Jazda na niedopompowanych oponach prowadzi do nadmiernego zużycia paliwa i przedwczesnego zużycia opon. Z badań, które przeprowadzamy co roku wynika, że dwie trzecie kierowców w Europie jeździ na oponach z nieodpowiednim ciśnieniem. Obliczyliśmy, że stanowi to ponad 200 mld litrów zmarnowanego paliwa i 4,8 mln ton dodatkowej emisji CO2.
Systemy pomiaru
Obecnie stosuje się dwie technologie pomiaru ciśnienia. Pośredni, w którym urządzenie podłączone jest do ABS i ESP, mierzy różnicę prędkości obrotowej kół. System ten bazuje na różnicy średnic w kołach, pokazując straty ciśnienia w oponach. Taki sposób pomiaru nie dostarcza jednak dokładnych danych i jest bardzo niewygodny, zaletą jest jego niski koszt.
Drugi system pomiaru – bezpośredni, gdzie czujnik wbudowany jest w zawór opony, który mierzy ciśnienie w oponach i przesyła dane do odbiornika wyświetlającego dane na desce rozdzielczej, ma zdecydowanie więcej zalet. Pomiary są dokładne i natychmiastowe. Czujnik włącza się, kiedy ciśnienie w oponach spadnie poniżej 25% poziomu zalecanego przez producenta.
Rodzaj opon to podstawa
Bardzo istotny, przy zachowaniu bezpieczeństwa na drodze, jest rodzaj opony montowanej w samochodzie. Producenci coraz częściej łączą system TPMS z oponami o konstrukcji Run Flat. Opony wyposażone w tę technologię mają wysoką wytrzymałość i gwarantują dużo większe bezpieczeństwo na drodze.
Pierwsza generacja opon Run Flat Tyre została stworzona przez naszych konstruktorów pod koniec lat 80’ z myślą o wyposażeniu samochodów dla osób niepełnosprawnych, a pierwszym seryjnym samochodem z zamontowanymi oponami Run Flat było Porsche 959
z 1987 roku.
Zalety opon typu Run Flat
Posiadając opony Run Flat, użytkownik nie musi martwić się o zagrożenia związane z bezpośrednim niebezpieczeństwem wynikającym z jej przebicia czy pęknięcia. Taka opona zupełnie nie różni się z zewnątrz od zwykłej. Różnica jest w konstrukcji wewnętrznej – wzmocniona ściana boczna i strefa stopki amortyzuje utratę ciśnienia, dzięki czemu opona ulega jedynie nieznacznemu odkształceniu a kierowca nie odczuwa zmiany w komforcie prowadzenia pojazdu. I tu potrzebna jest kontrolka pomiaru ciśnienia w oponach, gdyż dla kierowcy jadącego na oponach tego typu moment przebicia jest praktycznie niezauważalny.
Należy pamiętać, aby w takiej sytuacji nie podróżować za długo, ani ze zbyt dużą prędkością. Na ścianie bocznej opony jest informacja o maksymalnej prędkości z jaką może poruszać się pojazd. Technologia Run Flat Bridgestone gwarantuje jazdę na uszkodzonej oponie na odcinku nawet do ponad 80 km ze średnią prędkością 90 km/h.
Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?