Pomimo 17 lat od rozpoczęcia produkcji, na rynku dostępna jest dopiero druga generacja kombivana Berlingo.
Zaprojektowane przez Gilles'a Vidala nadwozie nie zaskakuje oryginalnością. Jego kształt podyktowany jest przede wszystkim walorami praktycznymi. Karoseria pojazdu mierzy 4380 mm długości, zaś wysokość oraz szerokość wynoszą dokładnie po 1810 mm.
Podczas liftingu, który miał miejsce w 2012 roku, zmieniono kształt grilla, nieznacznie przeprojektowano reflektory, zaś w przedni zderzak wkomponowano światła do jazdy dziennej LED. Zmiany objęły również lusterka boczne. Niestety, zmniejszenie ich szerokości negatywnie wpłynęło na pole widzenia.
Dzięki "pudełkowatym" kształtom nadwozia, wnętrze Berlingo skrywa ogromną przestrzeń, która co ważne, została bardzo mądrze wykorzystana. Praktyczne półki i schowki odnajdziemy m.in. przy podsufitce, pod fotelem kierowcy, nad daszkami przeciwsłonecznymi, za deską rozdzielczą, a także nad bagażnikiem. Dodatkowo, ten ostatni otwiera się z dwóch stron.
Zajęcie miejsca w kabinie nie powinno stanowić problemu za sprawą dwustronnie rozsuwanych tylnych drzwi. Takie rozwiązanie docenią zwłaszcza osoby korzystające z ciasnych parkingów. Z kolei po zajęciu miejsca na fotelu kierowcy, natychmiast można odczuć dostawcze "korzenie" Berlingo. Nawet po maksymalnym opuszczeniu siedziska, znajduje się ono stosunkowo wysoko.
Zastosowane we wnętrzu plastiki są twarde, lecz sprawiają wrażenie solidnych i odpornych na zadrapania. Co więcej, podczas jazdy nie wydają z siebie żadnych niepokojących dźwięków. W testowanej wersji XTR znalazł się przeszklony dach, składający się z czterech małych okien. To ciekawe rozwiązanie ma jednak pewną wadę. Dachu nie można w żaden sposób zasłonić, co w słoneczne dni może powodować dyskomfort pasażerów.
Berlingo doskonale sprawdza się w roli pojazdu rodzinnego. Szeroki i długi bagażnik o pojemności 675 litrów pozwala bez trudu zapakować dziecięcy wózek. Warto także zwrócić uwagę na możliwość otwarcia tylnej szyby niezależnie od pokrywy bagażnika. W razie potrzeby, kufer można powiększyć składając każdy z trzech tylnych foteli oddzielnie. Co ważne, ich demontaż jest bardzo prosty. Kolejnym atutem, przemawiającym na korzyść Berlingo jest podwójne lusterko wewnętrzne. Za pomocą jednego, kierowca może obserwować sytuację na drodze za samochodem, zaś drugie służy do podglądu pasażerów drugiego rzędu siedzeń.
Choć auto powstało na płycie podłogowej PF2 (tej samej, którą wykorzystano do budowy m.in. Citroena C4 czy Peugeota 308), to wysoko położony środek ciężkości nie pozwala na dynamiczną jazdę po ciasnych zakrętach, jak w przypadku tradycyjnych aut kompaktowych. Zawieszenie jest jednak bardzo komfortowe. Skutecznie izoluje pasażerów od nierówności
na drogach.
Pod maską testowanego egzemplarza pracował najmocniejszy z silników HDI o pojemności 1.6-litra. Motor ten generuje 110 KM i 240 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Pozwala to rozpędzić ważące ok. 1500 kg Berlingo do 100 km/h w czasie 12,5 sekundy. Jednak jazda powyżej tej prędkości okupiona jest znacznym hałasem w kabinie, nie tylko z powodu dźwięku silnika, lecz również szumu powietrza.
W testowanej wersji, motor HDI połączono z manualną, pięciostopniową skrzynią biegów. To zdecydowanie najsłabszy element całego układu napędowego. Droga, jaką musi pokonać lewarek podczas zmiany przełożeń jest stanowczo za długa, a przez to mało precyzyjna. Dodatkowo, w trakcie jazdy poza obszarem zabudowanym brakuje szóstego biegu, który pozwoliłby na oszczędności paliwa.
Jeśli jednak kierowca stosuje się do wskazań ekonomizera, silnik 1.6 HDI zadowala się średnio 6,4 l oleju napędowego na 100 km. W trasie, bez znacznego obciążenia, wynik ten może być o co najmniej 1 litr niższy.
Na koniec pozostaje kwestia ceny. Widoczna na zdjęciach wersja XTR, wyposażona m.in. w automatyczną klimatyzację, nawigację GPS, skórzaną kierownicę, relingi dachowe, elektrycznie regulowane i podgrzewane lusterka, to wydatek rzędu 84 250 zł. Osoby, które nie przywiązują aż tak dużej wagi do zużycia paliwa, mogą zdecydować się np. na wersję XTR z benzynowym silnikiem 1.6 VTi (120 KM), która jest o ok. 8 tys. zł tańsza.
Wybrane dane techniczne Citroena Berlingo i konkurentów:
Marka/Model | Citroen Berlingo 1.6 HDI Attraction | Renault Kangoo 1.5 dCi Oasis | Fiat Doblo 1.3 JTD Active | ||
Pojemność silnika (ccm) | 1560 | 1461 | 1248 | ||
Moc (KM) | 75 | 75 | 90 | ||
Moment obrotowy (Nm) | 175 | 180 | 200 | ||
Przyspieszenie 0-100 km/h (s.) | 17,1 | 17,5 | 14,9 | ||
Prędkość maksymalna (km/h) | 150 | 151 | 158 | ||
Średnie spalanie (l./100 km) | 5,7 | 5,2 | 4,8 | ||
Emisja CO2 (g/km) | 150 | 140 | 150 | ||
Skrzynia biegów | Manualna, 5-bieg. | Manualna, 5-bieg. | Manualna, 5-bieg. | ||
Pojemność bagażnika (l.) | 675 | 660 | 790 | ||
Długość/szerokość/wysokość (mm) | 4380/1810/1810 | 4213/1829/1819 | 4390/1832/1845 | ||
Rozstaw osi (mm) | 2728 | 2697 | 2755 | ||
Masa własna (kg) | 1410 | 1319 | 1270 | ||
Cena (zł) | 63 700 | 64 900 | 59 200 |
Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?