Są samochody, które lepiej jeżdżą niż wyglądają. Są też auta, które lepiej wyglądają, niż jeżdżą. Chrysler PT Curiser należy do tych drugich.
Nostalgiczne nadwozie PT Curisera przywołuje na myśl stare, dobre czasy. I być może dlatego, ten samochód wzbudza na ulicy sensację. Także kobiety zupełnie nieinteresujące się motoryzacją, zwracają uwagę na kierowcę PT Cruisera. Nie jest jednak prawdą, że nabywcami tego modelu są wyłącznie mężczyźni. Jeździliśmy samochodem napędzanym benzynowym silnikiem 1,6 l o mocy 115 KM - i to nie był dobry pomysł.
Cechy szczególne
Wydaje się, że nostalgiczne nadwozie PT Cruisera jest jego najbardziej charakterystyczną cechą. Pojazd o długości auta kompaktowego ma dość wysokie
nadwozie, dlatego niektórzy klasyfikują PT Cruisera w segmencie minivanów. Pięcioosobowe wnętrze jest dość przestronne, jednak pozbawione możliwości wielowariantowego konfigurowania foteli. Można jednak złożyć indywidualne fotele tylne i to bez specjalnego wysiłku. Możliwość składania foteli występuje w każdym aucie kompaktowym, więc pod tym względem PT Cruiser niczym szczególnym się nie wyróżnia. Przewożenie długich przedmiotów wewnątrz nadwozia ułatwia złożenie do pozycji poziomej oparcia przedniego fotela pasażera. W podstawowej wersji bagażnik ma objętość 540 l. Po wyjęciu tylnych foteli uzyskuje się dużą przestrzeń bagażową - 2120 l. Biorąc pod uwagę cenę pojazdu - 79 900 zł - jakość użytych we wnętrzu plastików można uznać za dosyć
skromną. Za to tablica przyrządów jest czytelna, a okrągła gałka dźwigni zmiany biegów bardzo się podoba.
Silnik
Wygląda na to, że silniki o małej pojemności skokowej nie są mocną stroną Amerykanów. PT Cruiser napędzany jednostką napędową o pojemności 1,6 l i mocy 115 KM nie ma ochoty na dynamiczne przyspieszenia. Prędkość 100 km/h osiągnąć można po 13,5 s, jednak czasy rozpędzania na wyższych biegach są dość kiepskie. Auto w stylu retro nie jest jednak przeznaczone do ścigania. Maksymalny moment obrotowy
uzyskiwany jest dopiero przy 4550 obr/min - chcąc wycisnąć nieco życia z PT Cruisera, trzeba mocno wcisnąć pedał przyspiesznika. Zużycie paliwa w mieście na poziomie co najmniej 10 l/100 km jest typowe, chociaż niemałe.
Wrażenia z jazdy
Kierowca może być zadowolony z wygodnego fotela i dobrej widoczności we wszystkich kierunkach. Komfort jazdy jest typowy dla pojazdów kompaktowych tej wielkości. Większe nierówności drogi są odczuwalne przez pasażerów, a na szybko pokonywanych zakrętach pojazd nie jest zbyt stabilny. Ma na to wpływ m.in. podwyższony środek ciężkości pojazdu i konstrukcja zawieszenia. Płytę podłogową zapożyczono z modelu Neon. Z przodu zastosowano kolumny McPhersona, z tyłu - niespotykany w Europie układ z wahaczami wzdłużnymi i drążkiem Watta. Jednak podczas normalnej jazdy komfort jazdy PT Cruiserem jest zupełnie wystarczający. Silnik pracuje dość głośno i w pewnym zakresie obrotów powoduje drgania wewnętrznego lusterka wstecznego. Droga hamowania pojazdu jest typowa dla pojazdów kompaktowych. Uruchamianie wycieraczki tylnej szyby jest niewygodne, gdyż przycisk umieszczono nisko na konsoli środkowej.
Podsumowanie
Chrysler PT Cruiser jest niewątpliwie samochodem oryginalnym. Ma obszerne wnętrze i duży bagażnik. Wprowadzenie małego, benzynowego silnika 1,6 l obniżyło cenę, co miało podnieść atrakcyjność tego modelu na naszym rynku. Jednak ta jednostka napędowa nieco rozczarowuje. Jest nieco za słaba do tego pojazdu i zbyt głośna. Można polecić diesla o pojemności 2,2/121 KM, jednak cena pojazdu przekracza wtedy 100 tys. zł. Do miłośników aut retro adresowany jest też Volkswagen New Beetle, bodaj największy konkurent PT Cruisera na naszym rynku.
Wybrane dane techniczne:
Typ silnika | Benzynowy |
Ilość cylindrów/zaworów | 4/16 |
Pojemność skokowa (cm3): | 1598 |
Moc maksymalna (KM/obr/min): | 115/5600 |
Maks. moment obr. (Nm/obr/min): | 157/4550 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s): | 13,5 |
Przyspieszenie (IV. biegu) 60-100 km/h (s): | 11,9 |
Prędkość maksymalna (km/h): | 176 |
Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB): | b.d. |
Droga hamowania od 100 km/h (m): | 40,5 |
Pojemność bagażnika (dm3): | 540/2120 |
Pojemność zbiornika paliwa (dm3): | 57 |
Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3/100 km): | 6,3/10,0 |
Długość x szerokość x wysokość (cm): | 429 x 171 x 160 |
Rozstaw osi (cm): | 262 |
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata) | 2/3 |
Cena wersji Classic (zł): | 79 900 |
Nasza ocena:
Przyznana ilość gwiazdek na 5 możliwych
Przestronność wnętrza | **** | Podwyższone nadwozie powoduje, że ilość miejsca w kabinie pasażerskiej jest duża. |
Silnik | ** | To bodaj najsłabszy element PT Cruisera. Silnik jest dość ospały i głośny. |
Poziom hałasu | *** | Nie zmierzono poziomu hałasu, wydaje się jednak ,że jest na granicy uznawanej za przyzwoitą. |
Hamulce | **** | Droga hamowania PT Cruisera jest dłuższa niż np. Seata Altea. |
Dynamika | *** | PT Cruiser 1.6 ma gorszą dynamikę niż Seat Altea 1.6/102 KM. |
Zużycie paliwa | **** | Zużycie paliwa w mieście na poziomie 10 l jest typowe. |
Nowoczesność konstrukcji | *** | Konstrukcja nie jest nowa, ale spełnia obowiązujące obecnie standardy. |
Wyposażenie | **** | Jest wszystko, co niezbędne. |
Wyposażenie seryjne:
Chrysler PT Cruiser Classic
Poduszki powietrzne | 4 |
Układ ABS | S |
Układ zapobiegający poślizgowi kół przy ruszaniu ASR | S |
Wspomaganie układu kierowniczego | S |
Centralny zamek | S |
Elektrycznie sterowane szyby przednie/tylne | S/S |
Elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka | S |
Klimatyzacja manualna | S |
Radioodtwarzacz CD | O |
s - wyposażenie seryjne
o - wyposażenie za dopłatą
Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?