Citroen C3 (2001 – 2009)

Dariusz Dobosz
Citroen C3 (2001-2005), Fot: Citroen
Citroen C3 (2001-2005), Fot: Citroen
Następca modelu Saxo zyskał formę urokliwego „żuczka”, przez co szczególnie polubiły go kobiety. Ale tak naprawdę jest wygodnym autem dla wszystkich.

Tworząc C3 konstruktorzy Citroena zupełnie zerwali z przeszłością. Ale nie tylko oryginalne kształty nadwozia i wnętrza były

Citroen C3 (2001-2005), Fot: Citroen
Citroen C3 (2001-2005), Fot: Citroen

zupełnie nowe. Zmieniono także priorytety, którymi w C3 stały się komfort i funkcjonalność. Interesująca bryła auta o łukowatych kształtach stała się atutem samochodu, podobnie jak przestronność wnętrza. Mnóstwo miejsca nad głowami daje poczucie swobody i wygody. Za przednimi fotelami wolnej przestrzeni nie jest już tak wiele, za to bagażnik imponuje rozmiarami (305/1310 l). W C3 jest na czym zawiesić oko, ale w szczegóły lepiej się nie wpatrywać. Wykończenie nie jest najlepsze, zbyt dużo jest także tworzyw sztucznych o przeciętnej jakości. Mocny punkt małego Citroena stanowi komfort jazdy i łatwość prowadzenia, której sprzyja lekko pracujący układ kierowniczy. Doskonale sprawdza się w mieście, na szosie trochę utrudnia precyzyjne prowadzenie. W poszukiwaniu jeszcze wyższego komfortu jazdy można sięgnąć po wersję z automatycznym sprzęgłem (Sensodrive). Z kolei tym którzy poszukują jeszcze większej oryginalności kształtów można polecić otwartą wersję Pluriel. A miłośnicy rekreacji powinni poszukać odmiany XTR, ze zwiększonym prześwitem i samoblokującym mechanizmem różnicowym, ułatwiającym jazdę w trudnych warunkach drogowych. Przypadłością modelu C3 jest spora awaryjność, przy czym większość awarii można usunąć szybko i tanio. Poważniejsze problemy występują rzadziej i najczęściej dotyczą turbodiesli. Mimo wszystko utrzymanie auta nie jest szczególnie trudne i kosztowne. Niewielkie są wymagania serwisowe, części zamienne i eksploatacyjne łatwo dostępne. Nie brakuje również tanich zamienników.

Silniki

Citroen C3 (2001-2005), Fot: Citroen
Citroen C3 (2001-2005), Fot: Citroen

Model C3 wszedł na rynek z trzema różnymi benzynowymi silnikami 1.1 (60 KM), 1.4 (75 KM) i 1.6 (109 KM) oraz turbodieslem 1.4 HDI w dwóch wariantach mocy (68 lub 90 KM). Rok później dołączył do nich benzynowiec 1.4 o mocy 88 KM). W 2005 r. gamę powiększył kolejny turbodiesel 1.6 HDI w dwóch wariantach mocy (90 lub 109 KM), a słabszy silnik wysokoprężny 1.4 HDI zmodernizowano, podnosząc przy okazji jego moc do 70 KM. W tym samym roku pojawiła się również dwupaliwowa wersja 1.4 Bivalent (benzyna lub gaz ziemny CNG).

Silniki Citroena C3 są wyjątkowo oszczędne, zwłaszcza turbodiesle. Ale to właśnie wersje wysokoprężne są najbardziej awaryjne i wrażliwe na jakość paliwa. Dlatego lepiej pozostać przy benzynowcach 1.4, dobrze radzącymi sobie z samochodem i nie nazbyt łapczywymi na paliwo. Jeszcze lepiej mieć pod maską benzynową jednostkę 1.6, ale jest ona najdroższa. Zdecydowanie odradzamy benzynową odmianę 1.1, ekonomiczną ale zdecydowanie za słabą dla C3.

Eksploatacja
W C3 z pierwszych roczników produkcji problemem zaczyna być korozja. Ogniska rdzy pojawiają się przede wszystkim na dolnych krawędziach drzwi oraz na rantach pokrywy silnika i pokrywy bagażnika. Problematyczne są również elementy z tworzyw sztucznych we wnętrzu. Po latach eksploatacji hałasują podczas jazdy, co nie jest szczególnie przyjemne. Hałasy dość często dochodzą od strony podwozia, bowiem w zawieszeniach szybko pojawiają się nadmierne luzy. Przede wszystkim zużywają się łączniki stabilizatora i silentbloki wahaczy. Mało trwałe są również amortyzatory. Roczniki 2002 i 2003 miały wadliwe przekładnie kierownicze, które podczas napraw w warsztatach były wymieniane na nowe, o ulepszonej konstrukcji.

Citroen C3 (2005-2009),  Fot: Citroen
Citroen C3 (2005-2009), Fot: Citroen

Prawdopodobieństwo natknięcia się dzisiaj na feralną przekładnię jest nikłe, ale lepiej dokładnie sprawdzić ten element samochodu. Słabej jakości są gumowe osłony przegubów napędowych. Łatwo pękają, powodując ubytek smaru i bardzo szybkie zniszczenie przegubów. Powinny być pod stałym nadzorem. Po przebiegu kilkudziesięciu tysięcy kilometrów zatarciu ulegają linki w zewnętrznym mechanizmie zmiany biegów. Operowanie dźwignią zmiany biegów jest wówczas utrudnione. Wyjątkowo kapryśna jest w C3 instalacja elektryczna i elektronika. Multipleksowe magistrale nie zawsze działają tak jak trzeba, co prowadzi do zakłóceń w pracy klimatyzacji, centralnego zamka, elektrycznego wspomagania układu kierowniczego i czujnika temperatury silnika. Często jest to tylko kwestia wprowadzenia nowego oprogramowania, z czym najlepiej radzą sobie autoryzowane stacje obsługi. Mało kłopotliwe są benzynowe silniki Citroena C3. Często powtarzającym się problemem jest tylko zacinająca się elektryczna przepustnica w silniku 1.4 (włącza się tryb awaryjny). Gorzej wygląda to w turbodieslach. Mają nietrwałe pompy paliwa i dwumasowe koła zamachowe. Ich naprawy są wyjątkowo kosztowne. Na dodatek są wrażliwe na jakość paliwa, dlatego lepiej korzystać tylko z markowych stacji benzynowych. Zatankowanie kiepskiego oleju napędowego skończy się awarią układu wtryskowego i bardzo kosztowną naprawą. Turbodiesle w C3 słyną też z wycieków oleju, a w mocniejszej wersji 1.4 HDI trzeba się liczć dodatkowo z awariami chłodnicy powietrza doładowywanego (intercoolera). Warto pamiętać, że wszystkie silniki modelu C3 mają w napędzie rozrządu pasek zębaty. To element specjalnej troski, który musi być na czas wymieniany.

Ważniejsze daty

2001 – premiera modelu

Citroen C3 (2001-2005), Fot: Citroen
Citroen C3 (2001-2005), Fot: Citroen

2002 – rozpoczęcie produkcji

Citroen C3 Pluriel Fot: Citroen
Citroen C3 Pluriel Fot: Citroen

2002 – wersja z otwartym nadwoziem (Pluriel), wersja z automatycznym sprzęgłem (Sensodrive)

Wersja XTR Fot: Citroen
Wersja XTR Fot: Citroen

2004 – wersja rekreacyjna XTR (większy prześwit, samoblokujący mechanizm różnicowy)

2005 – niewielka modernizacja nadwozia, wersja Stop&Go, nowy silnik 1.6 HDI (108 KM), modernizacja silnika 1.4 HDI (70 KM)

Citroen C3 II, Fot: Citroen
Citroen C3 II, Fot: Citroen

2009 – zakończenie produkcji, prezentacja C3 drugiej generacji

 Zalety

  • oryginalny wygląd
  • ciekawe wnętrze
  • duży bagażnik
  • dobry komfort jazdy
  • niskie koszty serwisowania

Wady

- skromna przestrzeń za przednimi fotelami
- przeciętny poziom wykończenia wnętrza
- zbyt mocna siła wspomagania kierownicy (w trasie)
- kłopotliwe turbodiesle

Wybrane dane techniczne

Wersja silnikowa

Poj skok (cm3)

Moc maks (KM/obr/min)

Maks moment obr (Nm/ obr/min)

Prędkość maks (km/h)

Przyśp    0-100 km/h (s)

Średnie  użycie paliwa (l/100 km)

Silniki benzynowe

1.1

1124

60/5500

94/3500

153

16,6

6,0

1.4

1360

75/5500

120/3400

167

13,6

6,2

1.4

1360

88/5250

133/3250

180

13,0

6,0

1.6

1587

109/5750

147/4000

192

10,7

6,5

Silniki wysokoprężne

1.4 HDI

1398

68/4000

150/1750

165

14,8

4,2

1.4 HDI

1398

90/4000

200/1750

183

11,9

4,3

1.6 HDI

1560

90/4000

215/1750

180

10,8

4,4

1.6 HDI

1560

109/4000

240/1750

190

9,5

4,5

Orientacyjne ceny w tys zł

Rocznik/wersja

2002

2003

2004

2005

2006

2007

2008

2009

1.1

8,5

9,5

10,5

11,5

12,5

13,5

15,0

17,0

1.4 (75 KM)

10,0

11,0

11,5

12,0

14,0

15,5

17,5

18,5

1.4 (88 KM)

 

 

13,0

14,0

15,5

17,5

19,5

21,0

1.6

11,0

12,0

14,0

15,0

16,0

19,0

21,0

 

1.4 HDI (68 KM)

9,0

10,0

11,0

12,0

13,5

15,0

16,5

18,0

1.4 HDI (90 KM)

10,0

11,0

12,0

13,5

 

 

 

 

1.6 HDI

 

 

 

 

14,5

15,5

19,0

21,0

Podsumowanie

 W C3 dobrze poczują się nie tylko panie. Każdy może zasmakować wygody jazdy małym, obłym citroenem, zwłaszcza na przednich fotelach. To łatwy w prowadzeniu i zwrotny samochód, który swoje zalety najlepiej pokazuje w mieście. Co prawda jest trochę kapryśny, bo to i owo od czasu do czasu odmawia posłuszeństwa, ale ze względu na prostotę konstrukcyjną wszystko można łatwo i tanio naprawić. Wyjątek stanowią turbodiesle, których awarie bywają nieprzyjemne dla portfela.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty