Chevrolet Volt został oficjalnie zaprezentowany podczas salonu
samochodowego w Detroit, w styczniu 2007 roku. Budowa samochodu rozpoczęła się rok wcześniej, kiedy ujawnione zostały plany budowy konkurencyjnej Tesli Roadstera. Volt, podobnie jak produkowany w ramach koncernu General Motors, bliźniaczy Opel Ampera, posiada dwie pary drzwi, a w środku mogą zasiąść 4 osoby. Jest to znacząca różnica w porównaniu do sprzedawanego w latach 90. modelu General Motors EV1, który mieścił tylko dwie osoby. Miejsce dla 5. pasażera w Volcie zajmują akumulatory. W skonstruowanym specjalnie dla tego auta podwoziu umieszczono je pod tunelem środkowym i tylną pokrywą.
Pod maskę Chevroleta zobaczymy głównie plastikowe osłony. Lewa skrywa silnik benzynowy, prawa - oba elektryczne. W bagażniku, pod dnem znajduje się kabel z prostownikiem do ładowania auta. Wysoki tunel sprawia, że każdy pasażer ma do dyspozycji wygodny fotel z podłokietnikiem i schowkami na drobne przedmioty. W porównaniu do prekursora w tej klasie aut- GM EV1 zwiększona została także prędkość maksymalna: z 130 km/h do 190 km/h, co więcej, zmniejszeniu uległo miejsce zajmowane przez baterie: z 300 do 100 litrów. Pojazd jest tak zaprojektowany, aby na pełnych akumulatorach przejechać 60 km. Dzięki małemu, 4-cylindrowemu silnikowi, który ładuje akumulatory, zasięg samochodu rośnie do 500 km. Łączna moc układu napędowego wynosi 150 km. Auto zużywa przy tym średnio zaledwie 1,2 l benzyny na 100 km.
Pojazd posiada też kilka elementów zaprojektowanych z myślą o zminimalizowaniu wykorzystania akumulatora litowo-jonowego przy jednoczesnym zapewnieniu komfortu kierowcy i pasażerom. Ekskluzywna
aplikacja OnStar MyLink przeznaczona do smartfonu, a dostępna na stronie MyVolt.com, pozwala na zdalne uruchomienie Volta i ogrzanie kabiny jeszcze w czasie, gdy pozostaje on podłączony do sieci i z niej czerpie zasilanie, a tym samym zachowanie pełnego poziomu naładowania akumulatora i zmaksymalizowanie zasięgu tego samochodu.
Do utrzymania temperatury w kabinie zużywane jest mniej energii niż podczas jej ogrzewania, jednak nawet na drodze Volt ma o wiele więcej do zaoferowania. Dostępne w tym modelu podgrzewane fotele wymagają mniejszej ilości energii do ogrzania pasażerów i zapewnienia im odpowiedniego komfortu niż całkowite nagrzanie powietrza w samochodzie. Volt może również skorzystać z silnika, aby wygenerować dodatkowe ciepło i energię elektryczną w temperaturach spadających poniżej zera. W takich temperaturach silnik jest cyklicznie włączany i wyłączany, podgrzewając tym samym czynnik chłodzący i zapewniając rezerwy energii cieplnej wykorzystywanej następnie do ogrzania powietrza w kabinie.
Wykorzystanie w ten sposób energii cieplnej wytwarzanej przez silnik pozwala na szybsze odmrożenie szyb i ogrzanie foteli tylnych niż w przypadku wykorzystania energii generowanej przez akumulator. Przy niskim obciążeniu pojazdu podczas cykli ogrzewania silnik i generator przekazują również pewną część energii elektrycznej z powrotem do akumulatora, rozszerzając tym samym zasięg pojazdu na napędzie elektrycznym.
General Motors planuje sprzedać 60 tys. sztuk podczas pierwszego roku sprzedaży – to 12 razy więcej niż liczba sprzedanych Toyot Priusów w pierwszym roku ich produkcji. W Niemczech auto kosztuje 41 900 euro (ok.172 tys. zł), natomiast w Polsce zadebiutuje w przyszłym roku.
Wybrane dane techniczne Chevroleta Volt i konkurentów
Marka / model | Chevrolet Volt | Toyota Prius | Honda Insight |
Cena (zł) | ok. 172 000 | 102 000 | 78 400 |
Silnik | benzynowy + elektryczny | benzynowy + elektryczny | benzynowy + elektryczny |
Silnik elektryczny | |||
Moc (KM) | 150 | 80 | 14 |
Maks. moment obr. (Nm) | 370 | 207 | 78 |
Silnik spalinowy | |||
Pojemność (l) | 1,4 | 1,8 | 1,3 |
Moc (KM) | 86 | 99 | 88 |
Maks. moment obr. (Nm) | 130 | 142 | 121 |
Przyśpieszenie 0 - 100 km/h (s) | 9 | 10,4 | 12,4 |
Prędkość maks. (km/h) | 161 | 180 | 182 |
Średnie zużycie paliwa (l/100 km) | 1,2 | 3,9 | 4,4 |
Emisja C02 (gr/km) | 40 | 89 | 101 |
Maksymalny zasięg (km) | 500 | 1150 | 910 |
Pojemność bagażnika (l) | 310 | 445 | 373 |
**
więcej zdjęć Chevroleta Volt w
**
Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?