Za tę kwotę otrzymamy jednak podstawową wersję Attraction, której wyposażenie obejmuje niemal wyłącznie elementy
wymagane przez Unię Europejską, czyli np. dwie poduszki powietrzne oraz system ABS. Widoczny na zdjęciach egzemplarz testowy w odmianie Exclusive posiada natomiast wszystkie dostępne opcje, jakie Citroen przewidział dla tego modelu. Ale od początku.
Przeprowadzony na początku 2013 roku lifting C3 nie był jedynie "kosmetyczny". Citroen zdecydował się przeprojektować przednią część nadwozia swojego miejskiego hatchbacka, w którym znalazło się miejsce na chromowany grill zintegrowany z logo producenta. W ten sposób, C3 upodobnił się do pozostałych modeli w gamie Citroena. Nowością są także światła do jazdy dziennej typu LED w przednim zderzaku. Nowy element wymusił na stylistach zmianę kształtu wlotów powietrza. Z kolei tylna część mierzącego 3941 mm nadwozia zyskała zmodernizowane klosze reflektorów. Topowa wersja Exclusive wyróżnia się ponadto m.in. chromowanymi ramkami okien.
Typowy dla modelu C3 obły kształt nadwozia pozostał bez zmian. Podobnie jak panoramiczna przednia szyba Zenith, która zachodzi przez dach aż do słupka B. Takie rozwiązanie zwiększa pole widzenia osób znajdujących się w pierwszym rzędzie aż do 80 stopni w górę. Jest to namiastka kabrioletu, która dodatkowo powiększa optycznie kabinę pasażerską.
A w niej odnajdziemy ciekawie zaprojektowaną deskę rozdzielczą. Stylistom Citroena nie brakowało fantazji i polotu, co widać choćby po osłonie nad zegarami. Wyposażono ją w dwa otwory, które nie tylko doświetla wskaźniki, lecz również oryginalnie wygląda. Zaskoczeniem może być jednak brak wskazań temperatury cieczy chłodzącej. Zamiast tego, Citroen wyposażył C3 w niebieską lampkę, która gaśnie w momencie rozgrzania jednostki napędowej – rozwiązanie zapożyczone z innych modeli tej marki.
Dwukolorowa deska rozdzielcza C3 nie tylko atrakcyjnie wygląda, lecz również jest łatwa w obsłudze i nie nastręcza przy tym większych trudności. Jedynymi elementami, które mogą sprawiać kłopoty, są przyciski za kierownicą służące do regulacji tempomatu oraz korzystania z funkcji telefonu. Kierowca nie jest w stanie dostrzec przełączników podczas jazdy, przez co ich obsługa odbywa się "z pamięci". W centralnej części konsoli umieszczono kolorowy wyświetlacz, obsługujący system infotainment oraz nawigację GPS. Niestety, można mieć zastrzeżenia do drugiej z tych opcji. Fabryczna nawigacja w C3 bywa momentami niedokładna, a w dodatku wymaga dopłaty 5,2 tys. zł.
Materiały użyte do wykończenia wnętrza są niezłej jakości. Połączenie różnych rodzajów plastiku, imitacji metalu oraz skóry zdecydowanie może się podobać. Z kolei fotele, które mogłyby być lepiej wyprofilowane, pokryto przyjemną w dotyku tkaniną oraz alcantarą - wyróżnik wersji Exclusive.
Wynoszący 2466 mm rozstaw osi pozwolił inżynierom Citroena na wygospodarowanie przyzwoitej ilości miejsca w kabinie
pasażerskiej. Ponadto, obły kształt dachu zapewnia przestrzeń nad głowami pasażerom o słusznym wzroście. Z tyłu znalazł się bagażnik o pojemności 300 litrów. Jak na tę klasę aut, wynik ten jest co najmniej przyzwoity. Dodatkowym atutem bagażnika C3 są regularne kształty. Po złożeniu oparć tylnej kanapy, przestrzeń załadunkowa C3 wzrasta do 1121 litrów.
Citroen przyzwyczaił już kierowców do miękkiego zawieszenia, które zapewnia ogromny komfort podróżowania kosztem właściwości jezdnych. C3 1.6 VTi zrywa z tym stereotypem. Choć konstrukcja zawieszenia nie zaskakuje - zastosowano kolumny McPhersona oraz belkę skrętną, to auto prowadzi się pewnie. Podwozie stanowi udany kompromis pomiędzy komfortem a precyzją prowadzenia. Z pewnością pomogły w tym 16-calowe koła z oponami w rozsądnym jak na polskie drogi rozmiarze 195/55. Miłym zaskoczeniem jest również cicha praca zawieszenia.
W modelu C3, topową jednostką benzynową jest czterocylindrowy motor o pojemności 1.6-litra. Silnik ten został opracowany wspólnie przez koncerny BMW oraz PSA. Wbrew panującej obecnie modzie na stosowanie doładowania, jednostka VTi pozostała wolnossąca, co powinno obniżyć koszty eksploatacji ze względu na brak dodatkowego osprzętu. Inżynierom BMW i PSA udało się wykrzesać z tego silnika 120 KM i 160 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Na papierze, osiągi C3 1.6 VTi wyglądają obiecująco - sprint od 0 do 100 km/h zajmuje mu 8,9 sekundy.
Jednak w praktyce tego nie czuć, głównie za sprawą słabej elastyczności. W zakresie 1,5-3 tys. obr./min. Silnik Citroena jest ospały. podczas wyprzedzania innych pojazdów konieczna okazuje się redukcja przełożeń. Dynamiczna jazda zdecydowanie wymaga utrzymywania jednostki napędowej powyżej 3 tys. obr./min. Wiąże się to jednak ze sporym hałasem dochodzącym spod maski. Praca 5-stopniowej, manualnej przekładni nie budzi większych zastrzeżeń. Działa ona poprawnie i z odpowiednim oporem. Na pochwałę zasługują także skuteczne i wydajne hamulce (tarczowe na obu osiach).
W połączeniu z ważącym 1150 kg C3, taki układ napędowy zadowalał się średnio zużyciem paliwa na poziomie ok. 6,8-7 litrów. Podróżując tym autem po obszarach miejskich, do tego rezultatu należy doliczyć ok. 1-1,3 l. Spokojna jazda na trasie zaowocowała natomiast wynikiem 5,5 l/100 km.
Topowa wersja Citroena C3 VTi to wydatek 64 350 zł. Za tę kwotę możemy już przebierać w ofertach większych, kompaktowych hatchbacków. Model Citroena kusi jednak bogatym wyposażeniem, obejmującym m.in. tempomat, automatyczną i dwustrefową klimatyzację, ABS i ESP, elektrycznie sterowane wszystkie szyby oraz 16-calowe obręcze kół wykonane z aluminium.
Wybrane dane techniczne Citroena C3 i konkurentów:
Marka/model | Citroen C3 1.0 VTi Attraction | Opel Corsa 1.0 TwinPort Activie | Fiat Punto 1.2 Easy |
Cena (zł) | 44 400 | 40 450 | 39 900 |
Typ nadwozia/liczba drzwi | Hatchback/5 | Hatchback/5 | Hatchback/5 |
Liczba miejsc | 5 | 5 | 5 |
Wymiary i masy | |||
Długość/szerokość/wysokość (mm) | 3941/1728/1524 | 3999/1737/1488 | 4065/1687/1490 |
Rozstaw kół: przód/tył (mm) | 1465/1467 | 1485/1478 | 1473/1466 |
Rozstaw osi (mm) | 2466 | 2511 | 2510 |
Masa własna (kg) | 1048 | 1145 | 1015 |
Pojemność bagażnika (l) | 300 | 285 | 275 |
Pojemność zbiornika paliwa (l) | | 45 | 45 |
Układ napędowy | |||
Rodzaj paliwa | Benzyna | Benzyna | Benzyna |
Pojemność (cm3) | 998 | 998 | 1242 |
Liczba cylindrów | 3 | 3 | 4 |
Napędzana oś | Przednia | Przednia | Przednia |
Skrzynia biegów: | Manualna, 5-bieg. | Manualna, 5-bieg. | Manualna, 5-bieg. |
Osiągi | |||
Moc (KM) przy obr./min. | 68 przy 6000 | 65 przy 5300 | 69 przy 5500 |
Moment obrotowy (Nm) | 95 przy 3000 | 90 przy 4000 | 102 przy 3000 |
Przyspieszenie 0–100 km/h (s) | 14,2 | 18,2 | 14,4 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 163 | 155 | 156 |
Średnie spalanie (l/100 km) | 4,3 | 5 | 5,4 |
Emisja CO2 (g/km) | 99 | 117 | 126 |
Droga księżycowa w Gdyni, czyli Marszewska Góra
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?