Chrysler PT Cruiser 1.6

Ryszard Polit
Fot. R. Polit: Nostalgiczne nadwozie Chryslera PT Cruisera wzbudza sensację na ulicy.
Fot. R. Polit: Nostalgiczne nadwozie Chryslera PT Cruisera wzbudza sensację na ulicy.
Są auta, które lepiej wyglądają, niż jeżdżą. Chrysler PT Curiser należy właśnie do nich.

Są samochody, które lepiej jeżdżą niż wyglądają. Są też auta, które lepiej wyglądają, niż jeżdżą. Chrysler PT Curiser należy do tych drugich.

 

Fot. R. Polit: Nostalgiczne nadwozie Chryslera PT Cruisera wzbudza sensację na ulicy.
Fot. R. Polit: Nostalgiczne nadwozie Chryslera PT Cruisera wzbudza sensację na ulicy.

Nostalgiczne nadwozie PT Curisera przywołuje na myśl stare, dobre czasy. I być może dlatego, ten samochód wzbudza na ulicy sensację. Także kobiety zupełnie nieinteresujące się motoryzacją, zwracają uwagę na kierowcę PT Cruisera. Nie jest jednak prawdą, że nabywcami tego modelu są wyłącznie mężczyźni. Jeździliśmy samochodem napędzanym benzynowym silnikiem 1,6 l o mocy 115 KM - i to nie był dobry pomysł.

 

Cechy szczególne

 

Wydaje się, że nostalgiczne nadwozie PT Cruisera jest jego najbardziej charakterystyczną cechą. Pojazd o długości auta kompaktowego ma dość wysokie

Fot. R. Polit: Pt Cruiser lepiej wygląda niż jeździ. Benzynowy silnik 1,6 l o mocy 115 KM nie zapewnia autu godziwej dynamiki. Z drugiej strony, nie
Fot. R. Polit: Pt Cruiser lepiej wygląda niż jeździ. Benzynowy silnik 1,6 l o mocy 115 KM nie zapewnia autu godziwej dynamiki. Z drugiej strony, nie ma powodu, by tym autem jeździć szybko.

nadwozie, dlatego niektórzy klasyfikują PT Cruisera w segmencie minivanów. Pięcioosobowe wnętrze jest dość przestronne, jednak pozbawione możliwości wielowariantowego konfigurowania foteli. Można jednak złożyć indywidualne fotele tylne i to bez specjalnego wysiłku. Możliwość składania foteli występuje w każdym aucie kompaktowym, więc pod tym względem PT Cruiser niczym szczególnym się nie wyróżnia. Przewożenie długich przedmiotów wewnątrz nadwozia ułatwia złożenie do pozycji poziomej oparcia przedniego fotela pasażera. W podstawowej wersji bagażnik ma objętość 540 l. Po wyjęciu tylnych foteli uzyskuje się dużą przestrzeń bagażową - 2120 l. Biorąc pod uwagę cenę pojazdu - 79 900 zł - jakość użytych we wnętrzu plastików można uznać za dosyć

Fot. R. Polit:  Stylistyka tablicy przyrządów nawiązuje do wyglądu zewnętrznego. Zwraca uwagę okrągła gałka dźwigni zmiany biegów zaprojektowana w styli
Fot. R. Polit: Stylistyka tablicy przyrządów nawiązuje do wyglądu zewnętrznego. Zwraca uwagę okrągła gałka dźwigni zmiany biegów zaprojektowana w styli retro i duża kierownica.

skromną. Za to tablica przyrządów jest czytelna, a okrągła gałka dźwigni zmiany biegów bardzo się podoba.

 

Silnik

 

Wygląda na to, że silniki o małej pojemności skokowej nie są mocną stroną Amerykanów. PT Cruiser napędzany jednostką napędową o pojemności 1,6 l i mocy 115 KM nie ma ochoty na dynamiczne przyspieszenia. Prędkość 100 km/h osiągnąć można po 13,5 s, jednak czasy rozpędzania na wyższych biegach są dość kiepskie. Auto w stylu retro nie jest jednak przeznaczone do ścigania. Maksymalny moment obrotowy

Fot. R. Polit: Po złożeniu tylnych foteli znacznie wzrasta przestrzeń ładunkowa.
Fot. R. Polit: Po złożeniu tylnych foteli znacznie wzrasta przestrzeń ładunkowa.

uzyskiwany jest dopiero przy 4550 obr/min - chcąc wycisnąć nieco życia z PT Cruisera, trzeba mocno wcisnąć pedał przyspiesznika. Zużycie paliwa w mieście na poziomie co najmniej 10 l/100 km jest typowe, chociaż niemałe.

 

Wrażenia z jazdy

 

Kierowca może być zadowolony z wygodnego fotela i dobrej widoczności we wszystkich kierunkach. Komfort jazdy jest typowy dla pojazdów kompaktowych tej wielkości. Większe nierówności drogi są odczuwalne przez pasażerów, a na szybko pokonywanych zakrętach pojazd nie jest zbyt stabilny. Ma na to wpływ m.in. podwyższony środek ciężkości pojazdu i konstrukcja zawieszenia. Płytę podłogową zapożyczono z modelu Neon. Z przodu zastosowano kolumny McPhersona, z tyłu - niespotykany w Europie układ z wahaczami wzdłużnymi i drążkiem Watta. Jednak podczas normalnej jazdy komfort jazdy PT Cruiserem jest zupełnie wystarczający. Silnik pracuje dość głośno i w pewnym zakresie obrotów powoduje drgania wewnętrznego lusterka wstecznego. Droga hamowania pojazdu jest typowa dla pojazdów kompaktowych. Uruchamianie wycieraczki tylnej szyby jest niewygodne, gdyż przycisk umieszczono nisko na konsoli środkowej.

 

Podsumowanie

 

Chrysler PT Cruiser jest niewątpliwie samochodem oryginalnym. Ma obszerne wnętrze i duży bagażnik. Wprowadzenie małego, benzynowego silnika 1,6 l obniżyło cenę, co miało podnieść atrakcyjność tego modelu na naszym rynku. Jednak ta jednostka napędowa nieco rozczarowuje. Jest nieco za słaba do tego pojazdu i zbyt głośna. Można polecić diesla o pojemności 2,2/121 KM, jednak cena pojazdu przekracza wtedy 100 tys. zł. Do miłośników aut retro adresowany jest też Volkswagen New Beetle, bodaj największy konkurent PT Cruisera na naszym rynku.

  

Wybrane dane techniczne:

 

Typ silnika

Benzynowy

Ilość cylindrów/zaworów

4/16

Pojemność skokowa (cm3):

1598

Moc maksymalna (KM/obr/min):

115/5600

Maks. moment obr. (Nm/obr/min):

157/4550

Przyspieszenie 0-100 km/h (s):

13,5

Przyspieszenie (IV. biegu) 60-100 km/h (s):

11,9

Prędkość maksymalna (km/h):

176

Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB):

b.d.

Droga hamowania od 100 km/h (m):

40,5

Pojemność bagażnika (dm3):

540/2120

Pojemność zbiornika paliwa (dm3):

57

Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3/100 km):

6,3/10,0

Długość x szerokość x wysokość (cm):

429 x 171 x 160

Rozstaw osi (cm):

262

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata)

2/3

Cena wersji Classic (zł):

79 900

 

Nasza ocena:

Przyznana ilość gwiazdek na 5 możliwych

 

Przestronność wnętrza

****

Podwyższone nadwozie powoduje, że ilość miejsca w kabinie pasażerskiej jest duża.

Silnik

**

To bodaj najsłabszy element PT Cruisera. Silnik jest dość ospały i głośny.

Poziom hałasu

***

Nie zmierzono poziomu hałasu, wydaje się jednak ,że jest na granicy uznawanej za przyzwoitą.

Hamulce

****

Droga hamowania PT Cruisera jest dłuższa niż np. Seata Altea.

Dynamika

***

PT Cruiser 1.6 ma gorszą dynamikę niż Seat Altea 1.6/102 KM.

Zużycie paliwa

****

Zużycie paliwa w mieście na poziomie 10 l jest typowe.

Nowoczesność konstrukcji

***

Konstrukcja nie jest nowa, ale spełnia obowiązujące obecnie standardy.

Wyposażenie

****

Jest wszystko, co niezbędne.

 

Wyposażenie seryjne:

Chrysler PT Cruiser Classic

 

Poduszki powietrzne

4

Układ ABS

S

Układ zapobiegający poślizgowi kół przy ruszaniu ASR

S

Wspomaganie układu kierowniczego

S

Centralny zamek

S

Elektrycznie sterowane szyby przednie/tylne

S/S

Elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka

S

Klimatyzacja manualna

S

Radioodtwarzacz CD

O

 

s - wyposażenie seryjne

o - wyposażenie za dopłatą

 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty