Ciężarówka, która wykrywa pieszych i hamuje

(DKO)
Inżynierowie Volvo opracowali system, który wykrywa pieszych i rowerzystów wokół ciężarówki/fot. Volvo
Inżynierowie Volvo opracowali system, który wykrywa pieszych i rowerzystów wokół ciężarówki/fot. Volvo
Volvo Trucks opracowało system, mający chronić pieszych i rowerzystów przed potrąceniem przez ciężarówkę. Skanuje on obszar w promieniu 360 stopni od pojazdu i wykrywa zagrożenia, a w razie potrzeby zatrzymuje samochód.
Inżynierowie Volvo opracowali system, który wykrywa pieszych i rowerzystów wokół ciężarówki/fot. Volvo
Inżynierowie Volvo opracowali system, który wykrywa pieszych i rowerzystów wokół ciężarówki/fot. Volvo

Inżynierowie szwedzkiej firmy szacują, że będzie on powszechnie stosowany w ciężarówkach za pięć do dziesięciu lat. Na razie trwają testy.
 
Z badań Volvo Trucks wynika, że ograniczona widoczność jest jedną z głównych przyczyn wypadków z udziałem samochodów ciężarowych oraz pieszych i rowerzystów w Europie. Dzięki najnowszej technologii, opracowanej przez Volvo Trucks, pojawiła się szansa radykalnego zmniejszenia liczby tego typu zdarzeń drogowych.

Piesi czy rowerzyści są szczególnie zagrożeni w miastach o dużym natężeniu ruchu ciężkich pojazdów. System opracowany przez inżynierów Volvo obserwuje otoczenia pojazdu i przekazuje kierowcy wskazówki pozwalające uniknąć wypadku. System gromadzi potrzebne dane, korzystając czujników, radarów i kamer rozmieszczonych ze wszystkich stron pojazdu. Jeżeli kierowca nie podejmie proponowanych manewrów, układ kierowniczy i hamulcowy mogą zostać aktywowane automatycznie.

Inżynierowie Volvo opracowali system, który wykrywa pieszych i rowerzystów wokół ciężarówki/fot. Volvo
Inżynierowie Volvo opracowali system, który wykrywa pieszych i rowerzystów wokół ciężarówki/fot. Volvo

- Współczesne samochody ciężarowe są zaprojektowane tak, by eliminowały wszelkie martwe pola. Ale w intensywnym ruchu drogowym kierowca może po prostu przeoczyć ważny obiekt, np. rowerzystę zbliżającego do pojazdu od strony pasażera. Obecnie jesteśmy w stanie temu zapobiec, ułatwiając kierowcy obserwację i interpretację tego, co dzieje się wokół pojazdu - mówi Carl-Johan Almqvist, dyrektor ds. bezpieczeństwa ruchu drogowego i produktów w Volvo Trucks.

Zdaniem Carla Johana Almqvista, system może trafić na rynek w ciągu pięciu do dziesięciu lat.

- Zasadnicze podzespoły są już gotowe, ale potrzeba jeszcze bardzo wielu testów, by zagwarantować niezawodność systemu.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty