęd 4x4 xDrive Fot: BMW
2003 – modernizacja nadwozia,
napęd 4x4 xDrive Fot: BMW

2003 – modernizacja nadwozia (nowy wygląd przodu), nowy układ napędowy 4x4 (xDrive)

2006–premiera drugiejgeneracjiX5(E70) Fot: BMW
2006–premiera drugiej
generacjiX5(E70) Fot: BMW

2006 – premiera drugiej generacji X5 (E70)

Zalety

  • Mocne silniki
  • Znakomite prowadzenie
  • Przestronne wnętrze
  • Świetne wykończenie
  • Bogate wyposażenie
  • Wysoki prestiż marki

Wady
- wysoka cena zakupu
- wysokie koszty eksploatacji
- mały bagażnik

Wybrane dane techniczne

Wersja silnikowa

Poj skok (cm3)

Moc maks (KM/obr/min)

Maks moment obr (Nm/obr/min)

Prędkość maks (km/h)

Przyśp 0-100 km/h (s)

Średnie zużycie paliwa (l/100 km)

Silniki benzynowe

3.0i

2979

231/5900

300/3500

202

8,5

12,7

4.4i

4398

286/5400

440/3600

207

7,5

13,9

4.4i

4398

320/6100

440/3700

210

7,0

13,1

4.6is

4619

347/5700

480/3700

240

6,5

14,9

4.8is

4799

360/6200

500/3500

246

6,1

13,5

Silniki wysokoprężne

3.0d

2926

184/4000

410/3000

200

10,5

9,7

3.0d

2993

218/4000

500/2000

210

8,3

8,6

Orientacyjne ceny w tys zł

Rocznik/wersja

1999

2000

2001

2002

2003

2004

2005

2006

3.0i

29,0

32,0

36,5

41,5

49,0

57,0

64,0

74,0

4.4i

30,5

34,0

38,5

43,5

50,0

58,0

66,0

75,5

4.6is

 

 

41,5

47,0

53,5

 

 

 

4.8is

 

 

 

 

 

63,0

72,0

82,0

Podsumowanie

Stając się właścicielem BMW X5 wchodzimy w świat samochodowego luksusu w wydaniu rekreacyjnym. To samochód, który potrafi sprawić wiele radości, za którą trzeba jednak słono płacić. Mylne jest poczucie, że jeżdżąc autem w wieku 6-12 lat unikniemy wysokich kosztów eksploatacji. By czerpać przyjemność ze znakomitych własności jezdnych, dynamicznych silników i ekskluzywnie wykończonego przedziału pasażerskiego trzeba być przygotowanym na wydatki.

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty