Citroen C3 1.6

Ryszard Polit
Fot. Ryszard Polit: Citroen C3 ma oryginalny kształt nadwozia, czym wyróżnia się spośród innych aut.
Fot. Ryszard Polit: Citroen C3 ma oryginalny kształt nadwozia, czym wyróżnia się spośród innych aut.
Czy zainteresowanie Citroenami wynika ze znacznych obniżek ceny czy rzeczywistych walorów samochodów, zastanawialiśmy się, jeżdżąc C3.

Citroen to jedna z niewielu marek na naszym rynku, która w zeszłym roku notowała wzrost sprzedaży.

 

Fot. Ryszard Polit: Citroen C3 ma oryginalny kształt nadwozia, czym wyróżnia się spośród innych aut.
Fot. Ryszard Polit: Citroen C3 ma oryginalny kształt nadwozia, czym wyróżnia się spośród innych aut.

Citroena C3 zaprezentowano w 2001 r. Wyróżniał się oryginalnym nadwoziem, w którym dostrzegano podobieństwo do modelu 2 CV z lat 50. Pod koniec 2005 r. C3 został poddany subtelnemu face liftingowi. Jeździliśmy autem napędzanym benzynowym silnikiem 1,6 l o mocy 110 KM, który oferowany jest wyłącznie z najbogatszą wersją wyposażenia Exclusive.

 


Fot. Ryszard Polit: C3 z silnikiem 1,6 l o mocy 110 KM oferowany jest wyłącznie w najbogatszej wersji wyposażenia. Pojazd jest dość szybki i oszczęd
Fot. Ryszard Polit: C3 z silnikiem 1,6 l o mocy 110 KM oferowany jest wyłącznie w najbogatszej wersji wyposażenia. Pojazd jest dość szybki i oszczędny.


Cechy szczególne

 

Zmiany w C3 najłatwiej zauważyć na nieco innej tablicy przyrządów, pozbawionej teraz wskaźnika temperatury cieczy chłodzącej. Pozostawiono jednak oryginalny design - prędkość jazdy jest wyświetlana w postaci liczby, a obroty silnika wskazuje czerwona wskazówka. Kierowca może więc poczuć się dowartościowany, nie zwracając uwagi na zbyt wąskie siedzisko "sportowego" fotela. W najbogatszej wersji

Fot. Ryszard Polit: Siedziska foteli przednich są za wąskie.
Fot. Ryszard Polit: Siedziska foteli przednich są za wąskie.

wyposażenia mamy komputer pokładowy i klimatyzację automatyczną, a także łatwe w obsłudze radio. Przyciski elektrycznego otwierania okien znajdują się przy dźwigni kierownicy, a lusterka można, również elektrycznie, wyregulować pokrętłem z lewej strony kolumny kierownicy. Niepraktyczna jest regulacja kąta pochylania oparcia przednich foteli mechanizmem zapadkowym. Kabina pasażerska C3 jest dość przestronna, co uzyskano dzięki wysokiemu nadwoziu. Na tylnej kanapie wysokim osobom może jednak brakować miejsca na nogi. C3 jest nieco krótszy od np. Skody Fabii hatchback, ale ma zbliżony rozstaw osi. Zaletą Citroena jest duży

Fot. Ryszard Polit: Nowoczesny design wnętrza. Po face liftingu z tablicy przyrządów wyeliminowano wskaźnik temperatury cieczy chłodzącej silnik.
Fot. Ryszard Polit: Nowoczesny design wnętrza. Po face liftingu z tablicy przyrządów wyeliminowano wskaźnik temperatury cieczy chłodzącej silnik.

bagażnik o objętości 305 l. Dla porównania - Skoda Fabia hatchback - 260 l, Fiat Grande Punto - 275 l, Seat Ibiza - 267 l. Bagażnik Citroena jest dość głęboki i by zrównać jego powierzchnię z dolną krawędzią tylnej pokrywy, zamontowano składaną półkę dzielącą przestrzeń bagażową na dwie części.

 

Silnik

 

Fot. Ryszard Polit: Na tylnej kanapie osobom wysokim może brakować miejsca na nogi.
Fot. Ryszard Polit: Na tylnej kanapie osobom wysokim może brakować miejsca na nogi.

Nie bacząc na koszty, wybraliśmy najmocniejszy z oferowanych benzynowych silników. Z pojemności 1,6 l osiąga on moc 110 KM i okazał się świetnym źródłem napędu dla tego modelu. Podczas spokojnej jazdy w mieście zużyliśmy 8,2 l na 100 km, gdy według fabrycznej normy - 8,6 l/100 km. To rzadkość, gdyż z reguły pojazd zużywa więcej paliwa niż podaje jego producent. Wyższe zużycie paliwa można bez trudu uzyskać, wykorzystując pełne możliwości jednostki napędowej.

 

Wrażenia z jazdy

 

Przyjemność jazdy C3 podnosi dobra dynamika, również na wyższych biegach. Komfort jazdy jest zupełnie wystarczający, na miarę typowego w tej klasie układu zawieszenia - z przodu kolumny McPhersona, z tyłu

Fot. Ryszard Polit: Zaletą C3 jest duży bagażnik o pojemności 305 l, w którym zainstalowano składaną półkę.
Fot. Ryszard Polit: Zaletą C3 jest duży bagażnik o pojemności 305 l, w którym zainstalowano składaną półkę.

belka skrętna. Podczas szybko pokonywanych zakrętów dość wysokie nadwozie ma tendencję do przechylania się. W porównaniu z poprzednią wersją C3 poprawiono układ hamulcowy. Pojazd z prędkości 100 km/h zatrzymuje się teraz na drodze 40,2 m i podczas gwałtownego hamowania włączają się samoczynnie światła awaryjne. Powoduje to zrozumiałe zainteresowanie kierowców pojazdów jadących z tyłu. Jazdę w mieście utrudnia spory promień zawracania pojazdu. Za to jadąc poza miastem, nie męczymy się hałasem, który nie jest znaczny.

 

Podsumowanie

 

Dzięki dobrej dynamice i oszczędnemu zużycia paliwa, świat zza szyb C3 wydaje się piękny. Satysfakcję może popsuć cena - 62 tys. zł. To największy mankament C3. Nawet, jeśli uzyskamy wysoki rabat, pozostaje żal, że modelu C3 z tym silnikiem nie można kupić w nieco uboższej, a więc tańszej wersji. Aktualnie rabat na ten model wynosi 11 tys. zł.

 

Wybrane dane techniczne:

 

Typ silnika

Benzynowy

Ilość cylindrów/zaworów

4/16

Pojemność skokowa (cm3):

1587

Moc maksymalna (KM/obr/min):

110/5750

Maks. moment obr. (Nm/obr/min):

147/4000

Przyspieszenie 0-100 km/h (s):

10,0

Przyspieszenie (IV. biegu) 60-100 km/h (s):

10,1

Prędkość maksymalna (km/h):

190

Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB)*:

68

Droga hamowania od 100 km/h (m):

40,2

Pojemność bagażnika (dm3):

305

Pojemność zbiornika paliwa (dm3):

47

Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3/100 km):

5,2/8,6

Długość x szerokość x wysokość (cm):

385 x 167 x 152

Rozstaw osi (cm):

246

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata)

2/12

Cena (zł):

62 000

* - pomiar wg ADAC

 

Nasza ocena

Przyznana ilość gwiazdek na 5 możliwych

 

Przestronność wnętrza

****

Jak na pojazd o długości 3,8 m wnętrze jest dość przestronne.   

Silnik

*****

Oszczędny silnik o przyzwoitej kulturze pracy.  

Poziom hałasu

****

Jak na tę klasę aut w C3 jest dość cicho.  

Hamulce

****

Typowa długość drogi hamowania. 

Dynamika

****

Dobra dynamika na każdym biegu. 

Zużycie paliwa

****

Przy spokojnej jeździe silnik jest oszczędny.  

Nowoczesność konstrukcji

***

Konstrukcja C3 zaczyna się starzeć.  

Wyposażenie podstawowe

*****

Bogate wyposażenie podstawowe. 

 

Wyposażenie seryjne:Citroen C3 Exclusive

 

Poduszki powietrzne

4

Układ ABS

S

System wspomagania nagłego hamowania

S

Wspomaganie układu kierowniczego

S

Centralny zamek

S

Elektrycznie regulowane szyby przednie

S

Elektrycznie regulowane i podgrzewane lusterka

S

Radio CD

S

Komputer pokładowy

S

Klimatyzacja automatyczna

S

Obręcze kół ze stopów lekkich

S

Schładzany schowek

S

Automatyczne wycieraczki przednie

S

Automatyczne światła przednie

S

s - wyposażenie seryjne

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Parada Motocyklistów w Łodzi

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty