Chrysler Grand Voyager 2.8 CRD

Ryszard Polit
Fot. R. Polit: Chrysler Grand Voyager oferowany jest w wersji 6- lub 7-osobowej (2 +2+3). Ma długość 510 cm i napęd na przednie koła.
Fot. R. Polit: Chrysler Grand Voyager oferowany jest w wersji 6- lub 7-osobowej (2 +2+3). Ma długość 510 cm i napęd na przednie koła.
Voyager to jeden z niewielu samochodów amerykańskich, który spodobał się Europejczykom.

Prekursor vanów został po raz pierwszy zaprezentowany 22 lata temu.

 

Fot. R. Polit: Chrysler Grand Voyager oferowany jest w wersji 6- lub 7-osobowej (2 +2+3). Ma długość 510 cm i napęd na przednie koła.
Fot. R. Polit: Chrysler Grand Voyager oferowany jest w wersji 6- lub 7-osobowej (2 +2+3). Ma długość 510 cm i napęd na przednie koła.

Jednym z najlepiej sprzedających się vanów jest Chrysler Voyager. Pojazd ten oferowany jest z dwoma rozstawami osi. Szczególnie interesująca jest 7-osobowa wersja z dłuższym rozstawem osi i systemem składania siedzeń Stow & Go, nazwana Grand Voyager.

 

Cechy szczególne

 

Oryginalnym rozwiązaniem stosowanym po raz pierwszy w vanach jest możliwość całkowitego złożenia w podłodze

Fot. R. Polit: Wysokoprężny silnik 2,8 l/150 KM współpracującym z automatyczną skrzynią biegów jest godny polecenia. Wyróżnia się dużą elastycznością
Fot. R. Polit: Wysokoprężny silnik 2,8 l/150 KM współpracującym z automatyczną skrzynią biegów jest godny polecenia. Wyróżnia się dużą elastycznością i zapewnia wystarczającą dynamikę.

siedzeń drugiego i trzeciego rzędu, nazwana Stow & Go. System ten wymaga dopłaty, ale dzięki niemu nie trzeba wyjmować ciężkich siedzeń, gdy nie są potrzebne. W tej wersji może podróżować 7 osób ulokowanych w trzech rzędach – 2 +2 +3. Możliwa jest także regulacja wzdłużna foteli drugiego rzędu i pochylania ich oparć. Kolejnym wariantem konfiguracji wnętrza jest odwrócenie siedzeń kanapy III rzędu tak, że można na niej usiąść tyłem do kierunku jazdy. Producent doliczył się aż 250 konfiguracji siedzeń. Po złożeniu siedzeń II i III rzędu, co można zrobić w

Fot. R. Polit: Miejsce kierowcy jest bardzo wygodne – z prawej strony kolumny kierownicy umieszczono dźwignię zmiany biegów. Wskaźniki są czytelne. Kierownica
Fot. R. Polit: Miejsce kierowcy jest bardzo wygodne – z prawej strony kolumny kierownicy umieszczono dźwignię zmiany biegów. Wskaźniki są czytelne. Kierownica jest skórzana, kolumnę można regulować w dwóch płaszczyznach.

trzech ruchach, uzyskuje się płaską powierzchnię bagażową o ogromnej objętości 4550 l.

Wnętrze pojazdu jest bardzo przestronne i urządzone w „amerykańskim stylu”. Nie ma tradycyjnej, jak w europejskich pojazdach, dźwigienki z prawej strony kolumny kierownicy uruchamiającej wycieraczki. W tym miejscu w Chryslerze znajduje się bowiem dźwignia przełączania

Fot. R. Polit: Wnętrze pojazdu jest przestronne, a siedzenia bardzo wygodne. Do trzeciego rzędu można się dostać, odchylając fotel środkowy.
Fot. R. Polit: Wnętrze pojazdu jest przestronne, a siedzenia bardzo wygodne. Do trzeciego rzędu można się dostać, odchylając fotel środkowy.

biegów. Wycieraczkę tylnej szyby można włączyć przyciskiem znajdującym się na konsoli środkowej, co nie jest wygodne.  

 

Silnik

 

Wysokoprężny silnik o pojemności 2,8 l i mocy 150 KM współpracuje z 4-stopniową, automatyczną skrzynią przekładniową. Napęd

Fot. Chrysler: Składanie fotela II rzędu w systemie Stow & Go.
Fot. Chrysler: Składanie fotela II rzędu w systemie Stow & Go.

przenoszony jest na koła przednie. Jednostka napędowa doładowana turbosprężarką ma układ zasilania typu common rail i jest bardzo skutecznym źródłem napędu. Wysoki moment obrotowy osiągany przy stosunkowo niewielkich obrotach pozwala na dość żwawe przyspieszanie, mimo sporej masy pojazdu (ok. 2 tony). Również zużycie paliwa, oscylujące wokół 12 l na 100 km, jest do zaakceptowania.

Fot. Chrysler: Składanie dzielonej kanapy w III rzędzie w systemie Stow & Go.
Fot. Chrysler: Składanie dzielonej kanapy w III rzędzie w systemie Stow & Go.

 

Wrażenia z jazdy

 

Grand Voyager nie ma najmniejszych kłopotów z dziurami w naszych jezdniach. Pokonuje je bardzo skutecznie, co wynika m.in. z dużego rozstawu osi i charakterystyki zawieszenia. Ma ono przemyślaną konstrukcję - z przodu kolumny McPhersona, z tyłu oś sztywna. W aucie o takim przeznaczeniu oś sztywna sprawdza się znakomicie, bowiem jest odporna na przeciążenia ładunkiem. Pojazd pewnie pokonuje zakręty, a przechyły nadwozia nie są duże. Samochodem tym można w komfortowych warunkach podróżować wiele kilometrów, gdyż poziom hałasu przy prędkości 100 km/h jest niski. Skuteczne są też hamulce, które z prędkości 100 km/h zatrzymują auto po przebyciu drogi 39,1 m.

 

Podsumowanie

 

Chrysler Grand Voyager raz jeszcze potwierdził, że jest jednym z lepszych vanów dostępnych na rynku. Napędzany dieslem 2,8 l o mocy 150 KM w wersji wyposażenia SE z systemem składania siedzeń Stow & Go kosztuje 148 840 zł, a bez tego systemu jest tańszy o 6 100 zł. Zapewnia przestronne wnętrze, wysoki komfort jazdy i bogate wyposażenie seryjne, szczególnie w

Fot. Chrysler
Fot. Chrysler

zakresie bezpieczeństwa. Ma nawet poduszkę powietrzną chroniącą kolana kierowcy.

 

Do pomysłu stworzenia vana przyznaje się Lee Iacocca, legendarny amerykański menedżer, prezes Forda, a potem Chryslera. Doszedł on do wniosku, że van powinien:

- mieć niskie wejście do kabiny, by było wygodne dla kobiet w spódnicach,

- być niewysoki, by zmieścić się w typowym garażu,

- mieć silnik z przodu.

W listopadzie 1983 r. ruszyła produkcja pierwszego amerykańskiego vana sprzedawanego przez Chryslera, początkowo pod markami Plymouth i Dodge. Wyprodukowano już ponad 9 mln tych vanów.

 

Wybrane dane techniczne:

 

Typ silnika

Wysokoprężny

Ilość cylindrów/zaworów

4/16

Pojemność skokowa (cm3):

2776

Moc maksymalna (KM/obr/min):

150/3800

Maks. moment obr. (Nm/obr/min):

360/2600

Przyspieszenie 0-100 km/h (s):

13,1

Przyspieszenie (IV. biegu) 60-100 km/h (s):

9,6

Prędkość maksymalna (km/h):

182

Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB)*:

65

Droga hamowania od 100 km/h (m):

39,1

Pojemność bagażnika (dm3):

580

Pojemność zbiornika paliwa (dm3):

75

Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3/100 km):

6,7/11,5

Długość x szerokość x wysokość (cm):

510 x 200 x 175

Rozstaw osi (cm):

303

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata)

2/3

Cena wersji SE Stow & Go (zł):

148 840

 

* pomiar wg ADAC

 

 

Nasza ocena

Przyznana ilość gwiazdek na 5 możliwych

 

Przestronność wnętrza

*****

Dużo miejsca na przednich i na tylnych siedzeniach.  

Silnik

****

Dobra elastyczność, spore zużycie paliwa wynika z dużej masy pojazdu.

Poziom hałasu

****

Dość niski poziom hałasu.

Hamulce

****

Droga hamowania Grand Voyagera jest krótsza niż droga hamowania Fiata Ulysse 2.2 JTD/1258 KM. 

Dynamika

*****

Bardzo dobra dynamika, porównywalna z dynamiką Fiata Ulysse 2.2 JTD/128 KM.  

Zużycie paliwa

***

W mieście zużycie paliwa oscyluje wokół 12 l/100 km.

Nowoczesność konstrukcji

****

Konstrukcja auta jest skuteczna, bez ekstrawaganckich rozwiązań technicznych.

Wyposażenie

****

Dość bogate wyposażenie, szczególnie w zakresie bezpieczeństwa. 

 

Wyposażenie seryjne:

Chrysler Grand Voyager SE Stow & Go

 

Poduszki powietrzne

7

Układ ABS

S

Układ wspomagania nagłego hamowania

S

Wspomaganie układu kierowniczego

S

Centralny zamek

S

Elektrycznie sterowane szyby przednie/tylne

S/S

Elektrycznie sterowane/podgrzewane lusterka

S/S

Klimatyzacja automatyczna

O

Radio

O

Chowane w podłodze siedzenia 2. i 3. rzędu

S

s - wyposażenie seryjne

o - wyposażenie za dopłatą

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty