Ceny aut. Dlaczego od stycznia 2020 samochody mogą być droższe?

Wojciech Frelichowski
Fot. 123RF
Fot. 123RF
Normy emisji, na które obecnie nie zwraca uwagi prawie żaden nabywca nowego auta w Polsce, już wkrótce mogą spowodować, że staną się one jednym z powodów sporego wzrostu cen samochodów.

Stosowane w Unii Europejskiej normy Euro określają limity emisji zanieczyszczeń w spalinach, których nie można przekraczać. Progi te są regularnie obniżane. Najnowsze limity określa norma Euro 6d-TEMP, która ustala limity emisji dla następujących szkodliwych gazów: tlenek azotu (NOx), tlenek węgla(CO), cząstki stałe i niespalone węglowodory.

Obecnie dopuszczalny poziom emisji to 130 g/km na jeden samochód rejestrowany przez producenta. Jeśli auto emituje więcej, producent płaci opłatę specjalną. Wynosi ona 5 euro za pierwszy gram ponad limit, 15 za drugi, 25 za trzeci i 95 za każdy kolejny.

Większość producentów mieści się w wyznaczonych normach, ale od 2020 r. zacznie obowiązywać nowy, bardziej restrykcyjny limit wynoszący 95 g/km. Zdaniem wielu producentów samochodów ten wymóg jest tak wyśrubowany, że jego spełnienie będzie nie lada wyczynem.

Sytuację komplikuje również norma emisji dwutlenku węgla, który jako gaz cieplarniany jest jednym z czynników odpowiedzialnych za globalne ocieplenie klimatu. A im więcej paliwa spala silnik samochodu, tym większa emisja CO2.

Analitycy branży motoryzacyjnej przewidują, że nowy limit emisji może spowodować znaczny wzrost cen samochodów, gdyż producenci - nie mogąc zachować obowiązujących norm - będą zmuszeni płacić kary za ich przekraczanie. Ceny nowych samochodów mogą skoczyć o 20 procent.

Stąd obecny trend do poszukiwania alternatywnych rodzajów napędu, wśród których na czoło wysuwają się auta elektrycznej. Tym bardziej, że Unia Europejska przewiduje dla producentów takich pojazdów znaczne benefity.

Wprowadzenie surowszych norm emisji od 2020 r. to nie koniec zmian. Między rokiem 2025 a 2029 emisje CO2 z samochodów osobowych i dostawczych muszą być niższe o 15 proc. Od 2030 r. nowe samochody mają emitować średnio o 37,5 proc. CO2 mniej niż w 2021 r.

Zobacz także: Testujemy Volkswagena Polo

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty